Média a komunikace JAMU 2014. Média – co jsou? technologie (přenos informací) sociální instituce (mediální firma, redakce) materiální předměty (TV přijímač)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Základní statistické pojmy
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Historické etapy vývoje managementu
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Mediální komunikace.
Sociologický výzkum.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Masmédia.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Základní pojmy v automatizační technice
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Postavení pedagogiky mezi vědami
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Reklamní agentura. Reklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, tiskové inzeráty a mnoho dalších),
Masová komunikace 1 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Mc Luhan „Medium is the message“ * Komunikátor je obvykle nějaká organizace či instituce * Příjemcem je.
TMKSSK. Co vlastně je masová komunikace? 1.1 Mediální komunikace (MK)1.1.  Médium z latiny (= prostředek, zprostředkující činitel) – médium je to,
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
KOMUNIKACE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Masová média jako mediální instituce
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Témata kognitivní psychologie
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Média a komunikace JAMU 2014

Média – co jsou?

technologie (přenos informací) sociální instituce (mediální firma, redakce) materiální předměty (TV přijímač) média jakožto extenze (prodloužení) našich smyslů (Marshall McLuhan), tedy např. i kolo

Jaké metafory se pro M užívají? okno zrcadlo aréna globální vesnice fórum / platforma filtr / strážný (gatekeeper) bariéra / plátno

Média – k čemu slouží? funkce informační funkce integrační funkce přenášení kontinuity funkce propagační funkce zábavní (Lasswell + Wright)

Jaký je význam médií? jsou zdrojem moci jsou arénou společenských událostí jsou klíčem ke slávě zdrojem výkladů sociální reality zdrojem výkladových soustav normality

Co média dělají a jaká jsou? produkují a distribuují symbolické obsahy operují ve „veřejné sféře“ a jsou podle toho regulována jsou byrokraticky a profesionálně organizována zapojení podavatelů a příjemců informací je dobrovolné (sporné) jsou svobodná a nejsou nadána žádnou mocí (sporné) zdroj: McQuail

Jaký byl vývoj médií? 1)primární (jazyk, písmo) 2)sekundární (knihtisk, telegraf, telefon) 3)terciární (rádio, televize) 4)kvartární (síťová, internet) + dělení na tradiční vs. nová média (podléhající zubu času)

Jaké byly komunikační epochy? 1)mluvenosti (jednotkou smyslu věta, všechno je řeč, systémové vědomí) 2)psanosti (laické období středověku, knihtisk) 3)masovosti (od 19. století, nástup masové produkce komunikačního zboží) 4)netvarovosti (počítač není pouhou extenzí člověka, ale autonomním strojem podobně jako hodiny, nebezpečí technocie) zdroj: Jean Lohisse, Komunikační systémy

Jaké jsou příběhy mediální historie? (podle britského teoretika Jamese Currana) 1)liberální (díky M se osvobodili ovládaní) 2)antropologický (díky M vznikly národy) 3)populistický (díky M padla vysoká kultura) 4)libertariánský (díky M oslabilo náboženství) 5)feministický (díky M získaly ženy práva) 6)radikální (M ovládá úzká elita ve svůj prospěch) 7)techno-deterministický (jaká M, taková společnost)

Proč studovat média? orientovat se ve světě plném médií získat kontrolu nad mediálními obsahy, ať regulační (stát) nebo kritickou (jednotlivec) umět úspěšně komunikovat skrze média pochopit, že veškerá komunikace je konstrukce a interpretace reality, nikoli objektivním odrazem reality

Co na médiích studovat? Anders Zorn – Emma Zorn, Läsande, 1887

Co na médiích studovat? mediální obsahy (zjevné a skryté významy, opakující se sdělení, jak se vytváří zábava…)

Co na médiích studovat? mediální obsahy (zjevné a skryté významy, opakující se sdělení, jak se vytváří zábava…) mediální publika (získávání a chování)

Paul Townsend, Bristol, UK 1955

Co na médiích studovat? mediální obsahy (zjevné a skryté významy, opakující se sdělení, jak se vytváří zábava…) mediální publika (získávání a chování) mediální účinky (různorodost účinků)

