Dobrodružná literatura Mgr. Jana Křehlíková. O. Chaloupka: Kapitoly „Z aspektu čtenářského zaměření můžeme tedy vymezit dobrodružnou literaturu co nejšířeji.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
USA.  mluvčí americké „zlaté mládeže“  generace „jazzového věku“  v USA stoupá životní úroveň, lidé se stěhují do měst, jsou bohatší Povídky jazzového.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Rozbor uměleckého textu
Realistický román.
Dramatika pro děti Workshop ARAS Strana 1.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
18. století Podle kompozice máme 2 základní typy literárních děl: Díla s nečekaným střídáním událostí bez jakéhokoliv řádu.
Science fiction & fantasy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Nikola Burdová, C1B Gymnázium Jiřího Ortena
VYPRAVOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
FANTASTICKÁ LITERATURA
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_318_Sci-fi AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Základní škola Příbor 486, Nový Jičín Vypracovali: Jirka Holub, Marek Bolom.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Napětí v literatuře.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Dobrodružná literatura charakteristika.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Dobrodružná literatura
Dobrodružná literatura -literární epický žánr
DETEKTVINÍ LITERATURA
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Mgr. Jana K ř ehlíková.  základní funkce um ě ní  spjata s kategorií odrazu a obraznosti  zobrazení a vysv ě tlení mimolit. skut.  dílo rezignující.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová DENÍK MYŠLENKY.POCITY.SOUKROMÍ. PLYNUTÍ ČASU.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LITERATURA PRO DĚTI_ VĚDECKOFANTASTICKÁ LITERATURA.
SVĚTOVÁ DOBRODRUŽNÁ LITERATURA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
● Ivan Olbracht a inspirace Podkarpatskou Ukrajinou ● Vytvořila: Mgr. Monika Vlková ● SPŠ Uh. Brod.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_19_LITERATURA PRO DĚTI_DETEKTIVNÍ PŘÍBĚH ČÍSLO PROJEKTU:
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková DOBRODRUŽNÁ PRÓZA O čem by mohla vyprávět kniha s tímto obrázkem.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Světová literatura pro.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POVÍDKA Jednou jsem takhle přišel domů ze školy a už ve dveřích jsem.
SVĚTOVÁ DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
Kameny Příroda kolem nás.
Uměleckonaučná literatura
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.19 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.19_jules_verne Název:
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Daniel Defoe životopis anglického.
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Transkript prezentace:

Dobrodružná literatura Mgr. Jana Křehlíková

O. Chaloupka: Kapitoly „Z aspektu čtenářského zaměření můžeme tedy vymezit dobrodružnou literaturu co nejšířeji jako takovou tvorbu (potenciálně velmi různých hodnot), která svým dějovým napětím umožňuje dětskému čtenáři sebeprojekci do významové struktury textu, a to sebeprojekci emocionálně spjatou především s postavou úspěšného hrdiny a s takovým dějovým prostředím, které dítě ze své vlastní zkušenosti nezná a které na ně působí exoticky, ať již v čase, či prostoru. Jde tedy o literaturu, v níž dítě hledá vlastní identifikaci na úrovni zajímavých, poutavých a převážně také emocionálně prestižních rolí. Identifikace čtenáře tu znamená subjektivní psychický proces, jímž dítě vstupuje do rolí a situací nikoliv takových, jaké jsou jemu skutečně vlastní, nýbrž takových, v jakých by sám před sebou a případně i před jinými vystupovat chtěl. Tato identifikace může být za určitých podmínek společensky a individuálně velmi žádoucí cestou k vytvoření vlastní identity, tj. k vytvoření toho, čím člověk skutečně je ve svých společenských vztazích, v tomto smyslu může fungovat jako vzorová akce, jako modelové situace umožňující dítěti orientačně zvládnout složité požadavky a možnosti životních rolí.“

Dobrodružná próza varianty a typy dobrodružný román povídka novela

Motivy dobrodružství od starověku hrdinské eposy středověké příběhy o rytířích a králích v renesanční literatuře v pikareskních románech v tvorbě romantiků atd. v díle: různá pozice, význam i funkce „Dobrodružnost knihy tedy nepokládáme za kategorii spjatou izolovaně s literárním dílem samým, za apriorní genologickou normu, nýbrž za určitou významovou a výrazovou intenci díla, jejíž realizace je odvislá v nemalé míře i od čtenářského přístupu k dílu, který je u dětského čtenáře podstatně modifikován jeho zaměřením.“ (O. Chaloupka, 1976)

Dobrodružná literatura dobrodružství = dominantní role poutavý dramatický děj o překvapivé zvraty a zápletky o zdůrazňování nebezpečí o ohrožení hlavní postavy akcentovaná nebezpečnost situací -> pocity napětí -> řešení situací -> zvýšení přitažlivosti děje

Základní složky výstavby dobrodružného díla děj o akcentovaný, poutavý, dramatický o překvapující situace o motivy překvapení, nebezpečí, tajemství o napětí postavy o nebývají hlouběji psychologicky prokresleny o schematické postavy o hyperbolizace „kladného“ hrdiny o mýtus úspěšného hrdiny

prostředí o exotický charakter: geografická vzdálenost, neobvyklost o vzdálený čas (minulost, budoucnost) o mýtus exotiky historické události o pozadí, rámec v řadě příběhů absence společensky determinovaného a složitějšího rámce, hlubších spol. a psychol. motivací

