AUTOR: Lenka Hrnčířová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Generativní orgány rostlin – Plody Předmět, ročník
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
Digitalizace výuky Příjemce
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Prezentace slouží k výkladu a procvičení látky o plodech
Anatomie II a morfologie rostlin
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
PLOD.
Vybrané čeledi dvouděložných rostlin I.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod Bohumil Bareš.
Obecná botanika Semena a plody.
Listy, květy a plody rostlin
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
VY_32_INOVACE_411, 21. sada, Přírodověda
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Plod (fructus).
Krytosemenné rostliny
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Morfologie rostlin – plod
Plod (fructus; fruit; Frucht)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Plody.
Plod (fructus) Morfologie rostlin.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
PLODY.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Podzimní plody.
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Rostliny.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_21_Risk krytosemenné rostliny.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Blanka Kusá Název:VY_52_INOVACE_PR Téma:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 7.ročník_Růžovité Téma: Růžovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_Sib_III_16 Dřeviny
AUTOR: Lenka Hrnčířová
VY_32_INOVACE_52_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
VY_32_INOVACE_49_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Autor: PaedDr. Jana Čechová
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
generativní rostlinné orgány
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Období: září – prosinec 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Transkript prezentace:

AUTOR: Lenka Hrnčířová ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_26_Přírodopis 7.ročník_Semena, plody Téma: Semena, plody CZ.1.07/1.4.00/21.1921 Vytvořeno: únor 2012

Anotace Přírodopis, 7. ročník, Semena a plody Prezentace k výkladu Plod, rozdělení plodů Dužnaté plody – malvice, peckovice, bobule Suché plody pukavé – lusk, měchýřek, tobolka, šešule, tvrdka Suché plody nepukavé – nažka, oříšek, obilka Procvičení – doplnění rozdělení plodů Pomůcky – fixy na interaktivní tabuli

Semena, plody 1 2 3

Semena a plody Plod - vzniká přeměnou semeníku - je v něm různý počet semen, která jsou zde chráněna a vyživována - na povrchu oplodí – vzniklo ze stěny semeníku rozdělení plodů podle typu oplodí dužnaté suché

- několik semen v jádřinci - naproti stopce zbytky kalichu Dužnaté plody - oplodí je dužnaté 1)malvice - několik semen v jádřinci - naproti stopce zbytky kalichu - př. jabloň, hrušeň, hloh, jeřáb 4 1 5

- může mít 1 semeno – (meruňka, broskev, třešeň, švestka, 2)peckovice - může mít 1 semeno – (meruňka, broskev, třešeň, švestka, oliva, ořešák královský, trnka) nebo více semen (bez černý, cesmína) 3 6 7

- celé oplodí dužnaté – rybíz, konvalinka, angrešt, okurka 3) bobule - celé oplodí dužnaté – rybíz, konvalinka, angrešt, okurka - vysychavé bobule – paprika 8 9

- oplodí je tvrdé – kožovité nebo dřevnaté pukavé Suché plody - oplodí je tvrdé – kožovité nebo dřevnaté pukavé - po dozrání se plody otevírají a uvolní se semena - většinou více semen - lusk, měchýřek, tobolka, šešule, tvrdka 1)lusk - puká 2 švy - u bobovitých rostlin 10

- souplodí měchýřků u blatouchu 2) měchýřek - puká 1 švem - u bobovitých rostlin 11 - souplodí měchýřků u blatouchu

- jednopouzdrá nebo vícepouzdrá 3) tobolka - jednopouzdrá nebo vícepouzdrá 12

- př. hořčice, česnáček, řepka 4) šešule - puká 2 chlopněmi - př. hořčice, česnáček, řepka 13 šešule řepky olejky

- po dozrání se rozpadá na 4 jednosemenné dílce - u hluchavkovitých 5) tvrdka - po dozrání se rozpadá na 4 jednosemenné dílce - u hluchavkovitých 14

- po dozrání se z rostliny uvolňují v celku nažka B) nepukavé - jsou jednosemenné - po dozrání se z rostliny uvolňují v celku nažka - jsou opatřeny zařízením usnadňujícím jejich šíření, např. háčky nebo chmýr kuklík pampeliška 15 16

pampeliška - nažka s chmýřím dub - nažka v číšce jilm - má rozšířené oplodí kuklík- je opatřen háčky, které se přichytí na kožich zvířete javor - okřídlené nažky, javorové nosy 2 17 18 javor mléč javor babyka javor klen 19

! - vlašský ořech – plod peckovice - burský ořech – plod lusk 2) oříšek - lískový ořech, lípa 20 ! - vlašský ořech – plod peckovice - burský ořech – plod lusk

obilky mají pluchy, které jsou buď: 3) obilka - u lipnicovitých obilky mají pluchy, které jsou buď: a)přirostlé k obilce – pluchaté obilky - ječmen, oves, rýže, proso b) nejsou přirostlé – nahé obilky - pšenice, žito, tritikale, kukuřice - tritikale – hybridní obilnina, kříženec žita a pšenice 21 22

Procvičení - doplň schéma rozdělení plodů Plody ………………………………………. ………………………………… ………………………………….. …………………………………. ……………………………. ………………………… 1)……………………………. 1)………………………… 2)……………………………. 2)……………………….. 3)……………………………. 3)…………………......... 4)……………………………. 5)…………………………….

Použité zdroje http://www.svetekozahrad.cz/page/n_jerab.jpg č.1 http://www.svetekozahrad.cz/page/n_jerab.jpg č.1 http://www.garten.cz/e/cz/27-javor-mlec-acer-platanoides/ č.2 http://www.biolib.cz/IMG/GAL/18576.jpg č. 3 http://www.komplexnizdravi.cz/res/data/003/000669_05_003182.jpg č. 4 http://www.tvojelekarna.cz/45-101-large/hloh-obecny-plod.jpg č. 5 http://www.therapy.cz/images/content/x4/big/ozonova-kosmetika77.jpg č.6 http://bdadafoto.webzdarma.cz/rostliny/2002_10_05_09_Ph_trnka.jpg č.7 http://www.zahrady-dobrkovsky.cz/161-226-thickbox/ribes-ru.jpg č.8 http://www.food2u.cz/rs/upload/produkty/zelenina/thumbs/th_okurka_800x600.jpg č.9 http://www.inzahrada.cz/pic/hrach.jpg č.10

http://botanika.wendys.cz/slovnik/pict/o869_2.jpg č. 11 http://www.botanika.borec.cz/schemata/tobolka.jpg č.12 http://botanika.wendys.cz/slovnik/pict/o873_3.jpg č.13 http://www.botanika.borec.cz/schemata/tvrdka.jpg č. 14 http://botanika.wendys.cz/slovnik/pict/o881_4.jpg č. 15 http://botany.cz/foto/taraxacumoff2.jpg č. 16 http://www.uspza.cz/obrazky5/05-javor_04_big.jpg č. 17 http://www.uspza.cz/obrazky5/05-javor_11_big.jpg č. 18 http://botanickekarty.xf.cz/karty/dub/plod.jpg č.19 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Corylus_avellana.jpg/258px-Corylus_avellana.jpg č.20

http://www2.zf.jcu.cz/~moudry/skripta/2/Obrazky/53-dvouzrnka_zrno_resize.jpg č. 21 http://www.biolib.cz/IMG/GAL/18561.jpg č. 22