Sazárna New York Herald, 1902, foto: George Grantham Bain Collection

Co na médiích studovat? mediální obsahy (zjevné a skryté významy, opakující se sdělení, jak se vytváří zábava…) mediální publika (získávání a chování) mediální účinky (různorodost účinků) mediální organizace (průběh komunikace, její rozsah, profesionálnost, organizování…)

Co na médiích studovat? mediální obsahy (zjevné a skryté významy, opakující se sdělení, jak se vytváří zábava…) mediální publika (získávání a chování) mediální účinky (různorodost účinků) mediální organizace (průběh komunikace, její rozsah, profesionálnost, organizování…) jejich ekonomickou (dvoj)roli

zdroj:

Co na médiích studovat? mediální obsahy (zjevné a skryté významy, opakující se sdělení, jak se vytváří zábava…) mediální publika (získávání a chování) mediální účinky (různorodost účinků) mediální organizace (průběh komunikace, její rozsah, profesionálnost, organizování…) jejich ekonomickou (dvoj)roli mediální instituce (moc a vliv médií celkově)

Roviny analýzy médií mediální produkt (videohra, kniha, DVD)

Samorost, 2005, zdroj: Amanita Design

Roviny analýzy médií mediální produkt (videohra, kniha, DVD) mediální titul (TV Nova, Radiožurnál, Blesk)

Roviny analýzy médií mediální produkt (videohra, kniha, DVD) mediální titul (TV Nova, Radiožurnál, Blesk) (multi)mediální firma (vlastnící různá média, např. Mafra nebo Disney)

zdroj:

Roviny analýzy médií mediální produkt (videohra, kniha, DVD) mediální titul (TV Nova, Radiožurnál, Blesk) (multi)mediální firma (vlastnící různá média, např. Mafra nebo Disney) mediální sektor (tiskový, filmový, hudeb.)

zdroj:

Roviny analýzy médií mediální produkt (videohra, kniha, DVD) mediální titul (TV Nova, Radiožurnál, Blesk) (multi)mediální firma (vlastnící různá média, např. Mafra nebo Disney) mediální sektor (tiskový, filmový, hudeb.) mediální systém (suma médií v dané prostoru, např. v České republice nebo EU)

zdroj:

Jaké sociální trendy ovlivňují M? internacionalizace (vznik mezin mediální kultury)

zdroj:

Jaké sociální trendy ovlivňují M? internacionalizace (vznik mezin mediální kultury) informatizace (enormní nárůst toku informací) Zdroje obrázků na následujících dvou stranách: a

zdroj:

Informatizace Fritz Machlup 1962: The Production and Distribution of Knowledge in the United States, Knowledge Industry pokryla 29% HDP v USA, jednotka analýzy: organizace a instituce; znalostní průmysl v pojetí Machlupa zahrnuje vědu a výzkum, vzdělávací systém, knihovny, informační stroje, zábavu, ale i účetnictví, práva či lékařství; Daniel Bell 1973 kniha The Coming of Post-Industrial Age nebo studie The Information Age; zažíváme nástup post-industriální společnosti postavené na znalostech, informacích a plánování; Marc Porat 1977, The Information Economy: Definition and Measurement, Informační ekonomika zahrnovala 25% HDP v USA, jednotka analýzy: informační aktivity, primární + sekundární inf. sektor; sporné: spíš přejmenování starých sektorů než nástup nových; 4 ekonomiky v dějinách - zemědělská, průmyslová, služeb a informační; Manuel Castells , ve třech svazcích Information Age popisuje informační společnost a společnost sítí; soudobé spol. jsou stále více formovány kolem opozice Net (horizontálně-strukturované organizace) a Self (praktiky ozřejmující a potvrzující sociální identitu jedince a význam);

Jaké sociální trendy ovlivňují M? internacionalizace (vznik mezin mediální kultury) informatizace (enormní nárůst toku informací) individualizace (komunikace šitá na míru) Zdroj následujícího obrázku :

Jaké sociální trendy ovlivňují M? internacionalizace (vznik mezin mediální kultury) informatizace (enormní nárůst toku informací) individualizace (komunikace šitá na míru) postmoderní kultura (rozpad kulturních hierarchií a takzvaných Velkých vyprávění)

zdroj:

