Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_04_B _15 Osobnosti italské renesance Téma: Dějepis 7.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Filozofie RENESANČNÍ FILOZOFIE (15. – 16. stol.)
RENESANCE A HUMANISMUS
Leonardo da Vinci Vrcholná renesance.
Dekameron Giovanny Boccaccio.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
RENESANCE.
Michelangelo Název školy
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
LEONADRO DA VINCI.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis

RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
RENESANCE - pokračování
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
renesance a humanismus
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Zeměpis cestovního ruchu Florencie (Firenze) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Steinbauerová. Dostupné z Metodického.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _02 Osobnosti českého baroka Téma: Dějepis 8. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Michelangelův život Narozen 6. března 1475 v Caprese, Itálie. Matka mu zemřela, když mu bylo šest let. Vyrostl bez lásky. Táta chtěl, aby byl kupcem.
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Renesance.
Leonardo da Vinci Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Renesance Dějepis 7.ročník.
Křivonosková Kateřina
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Italská renesance a humanismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_04_B _15 Osobnosti italské renesance Téma: Dějepis 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Mgr. Lenka Kudrnová

 přezdívaný il Vechio (Starý)  florentský bankéř, neoficiální vládce města a podporovatel umění  spolu se svým bratrem byl ve vyhnanství, vrátil se až za pomoci papeže  založil Platónskou akademii ve Florencii, financoval množství soukromých i veřejných staveb, shromáždil obrovské množství knih a rukopisů, které dal ke studiu svým přátelům humanistům  umění podporoval i další z rodiny Medici – Lorenzo I. il Magnifico (Nádherný)

 průkopník nové, renesanční architektury  všestranně nadaný umělec, především architekt a sochař  je považován za objevitele lineární perspektivy  jeho nejdůležitějším dílem je stavba chrámu Santa Maria del Fiore – jeho dvouplášťová osmiboká samonosná kopule byla považována za zázrak stavební techniky (stavěl ji 14 let, překlenul prostor 42 metrů)  vystavěl také několik dalších kostelů, paláců a pohřební kapli rodiny Medicejských

 vlastním jménem Donato di Niccolo di Netto Bardi  je považován za jednoho ze zakladatelů individualizovaného sochařského portrétu  podporoval jej Cosimo Medici  byl synem obchodníka, vyučil se zlatníkem  jeden z homosexuálně orientovaných umělců  úzce spolupracoval s Filippem Brunelleschim

DavidSvatý Jiří Máří Magdalena

 Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni  jeden z nejvýznamnějších představitelů vrcholné italské renesance  sochař, architekt, malíř, ale také básník  jeho otec si přál, aby byl obchodníkem  podporoval jej Lorenzo I. Nádherný, v paláci medicejských také až do jeho smrti žil  byl geniální, snažil se o dokonalost i dokázat to, že je nejlepší

 mnohdy svá díla poškodil, pokud s nimi nebyl spokojen  jezdil si do dolů v Carraře sám vybírat a mnohdy i lámat mramorové bloky  měl obrovskou fantazii a představivost, věděl, jak budou jeho díla vypadat ještě dříve, než začal tvořit  proslulosti dosáhl sochou Davida – ten byl ale vyroben z naprosto nevyhovujícího bloku kamene s mnohými kazy  dostal za něj 900 dukátů, což bylo více, než si vydělal Leonardo za celý život  nikdy se neoženil, předpokládá se, že byl homosexuální či bisexuální

Pieta Sixtinská kaple David

 italský malíř a architekt vrcholné renesance  matka mu brzy zemřela, otec se znovu oženil, vychovával ho strýc  tvořil v Urbinu, Perugii, Florencii a Římě  těšil se přízni papežů, vykonával v jejich službách různé symbolické úřady (např. konzervátor římských starožitností)  byl přátelský, otevřený a milý, udržoval styky se ženami, ale nikdy se neoženil  umřel na horečnaté onemocnění v průběhu 8 dní, je pohřben v Panthenonu

 jeho dílo je značně rozsáhlé, široké je také jeho umělecký zaměření – věnoval se malbě, prosadil se jako architekt, psal sonety a zajímal se o hudbu  v povědomí veřejnosti je spjato jeho jméno především s madonami, okrajově se věnoval portrétům, svou tvář zachytil na 5 autoportrétech  věnoval se také oltářním obrazům a nástěnným malbám (vyzdobil 3 místnosti papežského paláce)  tvořil předlohy ke gobelínům a grafice