Dobrodružný příběh a schéma jeho výstavby z hlediska rozvíjení děje základ: dynamický, dramatický děj od zápletek k vyvrcholení a rozuzlení gradace děje průběh děje akcelerován i retardován prostředky akcelerace děje: o moment překvapení o neočekávané zvraty o únosy, závody, souboje, záměny osob, užívání inkognita o hrozící nebezpečí o překonání překážek (předpoklad úspěšného hrdiny)

Kde nacházíme příběhy s dobrodružstvím robinzonády námořní a pirátská tematika exotické kraje indiánská tematika, westerny příběhy s tajemnou zápletkou příběhy s detektivní zápletkou historické detektivky špionážní příběhy kolportážní romány dobrodružná historická díla vědeckofantastická literatura fantasy mystická a okultní díla horory dobrodružství v komiksech

Robinzonády ústřední námět: trosečník později: lidé vržení do izolace vznik: 18. stol.; základem: Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoa, námořníka z Yorku (1719) aspekty: dobrodružné, vzdělávací a výchovné, sociální, psychologické… J. D. Wyss: Švýcarský Robinson (1812) Jules Verne: Dva roky prázdnin (1888) Frederick Marryat: Kormidelník Vlnovský (č. 1955) R. M. Ballantyne: Korálový ostrov (1857)

Námořní a pirátská tematika E. Salgari: Sandokan ( ); Černý korzár (1889) R. Sabatini: Odysea kapitána Blooda Patrick O´Brian: Aubrey-Maturin série ( ; 21 románů – poslední nedokončený) R. L. Stevenson: Ostrov pokladů (1883) J. Verne: Patnáctiletý kapitán (1878) D. Durham: Neuvěřitelná námořní dobrodružství (2011) A. Niehausová – A. Hecker: Piráti, poklady, dobrodružství (2008) – dětská encyklopedie

Indiánská tematika, westerny western – žánr především americké literatury a filmu postavy: kovbojové, lovci, bandité, farmáři, indiáni, zlatokopové, šerifové, dobrodruzi atd. (nechybějí ani postavy ženské) legendární postavy: Daniel Boone, Paul Bunyan, David Crockett, Kit Carson, Buffalo Bill prostředí: Divoký západ doba: občanská válka – 90. léta 19. stol. děj: dramatický, poutavý, zápletky na konfliktech mezi představiteli respektujícími či nerespektujícími psané i nepsané zákony Divokého západu J. O. Curwood, G. Ferry, E. Haycox, Zane Grey

indiánská tematika J. F. Cooper: Příběhy Kožené punčochy ( ), Poslední Mohykán (1826), Průkopníci (1823), Prérie (1827); hl. p.: zálesák Natty Bumppo Karel May ( ): Old Firehand (1875), Duch Llana Estacada (1888), Old Surehand (3 díly, 1894, 1895, 1897), Syn lovce medvědů (1887), Poklad na Stříbrném jezeře ( ), Vinnetou (3 díly, 1893), Vinentou IV ( )

Kolportážní romány, rodokapsy kolportážní romány – sešity na pokračování; z románu-fejetonu, vzestup 19. a 1. pol. 20. stol. zábavná a relaxační funkce zřetelné definování postav jednoduchá konstrukce děje atraktivní náměty a zápletky, napětí, dobrodružství rodokapsy – zkratka řady Romány do kapsy (vych. od r. 1935); apelativizací: levné a nenáročné čtivo; sešitová vazba s přitažlivou obálkou

Dobrodružná historická díla Alexandre Dumas ( ) o cca 260 románů o kritizován za způsob práce o „továrna na romány“ Tři mušketýři (1844) Tři mušketýři po dvaceti letech (1845) Tři mušketýři ještě po deseti letech aneb Vikomt de Bragelonne ( ) Hrabě Monte Cristo ( )

Špionážní příběhy fenomén James Bond Ian Fleming ( ) inspirace zkušenostmi a zážitky z tajné služby : 12 románů s bondovskou tematikou další autoři: K. Amis (jako Robert Markham), J. Gardner, Ch. Higson, R. Benson, S. Faulks agent 007 zač.: v době studené války -> nepřítelem komunismus později i jiné hrozby: tajné agentury, anarchisté, psychopati, geniální vědci, teroristé atd.

R. D. Kokeš: „Bond je nedílnou součástí popkultury, provázanou dnes už spíše s mnoha dalšími kulturními jevy než jen se svým vlastním fikčním univerzem. Zároveň se dokázal prosadit jako cenná komodita především díky filmům - byť navazujících na ozkoušenou knižní „značku" bohatě propagovanou osobami jako J. F. Kennedy“. ( bonda-by-nebylo-indiana-jonese-a-bourne-by- byl-jiny/r~i:article:657436/)

Dobrodružství v komiksu Hergé (Georges Remi, ): Tintinova dobrodružství belgická komiksová série základ: detektivní příběh později: prvky sci-fi, humor přecházející ve frašku styl: čistá linka

Literatura Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, Hlinka, B.: Robinson Crusoe. Mýtus a skutečnost. Knižnice Kamarád. Praha: Práce, Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z dětské literatury II. Praha: Albatros, Kirchner, J.: Psychologie prožitku a dobrodružství pro pedagogy a psychoterapii. Kreislová, A.: Úvod do studia literatury pro děti a mládež. PF, Ústí nad Labem 1983.