Co je to komunikace? „sociální interakce prostřednictvím sdělení“ George Gerbner 1967

Jaké jsou roviny komunikace? intrapersonální (zpracovávání informací) dyadická (interpersonální, dva lidé) skupinová (př. rodina) meziskupinová (př. komunita) organizační (př. velká firma) celospolečenská (př. masová média)

Co je to masová komunikace? „Masová komunikace zahrnuje instituce a postupy, jimiž specializované skupiny využívají technické prostředky (tisk, rozhlas, filmy atd.) pro šíření symbolického obsahu směrem k rozsáhlému, nesourodému a široce rozptýlenému publiku.“ (Janowitz 1986)

Co jsou masová média? Masová média: organizované postupy a technologie, umožňující masovou komunikaci; Masa: Raymond Williams (1961): „žádné masy neexistují, existují jen způsoby, jak se na lidi dívat jako na masy“ Masová kultura: Není tradiční, není elitní, je produkována masově, je populární, komercionalizovaná a homogenizovaná;

Jak probíhá komunikace? přenosový model Shannon – Weaver, 1948: zakódování dekódování zdroj  vysílač  přijímač  příjemce <------zpětná vazba

Jaké jsou otázky kom. výzkumu? Kdo co říká komu jakým kanálem a s jakým účinkem (Harold Lasswell 1948), tedy: Kdo s kým komunikuje? Proč komunikujeme? Jak komunikace probíhá? O čem komunikace je? Jaké jsou důsledky komunikace?

Jaké typy med. teorií máme? sociálněvědní (poznatky zakotvené v jednotlivých vědeckých oborech) normativní (vycházejí z předpokladů, jak by média měla vypadat, kritická funkce) provozní (pohled pracovníků působících v médiích) každodenní (pohledy samotných příjemců – recipientů médií)

Jak média studovat? různé metody sociologické, historické, sémiotické či psychologické, např.: analýza obsahu (kvantitativní a/nebo kvalitativní postupy) obrazová analýza (např. strukturalistická analýza, denotace – konotace) zkoumání aktérů (rozhovory, dotazníky, pozorování, experimenty) analýza dokumentů (zákony, výroční zprávy, paměti novinářů atd.)

METODOLOGICKÝ DUALISMUS KVANTITATIVNÍ VELKÝ VZOREK STATIST. SOUVISLOSTI TESTOVÁNÍ HYPOTÉZ DEDUKTIVNÍ POSTUP OVĚŘITELNOST STAND. DOTAZNÍK STAND. ROZHOVOR OBSAHOVÁ ANALÝZA KVALITATIVNÍ TERÉNNÍ VÝZKUM NE STANDARDIZACI HLEDÁNÍ HYPOTÉZ INDUKTIVNÍ POSTUP VĚTŠÍ HLOUBKA VÝPOVĚDI ZÚČAST. POZOROVÁNÍ NESTAND. ROZHOVOR STUDIUM DOKUMENTŮ

METODOLOGICKÝ DUALISMUS KVANTITATIVNÍ nedostatky NEJDE RESPONDENTŮM TAK „POD KŮŽI“ ODRÁŽÍ JEN VÝSEK REALITY MENŠÍ NÁVRATNOST NE VŽDY OBJEKTIVNÍ - OBJEKTIVITA VÝSLEDKŮ ZÁVISÍ NA KOORDINACI ZPŮSOBU KÓDOVÁNÍ A INTERPRETACE DAT MEZI VÝZKUMNÍKY KVALITATIVNÍ nedostatky NEZOBECNITELNÉ VÝSLEDKY NA POPULACI VĚTŠÍ ČASOVÁ NÁROČNOST NEBEZPEČÍ SUBJEKTIVNOSTI ZE STRANY VÝZKUMNÍKA NEBEZPEČÍ PŘÍLIŠNÉHO SBLÍŽENÍ S RESPONDENTY