Madona v zeleni Dáma s jednorožcem Athénská škola

 všestranná renesanční osobnost – malíř, sochař, architekt, přírodovědec, hudebník, spisovatel, vynálezce a konstruktér  byl nemanželským synem notáře, otec ho uznal za vlastního a umožnil mu vzdělání  ve vědě ho zajímal pohyb planet, gravitace, vlnění, hoření, koloběh krve  jako vynálezce předvídal či navrhl: bagr, odstředivku, dmychadlo, zemní vrták, kolesovou loď, letadlo, potápěčský úbor, rýhovaná hlaveň, padák, šlapací soustruh, tiskařský lis, závitník, tkací stroj, bojové stroje

 výzkum Leonardova díla není dodnes ukončen  i do malby přinesl mnoho nového – výmluvná gesta, šerosvit s jemnými přechody světelných efektů vytvářejících prostor  tvořil ve Florencii, Miláně, na sklonku života žil ve Francii  způsobil skandál veřejným obviněním z homosexuálních styků  sepsal několik knih o různých oblastech svého poznání, bohužel žádný z jeho cyklů není v ucelené a publikovatelné formě

Mona LisaPoslední večeře

Tintoretto – Zrození Jana Křtitele, pozdní italská renesance Tizián – Podobizna císařovny Isabely

Literatura  Francesco Petrarca – duchovní otec humanismu, bývá považován za tvůrce sonetu jako básnického žánru, většina jeho básní je věnována jeho neopětované lásce Lauře de Noves  Dante Alighieri – básník, jazykovědec, politický filosof, jeho hlavními díly jsou Božská komedie (hledá ideál lidské dokonalosti a smysl života), O monarchii  Giovanni Boccaccio – básník a novelista, zakladatel umělecké prózy, nejdůležitějším dílem je cyklus sta novel Dekameron (erotické zaměření)

Politická filosofie  Niccolo Machiavelli – politik, diplomat, historik a vojenský teoretik, nesmrtelná je jeho kniha Vladař (věnovaná Lorenzo Medicejskému, popisuje v ní, jak funguje moc a jak se dá účelově využít pro blaho země) Hudba  Claudio Monteverdi – skladatel pozdní renesance, přispěl ke zrodu baroka, psal zejména církevní hudbu a madrigaly, jeden ze zakladatelů opery

1. Charakterizuj renesanci. 2. Co je humanismus, jak s renesancí souvisí? 3. Jaký je rozdíl mezi madonou a pietou? 4. Vysvětli co znamená: sonet, novela, opera, perspektiva, mecenáš. 5. Co víš o Leonardu da Vincim? 6. Který umělec usiloval o dokonalost? 7. Jak se jmenoval nejznámější architekt italské renesance? 8. Který malíř je spjat s madonami?

AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne Odpilotováno dneve třídě Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborOsobnosti italské renesance TémaDějepis 7. ročník – dějiny umění, literatury Klíčová slovaCosimo Medici, Lorenzo I., Filippo Bruneleschi, Donatello, Michelangelo Buonarroti, Rafael Santi, Leonardo da Vinci, literatura, hudba

ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 7. ročník. Časová dotace cca 30 min. Materiál obsahuje několik opakovacích otázek, které převážně vyplývají z prezentace či z všeobecných znalostí a předchozího učiva dějepisu, proto není přiloženo řešení. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba Zdroje obrazového materiálu: M:&imgrefurl= Kh2VPge4M&imgurl= Michelangelo%2527s_Pieta_5450_cropncleaned_edit.jpg&w=220&h=231&ei=mMy9UKhWh_qyBtLngfAJ&zoom=1&iact=hc&vpx=208&vpy=157&dur=537 &hovh=184&hovw=176&tx=143&ty=117&sig= &page=1&tbnh=140&tbnw=151&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:0,i: Leonardo_da_Vinci_( )_-_The_Last_Supper_( ).jpg otevřená galerie