PÉROVÁNÍ AUTOMOBILŮ PÉROVÁNÍ AUTOMOBILŮ OB21-OP-EL-AUM-JEŘ-U-1-003 Ondřej Jeřábek PÉROVÁNÍ AUTOMOBILŮ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

Spoje potrubí-pájené spoje1 VY_32_INOVACE_456.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/ / ČERPADLA Autor: Vojtěch Rozsíval.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceVinuté.
F YZIKA Vzájemné působení těles. Síla. Vypracoval: Lukáš Karlík.
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 3.Přednáška BW06/56 – STAVEBNÍ STROJEIng. Svatava Henková, CSc.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – konstrukce Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Spoje potrubí-zákl. informace1 VY_32_INOVACE_441.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Anotace Tento materiál je součástí tematického celku, který odpovídá ŠVP předmětu Materiály 3. ročníku oboru E/01 Tesařské práce. Slouží pro výuku.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_15_F7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Základní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_ROZ_17 Variabilní rozvod Honda VTEC.
Název školyStřední škola hotelová Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Bc. Pavel Sedlák Název šablonyVY_32_INOVACE SAZ Název DUMuSAZ U.
Technologie – spojování materiálů – pevné rozebíratelné spoje – šroubové spoje.
SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.
Spoje potrubí-svařované spoje- svařování plamenem1 VY_32_INOVACE_462.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
VY_32_INOVACE_AUT2_18 Zpomalovací brzdy. Účelem zpomalovací brzdy je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Brzdu nelze použít ani jako brzdu parkovací.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Svařování plamenem VY_32_INOVACE_16_322
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Stroje a zařízení - spoje
Senzory pro EZS.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Základy automatického řízení 1
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
BRZDY Mgr. Martin Tichý. BRZDY Mgr. Martin Tichý.
„Řemesla s techniky začneme od píky“
Optický kabel (fiber optic cable)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Technická dokumentace
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
MECHANIKA TEKUTIN Králová Denisa 4.D.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_ Snímače tlaku
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Elektromotor a jeho využití
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti
Tlumiče kapalinové VY_32_INOVACE_14_265
Pístové kompresory VY_32_INOVACE_21_416
Pístové spalovací motory
Změna objemu pevných těles při zahřívání nebo ochlazování
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Stroje a zařízení - spoje
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
Technické prostředky v požární ochraně
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Normály elektrických veličin
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
VY_52_INOVACE_I–04–28 Název a adresa školy:
Klempířské práce Klempířské práce jsou nedílnou součástí každé kvalitní střechy. Aby střecha správně plnila svoji ochrannou funkci je potřeba klempířů.
Domovní rozvody * hlavní domovní vedení * * odbočky k elektroměrům *
Autoři Jan Žáček a Petr Zbožínek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VLASTNOSTI KAPALIN
Geometrie řízení a uložení kol.
ZPRŮMYSLNĚNÝ MONOLIT.
Zvukové jevy.
Transkript prezentace:

PÉROVÁNÍ AUTOMOBILŮ PÉROVÁNÍ AUTOMOBILŮ OB21-OP-EL-AUM-JEŘ-U Ondřej Jeřábek PÉROVÁNÍ AUTOMOBILŮ

Pérování automobilů Význam Odpérované a neodpérované hmoty Listová pera Vinuté pružiny Pneumatické pérování Torzní tyč Hydropneumatické pérování

Význam pérování Zabezpečuje pružné spojení mezi karoserií a nápravami → pohodlí a bezpečnost jízdy Pohodlí → je takové prostředí, ve kterém je vyvíjena minimální fyzická i psychická únava Frekvence kmitání automobilu při pérování má mít frekvenci 65 až 110 kmitů za vteřinu Bezpečnost jízdy → zajištění vzniku třecích sil mezi pneumatikou a vozovkou za všech provozních podmínek automobilu zejména při jízdě na nerovnostech

Odpérované a neodpérované hmoty automobilu Tvoří celkovou hmotnost automobilu Neodpérované hmota – veškerá hmota automobilu uložená „pod“ odpérováním (disky, pneumatiky, nápravy atd.) Odpérovaná hmota – veškerá hmota automobilu uložená „nad“ odpérováním (rám, karoserie, posádka atd.) Kvalita pérování je dána poměrem odpérovaných a neodpérovaných hmot Pérování je tím kvalitnější, čím je tento poměr větší

Listová pera Popis Konstrukce Progresivita listových per

Listová pera - popis Při provozu automobilu jsou namáhány ohybem Listové pero je tvořeno jako svazek několika kovových listů z pružinové oceli, která mají obdélníkový průřez Ocelové listy listových per jsou vždy uloženy na sebe Listová pera rozeznáváme podle uložení: přední, zadní, podélná, příčná a šikmá

