DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Rozbor uměleckého textu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Umberto Eco – Jméno růže
Z franc. romantique = jako v románu
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.1
postmodernismus, magický realismus
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
FANTASTICKÁ LITERATURA
VY_32_INOVACE_CJK4_2260_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_3D.9.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Průřezová témata.
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Albert Camus Barbora Vaňková.
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Poezie ve světové literatuře
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Beat generation, rozhněvaní mladí muži
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Světová literatra mezi světovými válkami
Existencionalismus, neorealismus
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_10_Literatura,divadlo,film,hudba.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kultura a věda v poválečném období
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Středověká literatura - úvod
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Literatura vlády Karla IV.
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Božena Němcová.
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Ladislav Stroupežnický
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Německá próza mezi válkami
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Umění a literatura 2. poloviny 20. století Téma Základní vývojové tendence ve světové literatuře 2. poloviny 20. století Ročník 4. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby Anotace Materiál slouží jako úvodní seznámení s hlavními vývojovými proudy světové poválečné literatury.

SVĚTOVÁ LITERATURA po roce 1945

Mimoliterární vlivy zážitky 2. světové války použití atomových zbraní v Japonsku rozpad někdejšího koloniálního světa – národně osvobozenecké hnutí v Asii, Africe a Latinské Americe oslabení vlivu někdejších světových velmocí (Anglie, Francie, Německo)

Mimoliterární vlivy zesílení vlivu hlavních vítězů války - USA a Sovětského svazu „železná opona“ mezi Východem a Západem „studená válka“ poznávání vesmíru globální problémy lidstva (nemoci, drogy, nezdravé životní prostředí, rasismus ad.)

Zobrazení války a jejích důsledků válka dlouho hlavním tématem poválečné literatury ve všech zemích, které zasáhla psali o ní jak přímí účastníci, tak i spisovatelé generačně mladší v dokumentární i umělecké literatuře

Zobrazení války a jejích důsledků protest proti krutosti války, téma holocaustu patetická oslava hrdinství, statečnosti, odvahy, vlastenectví (východní literatura, zvl. ruská) nepatetický pohled, rozbor lidské psychiky, naturalismus (západní literatura) satirický nebo humoristický pohled

Angažovaná próza snaha vyjádřit nespokojenost s nedostatky doby krize mezilidských vztahů pocity ohrožení, úzkosti a odcizení existencialismus ve Francii neorealismus v Itálii

Snaha distancovat se od ideálů konzumní společnosti výsměch tradičním hodnotám (bohatství, rodina, kariéra, národní hrdost) protest proti konvencím, životnímu stereotypu otevřenost, provokace beatnici v USA „rozhněvaní mladí muži“ v Anglii

Experimentální literatura experimenty v oblasti formy autoři měli dojem, že tradiční literární formy (např. román) už jsou přežité, že nedokážou postihnout novou skutečnost a že je tedy potřeba vytvořit formy nové francouzský „nový román“ absurdní drama

Magický realismus návrat ke starým mýtům a legendám vliv ústní lidové slovesnosti tento termín se používá především ve vztahu k latinskoamerické literatuře, v širším slova smyslu i pro spisovatele z jiných zemí s bohatým folklórem (např. z Ruska, Kirgizie ad.)

Fantazijní literatura 1.klasická sci-fi – vědeckofantastická próza, fiktivní obraz budoucnosti založený na znalostech soudobé vědy a techniky 2.fantasy literatura – únik do světa fantasie 3.antiutopie – katastrofické vize světa, představy, k jakým tragickým koncům by mohl vést vývoj techniky, ale i totalitní způsob vlády

Postmodernismus zpochybnění racionalismu odmítnutí tzv. věčných pravd, důraz na komunikaci a dialog princip hry (jazykové hříčky, míšení žánrů, intertextualita - citace jiných textů, parodie, narážky) významná úloha čtenáře, je přizván ke spolupráci, díla umožňují velké množství interpretací

Rozmach tzv. populární literatury literatura vycházející vstříc čtenářským potřebám, snaha přiblížit se k nenáročnému čtenáři komerční velmi dobře řemeslně zvládnutá, ale myšlenkově nehluboká neklade si příliš velké ambice po stránce umělecké, filosofické apod.

ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN SOLDÁN, Ladislav a kol. Přehlední dějiny literatury III. Praha: SPN, 1997, ISBN vlastní archiv autorky