HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Advertisements

Výpočet hmotnosti tělesa
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Výpočet hustoty látky (Učebnice strana 90 – 91) Hustotu látky ς, ze které je těleso zhotoveno, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa m dělíme jeho objemem.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
Hustota Hustota látky (Učebnice strana 86 – 89)
Měření fyzikálních veličin – Hustota
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Převody jednotek objemu,
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Hustota LC.
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU –10-1
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
VÝPOČET HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_2_Výpočet hmotnosti Téma: Fyzika.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co bude plavat? Co bude plavat na hladině a co ne? PROČ?
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_4_Síla a její měření Téma: Fyzika.
TĚLESA A LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_7_Tělesa a látky Téma: Fyzika 6. ročník.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Hustota látky Tématický okruh: Hustota Vzdělávací obor: Fyzika Vzdělávací.
ÚLOHY - HUSTOTA Seminář didaktiky fyziky 1 FY2MP_SDF1/01 Vypracovala : Bc. Lenka Dobešová.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
F YZIKA Hustota látky Vypracoval: Lukáš Karlík. H MOTNOST RŮZNÝCH LÁTEK Co je těžší kilogram peří nebo kilogram železa? Jsou stejně těžké. Mají však stejný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Hustota Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Určování hustoty látek Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová; datum: Název:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
JEDNOTKY OBJEMU 6.třída. A) Převeď na jednotku v závorce: 0,06 dm 3 (cm 3 ) 0, m 3 ( cm 3 ) 2,3cm 3 (mm 3 ) 27 cm 3 (dm 3) 5,4 dm 3 (m 3 ) 1 989mm.
Opakování 6.roč. VeličinaJednotkaMěřidla Název Značka Název, značka délkad V kilogram,kg stopky, hodinky hustota ρ - teplota metr,m krejčovský, skládací,
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
GONIOMETRICKÁ FUNKCE TANGENS Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_16_Goniometrická funkce.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Hustota-výpočet hustoty
Interaktivní procvičování hustoty
Hustota a její měření.
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hustota-odvozená fyzikální veličina
zpracovaný v rámci projektu
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
MĚŘENÍ HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁPIS ČÍSEL POMOCÍ MOCNIN
zpracovaný v rámci projektu
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
VY _52_INOVACE_A_08_Hustota látky
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČAS A MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Jednotky délky Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

AutorMgr. Hana Kuříková Vytvořeno dne Odpilotováno dne ve třídě6. A Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhFyzika 6. ročník TémaHustota látky Klíčová slovaObjem, hmotnost, hustota

HUSTOTA LÁTKY

Zopakuj si Jak rozdělujeme látky? Jaké vlastnosti mají pevné látky? Doplň tabulku: Převeď: 2,5 t =………….kg 13 hl =………….l 125 cm 3 =……….m 3 VeličinaOznačeníZákladní jednotka Vedlejší jednotky Měřidlo hmotnost objem

Zopakuj si- řešení Jak rozdělujeme látky? Pevné, kapalné, plynné Jaké vlastnosti mají pevné látky? tvrdé, tvárné, pružné,stejný tvar Doplň tabulku: Převeď: 2,5 t = kg 13 hl = l 125 cm 3 = 0, m 3 VeličinaOznačeníZákladní jednotka Vedlejší jednotky Měřidlo hmotnostmkgt, q, dkg, g, mg váhy objemVm3m3 dm 3 cm 3 mm 3 hl, l, dl, cl, ml odměrný válec

Čím se liší krychle a co mají společného? 1 cm 3 2,7 g7,8 g 8,9 g 11,3 g

Krychle jsou zhotoveny z různých látek. Každá krychle má stejný objem 1 cm 3. Každá krychle má jinou hmotnost. Závěr: Hmotnost 1 cm 3 látky je pro každou látku jiná, ale pro stejnou látku stejná. Tuto vlastnost látek nazýváme HUSTOTA LÁTKY

Co je hustota? Hustota je množství látky obsažené v 1 m 3 (nebo v 1cm 3 ) Označení: ρ čteme ( ró ) Jednotky hustoty kg/m 3 g/cm 3 Platí: 1 g/cm 3 =1 000 kg/m 3

Výpočet hustoty Hustotu látky vypočítáme, když dělíme hmotnost tělesa dělíme jeho objemem ρ= m : V ρ……hustota (kg/m 3 )nebo(g/cm 3 ) m……hmotnost(kg)nebo (g) V……objem(m 3 ) nebo (cm 3 )

Stříbrný náramek o objemu 1,5 cm 3 má hmotnost 15,75 g. Urči hustotu stříbra a ověř podle tabulek. Zápis:V=1,5 cm 3 m=15,75 g ρ =? (g/cm 3 ) Výpočet: ρ=m : V ρ= 15,75 : 1,5 ρ=10,5 g/cm 3 = kg/cm 3 Hustota stříbra je kg/cm 3.

Urči hustotu dřevěné kostky o hraně 5 cm a hmotnosti 100 g. Zápis:a=5 cm m=100 g ρ =? (g/cm 3 ) Výpočet: Jak vypočítám objem kostky o hraně 5 cm? V = a.a.a=5.5.5=125 cm 3 ρ=m:V ρ=100:125=0,8 g/cm 3 =800 kg/m 3 Hustota dřevěné kostky je 800 kg/m 3.

Hustota vybraných látek LátkaHustota (kg/m 3 )Hustota(g/cm 3 ) Benzín7700,770 Bronz7 6007,6 Cín7 2807,28 Dřevo7000,700 Hliník2 7002,7 Měď8 9308,93 Olovo ,3 Zlato ,3

Procvičuj Urči kov, jehož odlitek má při objemu 1,5m 3 Hmotnost 11,7 tun. Zápis: Výpočet:

Procvičuj- řešení Urči kov, jehož odlitek má při objemu 1,5m 3 hmotnost 11,7 tun. Zápis:V=1,5 m 3 m=11,7 t = kg ρ =? (kg/m 3 ) Výpočet:ρ=m : V ρ= : 1,5 ρ=7 800 kg/m 3 Hustota kovu je kg/m 3. Kov se nazývá ocel.

Otázky na závěr 1.Napiš označení hustoty a její jednotky. 2.Napiš vzorec pro výpočet hustoty. 3.Najdi v tabulkách hustoty těchto látek: stříbro, měď, zlato, hliník, olovo 4.Doplň tabulku: kg/m g/cm 3 8,960,917 látka

Odpovědi na otázky 1.Označení hustoty ρ jednotky kg/m 3, g/cm 3 2.ρ= m : V 3.stříbro kg/m 3 měď8 930 kg/m 3 zlato kg/m 3 hliník2 700 kg/m 3 olovo kg/m 3 4. kg/m g/cm 3 21,48,960,9170,830,25 látkaplatinaměďledpetrolejkorek

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu hustoty látky. Na začátku si žáci zopakují fyzikální veličiny objem a hmotnost. Pomocí čtyř krychlí vyvodí žáci novou vlastnost látek hustotu. Naučí se označovat hustotu, poznají dvě její jednotky a naučí se vyhledávat hustotu různých látek v tabulkách. Základním učivem je vzorec pro výpočet hustoty, který procvičí na konkrétních příkladech. V závěru hodiny si každý žák samostatně do sešitu vypracuje otázky na závěr. Kontrola otázek probíhá na interaktivní tabuli. Použitá literatura: Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk: Fyzika pro 6. ročník základní školy, 2. vydání 2003 Prometheus, 159 stran, ISBN Foto: archiv autora