VÝBĚR VZORKU POPULACE neboli ZÁKLADNÍ SOUBOR vs. VZOREK aneb VÝBĚROVÝ SOUBOR Jak vybrat vzorek? NÁHODNÝ VÝBĚR ZÁMĚRNÝ (KVÓTNÍ) VÝBĚR KOMBINOVANÝ VÝBĚR (záměrně prostor, náhodně lidi PSEUDONÁHODNÝ VÝBĚR (př. ankety na ulici)

PROMĚNNÉ NEZÁVISLÉ (např. čím vyšší HDP v dané zemi …) ZÁVISLÉ (…tím nižší dětská úmrtnost)

PROMĚNNÉ Nominální (kategoriální) – např. pohlaví, jménaNominální (kategoriální) – např. pohlaví, jména –Přiřazujeme pouze kód danému názvu. Ordinální (pořadové) – např. odp. „vždy, někdy, nikdy“Ordinální (pořadové) – např. odp. „vždy, někdy, nikdy“ –Víme, která hodnota proměnné je větší, ale nevíme přesně o kolik. Kardinální (intervalové) – věk, hmotnost, platKardinální (intervalové) – věk, hmotnost, plat –Víme o kolik, o jaký interval se hodnoty proměnné liší.

Zdroj předchozího grafu a tabulek: Magda Klusáková: Jaký je hodnotový svět českých médií? FSS MU, 2010

Zdroj: Barbora Navrátilová: Facebook po rozchodu, FSS MU 2010

Základní kritéria výzkumu REPREZENTATIVITA - tedy aby byl přenositelný na základní soubor VALIDITA - aby spolehlivě a platně měřil to, co má RELIABILITA - aby měření dalo při opakování stejné výsledky, pokud se tedy pozorovaný objekt nezměnil

Vztah med. obsahů k realitě PTOLEMAIOVSKÝ PŘÍSTUP = základní protiklad mezi médii a společností, média zprostředkovávají, odrážejí realitu KOPERNÍKOVSKÝ PŘÍSTUP = média jsou součástí společnosti a reality; realita není předmětem a předpokladem komunikace, ale jejím výsledkem (Winfried Schulz 2000, in: Jirák – Köpplová 2009: )

Označování mediálních obsahů 1.denotace – ikon (socha) – index (kouř od ohně) – symbol (slovo „pes“ pro jisté zvíře) 2. konotace – druhotný, asociativní význam pojmu, např. slovo „okno“ může znamenat i výpadek paměti; každý pojem má více konotací, které nabývá různé + i – významy, např. fotr a tatínek mají stejnou denotaci, ale jiné konotace 3.mýtus (podle Ronalda Barthese, Mytologie, 2004) – neboli znaky znaků (metaznaky), např. venkovské krajiny nebo neposkvrněné přírody v reklamách na automobily; skrze mýty prezentujeme kulturní projevy jako přirozené (naturalizujeme)

Intertextualita mediálních sdělení KONTEXT = psychická, fyzická a/nebo sociální situace, v níž se znak nebo text užívá či objevuje, nebo k níž odkazuje (Danesi 2002 in Jirák – Köpplová 2009: 276) INTERTEXTUALITA = odkaz na jiný text či prvek reality obsažený v jiném textu; např. - citace (hudební smyčky v hip-hopu převzaté z jiných písní) - parafráze (např. coververze písně jiným interpretem) - parodie (Červený trpaslík paroduje sci-fi seriály jako StarTrek) - pastiš (napodobeniny jiných děl, např. Sherlocka Holmese) - brikoláž (míchání různých technik, žánrů a hojné citování, např. film Final Cut – Dámy a pánové ) Final Cut – Dámy a pánové

Média – důležité otázky Které funkce médií se posilují, a které oslabují? Nabízejí média to, co lidé chtějí, nebo si lidé jenom zvykli chtít to, co jim média nabízejí? Nikoli: Zobrazují média realitu? Ale: Čí realitu média zobrazují? Nejen: co médium říká, ale co zamlčuje? Ovlivňují nás média přímo, nebo spíš skrze naše okolí? Říkají nám média, co si máme myslet, nebo spíše o čem máme přemýšlet? Žijeme stále ještě v době masových médií, nebo už v post-masové éře síťových médií?