PÉROVÁNÍ AUTOMOBILŮ PÉROVÁNÍ AUTOMOBILŮ OB21-OP-EL-AUM-JEŘ-U Ondřej Jeřábek PÉROVÁNÍ AUTOMOBILŮ
Pérování automobilů Význam Odpérované a neodpérované hmoty Listová pera Vinuté pružiny Pneumatické pérování Torzní tyč Hydropneumatické pérování
Význam pérování Zabezpečuje pružné spojení mezi karoserií a nápravami → pohodlí a bezpečnost jízdy Pohodlí → je takové prostředí, ve kterém je vyvíjena minimální fyzická i psychická únava Frekvence kmitání automobilu při pérování má mít frekvenci 65 až 110 kmitů za vteřinu Bezpečnost jízdy → zajištění vzniku třecích sil mezi pneumatikou a vozovkou za všech provozních podmínek automobilu zejména při jízdě na nerovnostech
Odpérované a neodpérované hmoty automobilu Tvoří celkovou hmotnost automobilu Neodpérované hmota – veškerá hmota automobilu uložená „pod“ odpérováním (disky, pneumatiky, nápravy atd.) Odpérovaná hmota – veškerá hmota automobilu uložená „nad“ odpérováním (rám, karoserie, posádka atd.) Kvalita pérování je dána poměrem odpérovaných a neodpérovaných hmot Pérování je tím kvalitnější, čím je tento poměr větší
Listová pera Popis Konstrukce Progresivita listových per
Listová pera - popis Při provozu automobilu jsou namáhány ohybem Listové pero je tvořeno jako svazek několika kovových listů z pružinové oceli, která mají obdélníkový průřez Ocelové listy listových per jsou vždy uloženy na sebe Listová pera rozeznáváme podle uložení: přední, zadní, podélná, příčná a šikmá
Listová pera - konstrukce Listové pero je vždy tvořeno hlavním listem a ostatními listy Vzájemná poloha listů per je zajištěna pomocí svorníku a spon Konce hlavního listu jsou vždy zahnuty, tak že tvoří tzv. oka, která slouží k uchycení listového pera k automobilu Mezi listy per jsou umístěny plastové vložky, které slouží ke snížení tření vznikající mezi listy per Listy listových per se mažou plastickými mazivy
Progresivita listových per Využívá se nejčastěji u nákladních automobilů U progresivních listových per nedochází ke změně frekvence kmitání listového pera při zatížení nad 65 – 110 Hz Progresivita listových per je zajištěna pomocí změny délky listových per Čím je listové pero delší tím je pérování měkčí a naopak
Vinuté pružiny Popis Konstrukce Progresivita
Vinuté pružiny - popis U automobilů se používají tzv. tlačné vinuté pružiny s válcovým průřezem drátu z pružinové oceli Stoupání závitů vinutých pružin je voleno tak, aby při maximálním stlačením pružiny vznikla mezi závity bezpečná vůle Součástí vinutých pružin je také olejových nebo plynový tlumič
Vinuté pružiny - konstrukce Pérování vinutými pružinami je tvořeno vinutou pružinou a tlumičem Tlumič slouží k tlumení rozpínání pružiny, které následuje po stlačení Tlumič musí utlumit pružinu v co nejkratší době Bez tlumiče by docházelo k rozkmitání vozidla, které by trvalo dlouho dobu a celkově zhoršovalo pohodlí a bezpečnost jízdy
Progresivita vinutých pružin Tuhost vinuté pružiny závisí na stoupání závitů Čím strmější stoupání, tím je pružina měkčí Pokud je automobil bez zatížení pruží na měkké části pružiny Při zatížení se měkká část pružiny zmáčkne a automobil pruží na tuhé části pružiny
Tlumiče pérování Slouží k tlumení kmitání pružiny Podle pružícího media dělíme na: Kapalinové (hydraulické) Hydropneumatické Pneumatické
Kapalinový (hydraulický) tlumič Je tvořen válcem naplněným kapalinou (hydraulickým olejem) Uvnitř je pohyblivý píst a škrtící ventily – nízkotlaký a vysokotlaký Píst zajišťuje stlačování hydraulického oleje Ventily zajišťují škrcení průtoku oleje a tím i vznik tlumící síly Kapalinový tlumič jde lehce stlačit a těžce roztáhnout (správná funkce)
Hydropneumatické pérování Hydropneumatický tlumič obsahuje plynovou a olejovou náplň Plynová náplň je tvořena dusíkem o tlaku 10 až 20 MPa Plyn je od oleje oddělen membránou Pružícím mediem je plynová náplň Pomocí hydropneumatických tlumičů lze měnit tuhost pérování automobilu Měkká varianta Tvrdá varianta
Vinuté pružiny - progresivita Používá se například u osobních automobilů s nastavitelnou tuhostí pérování Tuhost vinuté pružiny je ovlivněna počtem závitů na jednotku délky Čím více závitů, tím více je pérování tužší a naopak
Pneumatické pérování Používá se u nákladních automobilů Pružícím mediem je vzduch uzavřený v tlakové nádobě Pneumatické pérování potřebuje zdroj stlačeného vzduchu - kompresor Rozeznáváme dva typy pneumatických pružin – membránová a vlnovcovámembránovávlnovcová Pneumatické pérování umožňuje udržovat stálou výšku karoserie nad vozovkou popřípadě naklánět karoserii apod. Progresivita vzniká u pneumatického pérování samočinně
Vlnovcová pneumatická pružina Složena z jednoho až tří prstencových pryžových vaků Mezi vaky jsou uloženy ocelové kroužky Prstence jsou spojeny tlakovou nádobou Tlakový vzduch je přiváděn potrubím ze vzduchojemu
Membránová pneumatická pružina Funkce podobná jako u vlnovcové pružiny Místo pryžových prstenců se používají ocelová tělesa, která mají funkci válce a pístu Těsnění zabezpečuje pryžová pružina
Torzní tyč Tyč kruhového průřezu namáhaná na krut Torzní tyč se vyrábí z pružinové oceli Konce (hlavy) torzní tyče jsou drážkovány Tuhost torzní tyče závisí na její délce Torzní tyče jsou upevněny tak, aby se jejich předpětí dalo nastavit Předpětí se nastavuje torzním natočením tyče Pro dosažení progresivity musí být torzní tyč doplněna torzní trubkou