VY_32_INOVACE_14_30_ Chování těles v kapalině. Chování těles v kapalině Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Anotace: Prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Advertisements

ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Archimédův zákon pro plyny
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
Potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
8. Hydrostatika.
Archimedův zákon: Na těleso ponořené do kapaliny působí svisle vzůru
Archimédův zákon.
Digitalizace výuky Příjemce
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Definice:
Digitální učební materiál
Hydrostatická tlaková síla
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název materiálu: ARCHIMÉDŮV ZÁKON – výklad učiva.
Vztlaková síla v tekutinách
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhKapaliny TémaPlavání.
Plavání těles.
Hydromechanika.
Autor: Mgr. Barbora Pivodová
VY_32_INOVACE_269 Název školy
Kapaliny.
Mechanika II. Tlak vyvolaný tíhovou silou VY_32_INOVACE_11-18.
Archimedův zákon Yveta Ančincová.
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Archimedův zákon-příklad plování VY_52_INOVACE_35 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_VZTLAKOVA.
Archimédův zákon (Učebnice strana 118 – 120)
Název úlohy: 5.14 Archimedův zákon.
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Mechanické vlastnosti kapalin
Vztlaková síla Ing. Jan Havel.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:listopad 2011 Určeno:7. ročník.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
VY_32_INOVACE_03_30_ Spojené nádoby. Spojené nádoby Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Anotace: Prezentace může sloužit.
Vztlaková síla. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Archimedův zákon – opakování a shrnutí. 1) Kuličky ze železa ponoříme do vody. Na kterou působí nejmenší vztlaková síla a proč ? Na třetí kuličku.
Archimédův zákon Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkSedmý - sekunda.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_20_Nestejnorodá tělesa v.
VY_32_INOVACE_13_30_ Atmosférický tlak a jeho měření.
Archimédův zákon pro plyny
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
VY_32_INOVACE_10_32_SLUNCE – ZDROJ SVĚTLA A TEPLA
Plování nestejnorodých těles
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_30_FYZIKA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
HYDROSTATICKÝ TLAK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_29.
Přípravný kurz Jan Zeman
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.08_Tlak_v_kapalinách Datum:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_30_Převody jednotek hmotnosti- procvičení.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_06_30_ Převody jednotek objemu -procvičení.
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Archimédův zákon.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Archimédův zákon.
… Plování těles v tekutině 1) - tíhová síla - vztlaková síla
Archimédův zákon pro plyny
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Potápění, plování a vznášení se těles v kapalině
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_17 Mechanické.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_14_30_ Chování těles v kapalině

Chování těles v kapalině Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Andrea Masaříková Autor: Mgr. Andrea Masaříková Jazyk: Čeština Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: pochopí chování různých těles ponořených do kapalin, princip ponorek Očekávaný výstup: pochopí chování různých těles ponořených do kapalin, princip ponorek Speciální vzdělávací potřeby: dataprojektor, interaktivní tabule Speciální vzdělávací potřeby: dataprojektor, interaktivní tabule Klíčová slova: těleso se vznáší, stoupá,potápí se Klíčová slova: těleso se vznáší, stoupá,potápí se Druh učebního materiálu: prezentace Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let Typická věková skupina: 12 – 15 let

Chování těles v kapalině Pokusy Těleso se vznáší, stoupá,potápí se Princip ponorek Příklady

Pokus :vztlaková síla a chování těles v kapalině Úkol: Dokažte existenci vztlakové síly a popište chování těles v kapalině v závislosti na kapaliny. Pomůcky: Čerstvé vejce, průhledná nádoba, sůl, voda, lžíce. Příprava a provedení: Do nádoby nalijeme vodu a dáme do ní vejce. Pokud je čerstvé, klesne ke dnu. Nasypeme do nádoby větší množství soli. Postupným rozpouštěním soli (mícháním) dosáhneme toho, že se vejce bude v roztoku vznášet a posléze se částečně vynoří nad hladinu.

Schéma: Poznámky: Míchání nesmí být příliš intenzivní (roztok zneprůhlední). Pokud není vejce čerstvé, vynoří se už v čisté vodě.

Závěr: Je-li hustota tělesa větší než hustota kapaliny, těleso klesá na dno. Je-li hustota tělesa a kapaliny stejná, těleso se vznáší. Je-li hustota tělesa menší než hustota kapaliny, těleso plave na kapalině a částečně se vynoří. Např: ledovec – nad hladinou vyčnívá jen asi jedna desetina objemu ledovce.