Listová pera - konstrukce Listové pero je vždy tvořeno hlavním listem a ostatními listy Vzájemná poloha listů per je zajištěna pomocí svorníku a spon Konce hlavního listu jsou vždy zahnuty, tak že tvoří tzv. oka, která slouží k uchycení listového pera k automobilu Mezi listy per jsou umístěny plastové vložky, které slouží ke snížení tření vznikající mezi listy per Listy listových per se mažou plastickými mazivy

Progresivita listových per Využívá se nejčastěji u nákladních automobilů U progresivních listových per nedochází ke změně frekvence kmitání listového pera při zatížení nad 65 – 110 Hz Progresivita listových per je zajištěna pomocí změny délky listových per Čím je listové pero delší tím je pérování měkčí a naopak

Vinuté pružiny Popis Konstrukce Progresivita

Vinuté pružiny - popis U automobilů se používají tzv. tlačné vinuté pružiny s válcovým průřezem drátu z pružinové oceli Stoupání závitů vinutých pružin je voleno tak, aby při maximálním stlačením pružiny vznikla mezi závity bezpečná vůle Součástí vinutých pružin je také olejových nebo plynový tlumič

Vinuté pružiny - konstrukce Pérování vinutými pružinami je tvořeno vinutou pružinou a tlumičem Tlumič slouží k tlumení rozpínání pružiny, které následuje po stlačení Tlumič musí utlumit pružinu v co nejkratší době Bez tlumiče by docházelo k rozkmitání vozidla, které by trvalo dlouho dobu a celkově zhoršovalo pohodlí a bezpečnost jízdy

Progresivita vinutých pružin Tuhost vinuté pružiny závisí na stoupání závitů Čím strmější stoupání, tím je pružina měkčí Pokud je automobil bez zatížení pruží na měkké části pružiny Při zatížení se měkká část pružiny zmáčkne a automobil pruží na tuhé části pružiny

Tlumiče pérování Slouží k tlumení kmitání pružiny Podle pružícího media dělíme na: Kapalinové (hydraulické) Hydropneumatické Pneumatické

Kapalinový (hydraulický) tlumič Je tvořen válcem naplněným kapalinou (hydraulickým olejem) Uvnitř je pohyblivý píst a škrtící ventily – nízkotlaký a vysokotlaký Píst zajišťuje stlačování hydraulického oleje Ventily zajišťují škrcení průtoku oleje a tím i vznik tlumící síly Kapalinový tlumič jde lehce stlačit a těžce roztáhnout (správná funkce)

Hydropneumatické pérování Hydropneumatický tlumič obsahuje plynovou a olejovou náplň Plynová náplň je tvořena dusíkem o tlaku 10 až 20 MPa Plyn je od oleje oddělen membránou Pružícím mediem je plynová náplň Pomocí hydropneumatických tlumičů lze měnit tuhost pérování automobilu Měkká varianta Tvrdá varianta

Vinuté pružiny - progresivita Používá se například u osobních automobilů s nastavitelnou tuhostí pérování Tuhost vinuté pružiny je ovlivněna počtem závitů na jednotku délky Čím více závitů, tím více je pérování tužší a naopak

Pneumatické pérování Používá se u nákladních automobilů Pružícím mediem je vzduch uzavřený v tlakové nádobě Pneumatické pérování potřebuje zdroj stlačeného vzduchu - kompresor Rozeznáváme dva typy pneumatických pružin – membránová a vlnovcovámembránovávlnovcová Pneumatické pérování umožňuje udržovat stálou výšku karoserie nad vozovkou popřípadě naklánět karoserii apod. Progresivita vzniká u pneumatického pérování samočinně

Vlnovcová pneumatická pružina Složena z jednoho až tří prstencových pryžových vaků Mezi vaky jsou uloženy ocelové kroužky Prstence jsou spojeny tlakovou nádobou Tlakový vzduch je přiváděn potrubím ze vzduchojemu

Membránová pneumatická pružina Funkce podobná jako u vlnovcové pružiny Místo pryžových prstenců se používají ocelová tělesa, která mají funkci válce a pístu Těsnění zabezpečuje pryžová pružina

Torzní tyč Tyč kruhového průřezu namáhaná na krut Torzní tyč se vyrábí z pružinové oceli Konce (hlavy) torzní tyče jsou drážkovány Tuhost torzní tyče závisí na její délce Torzní tyče jsou upevněny tak, aby se jejich předpětí dalo nastavit Předpětí se nastavuje torzním natočením tyče Pro dosažení progresivity musí být torzní tyč doplněna torzní trubkou