Vysvětlení - síly působící na těleso Na těleso působí 2 síly: Tíhová síla působí směrem dolů F G = m. g = V. ρ tělesa. g Vztlaková síla působící směrem nahoru F vz = V. ρ kapaliny. g Objem tělesa V a gravitační konstanta g jsou ve vzorcích stejné Chování tělesa záleží na hustotě.

Těleso se potápí Je-li hustota tělesa větší než hustota kapaliny, pak F VZ < F g, výslednice sil F směřuje dolů, má velikost F = F g - F VZ a těleso klesá ke dnu. Takto se chovají např. kovové předměty ve vodě.

Těleso se vznáší Je-li hustota tělesa rovna hustotě kapaliny, pak F VZ = F g, výslednice sil F má nulovou hodnotu a těleso se v kapalině vznáší. Ve vodě se vnášejí např. ryby a mořští živočichové.

Těleso plave - stoupá k hladině Je-li hustota tělesa menší než hustota kapaliny, pak F VZ > F g, výslednice sil F směřuje nahoru a těleso stoupá k volné hladině kapaliny. Na vodě plave dřevěná špejle, polystyrén …

Zapamatuj si: těleso se vznášíF VZ = F g ρ t = ρ k těleso stoupáF VZ > F g ρ t < ρ k těleso se potápíF VZ ρ k F VZ - vztlaková sílaρ t - hustota tělesa F g - tíhová sílaρ k - hustota kapaliny

Otázka: Jak mohou na hladině moří a řek plout obrovské lodě vyrobené z tlustých železných plátů, když hustota železa je mnohem větší než hustota vody?

Pokus - důkaz vztlakové síly Úkol: Dokažte vztlakovou silu pro dvě stejně velká tělesa o různé hustotě Postup: Pingpongový míček obalíme jemnou vrstvou plastelíny a vhodíme do nádoby s vodou( použili jsme žlutou barvu plastelíny). Zhotovíme kuličku o stejné velikosti a vhodíme do stejné nádoby (modrá barva plastelíny).

Závěr: Velikost vztlakové síly je v obou případech stejná, neboť tělesa mají stejný objem. Modrá kulička klesla ke dnu, protože její průměrná hustota je větší než hustota kapaliny a tíhová síla směrem dolů je větší než vztlaková síla působící směrem nahoru.

Vysvětlení Plavání závisí na průměrné hustotě tělesa. Průměrná hustota znamená průměr hustoty plastelíny i hustoty vzduchu uvnitř pingpongového míčku.

Vraťme se k otázce lodí a ponorek Při vhodném tvaru mohou plavat i tělesa, která mají větší hustotu než kapalina, protože ponořenou část tělesa tvoří i vzduch s malou hustotou. Hustota ponořeného celku je menší než hustota kapaliny

Princip ponorek Ponoření a vynoření ponorky Snad ani nepřekvapí, že jedním z prvních, kteří se zabývali myšlenkou konstrukce ponorky, byl všestranný renezanční umělec a technik Leonardo da Vinci. O století později (1578) provedl svůj nákres ponorky Angličan William Borne. Ale ani jeho nákres nebyl realizován. Zajímavé je, že jeho návrh už byl založen na vyrovnávacích nádržích, jejichž naplňování nebo vyprazdňování umožňuje pohyb ponorky dolů nebo nahoru, tj. na stejném principu jako u dnešních ponorek.

Vztlakovou silou působí na tělesa nejen kapaliny, ale také plyny. Nadlehčována jsou tedy i všechna tělesa ve vzduchu. Vztlaková síla plynů působící na tělesa je však mnohem menší než vztlaková síla kapalin, což je způsobeno menší hustotou plynu (např. hustota vzduchu je, hustota vody je ).

Příklad 1 Bude na vodě plavat dutá železná krychle s hmotností 2 kg a délkou hrany 13 cm? Řešení: ρ železa = 7870 kg/m 3 F G = m. g = = 20 N F vz = V. ρ vody. g = 0, =21,97 N V = a.a.a = 0,13. 0,13. 0,13 = 0,002197m 3

Příklad 2 Jaký bude objem ponořené části dřevěného špalku s hustotou 700 kg/m 3 a s objemem 0,02 m 3, který plave na vodě? Řešení: Protože špalek je v rovnováze platí že F g = F vz proto m. g = V pod. ρ vody. g m. g / ρ vody. g = V pod m = V. ρ dřeva / = V pod m = 0, ,0014 m 3 = V pod m = 14 kg

Zdroje ph.htmlhttp://archimeduvzakon.chytrak.cz/paragra ph.html ww.prezentace-fyzika-chemie.wz.cz/ ​ Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ].