Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Advertisements

Rostlinná říše, stélka, ruduchy, zelené řasy, kolonie, cenobium
Název Řasy Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Obecná charakteristika a systém řas
Mechorosty (Bryophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.14/Li
MECHOROSTY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
vyšší rostliny, kormus, rodozměna, stélka, gametofyt, sporofyt
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
NIŽŠÍ ROSTLINY Jytka, Veronyka, Wendi By Veronyka.
Chaluhy, čili hnědé řasy
Vývojově nižší rostliny
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.14.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.13.
Oddělení: CHLOROPHYTA – zelené řasy
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
BOTANIKA ŘASY.
Nové pojmy gameta pohlavní buňka (samčí n. samičí)
Heterokontní řasy a ruduchy (oddělení Heterokontophyta, Rhodophyta)
CVIČENÍ 04 CHROMISTA - Heterokontophyta
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Nadříše: Eukaryota Říše: rostliny (Plantae)
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Název Nižší rostliny (Protobionta) Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Podříše: Nižší rostliny
MECHOROSTY = primitivní vyšší rostliny, primárně suchozemské
Podříše VYŠŠÍ ROSTLINY (CORMOBIONTA)
Nižší rostliny (Thallobionta).
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mnohobuněčné organismy
CHLOROPHYTA – zelené řasy
Botanika bezcévných rostlin 6
„NIŽŠÍ ROSTLINY“ ŘASY.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Řasy - systém.
MECHOROSTY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechorosty. Charakteristika suchozemské, druhotně mohou být vodní menší velikost (0,5 – 10 cm, max. 50 cm) tělo se nazývá stélka, jednoduchá pletiva,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Mechorosty.
Řasy zelené.
MNOHOBUNĚČNÉ ROSTLINY
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
Transkript prezentace:

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Řasy – nižší rostliny Autor: Mgr. Pavlína Řízková VY_32_INOVACE_1_1_2

ŘASY NIŽŠÍ ROSTLINY Obr. 1 VY_32_INOVACE_1_1_2 Mgr. Pavlína Řízková GSOŠ Klášterec nad Ohří 2012

SYSTEMATICKÉ ZAŘAZENÍ  říše: ROSTLINY Plantae  podříše: NIŽŠÍ ROSTLINY Thallobionta / Protobionta  oddělení:ČERVENÉ ŘASYRhodophyta HNĚDÉ ŘASYChromophyta ZELENÉ ŘASYChlorophyta KRÁSNOOČKAEuglenophyta

OBECNÁ CHARAKTERISTIKA  autotrofní organismy  řasy ( algae )  věda: algologie  obsahují chlorofyl a, b, c, d  oplození je vázané na vodu  tělo: stélka ( thallus ) Obr. 2

ROZMNOŽOVÁNÍ  NEPOHLAVNÍ - výtrusy ( zoospory ) - jednobuněčné - bičíky  POHLAVNÍ - 1n gamety - vaječné buňky ( samičí ) - spermatozoidy ( samčí ) - oplození - zygota - 2n - rodozměna ( metageneze ) - GAMETOFYT – většina 1n - SPOROFYT – menšina 2n

ROZMNOŽOVÁNÍ Obr. 3

VÝSKYT  voda  půda  kůra stromů  skály Obr. 4

VÝZNAM  POZITIVNÍ - potrava - produkce kyslíku - agar - plankton - křemelina - edafon - půda - hnojiva  NEGATIVNÍ - toxiny - přemnožení - alergie Obr. 5

TYPY STÉLEK  BIČÍKATÁ - jednobuněčná - kapkovitý tvar - 2 stejně dlouhé bičíky - stigma - světločivná skvrn - zachycuje světlo - 2 pulzující vakuol Chlamydomonas Obr. 6

TYPY STÉLEK  MĚŇAVKOVITÁ - buněčná stěna - panožky - pohyb - lov kořisti Obr. 7

TYPY STÉLEK  KAPSÁLNÍ - sliz - kolonie Hydrurus Obr. 8

TYPY STÉLEK  BUNĚČNÁ - kokální - jednobuněčná - kulovitá / oválná - pevná buněčná stěna - nepohyblivá - nemá bičíky Chlorella Obr. 9

TYPY STÉLEK  VLÁKNITÁ - jednoduchá - nevětvená - příčné přehrádky Cladophora Obr. 10

TYPY STÉLEK  TRUBICOVITÁ - vláknitá - nemá příčné přehrádky Obr. 11

TYPY STÉLEK  PLETIVNÁ - mnohobuněčná - vývojově nejvyšší organizační stupeň řas - lodyžky ( kauloidy ) - lístky ( fyloidy ) - příchytná vlákna ( rhizoidy ) - anatomická stavba je odlišná od vyšších rostlin Obr. 12

POZNÁVAČKA Obr. 6 Obr. 7 Obr. 12Obr. 11 Obr. 10 Obr. 9 Obr. 8

POZNÁVAČKA - ŘEŠENÍ PLETIVNÁ TRUBICOVITÁ KAPSÁLNÍ BIČÍKATÁ MĚŇAVKOVITÁ BUNĚČNÁ VLÁKNITÁ

POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE OBRÁZKŮ Obr. 1 autor: NEON ja staženo: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Spirogyra_sp.jpg Obr. 2 autor: Eric Guinther staženo: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Intertidal_greenalgae.jpg Obr. 3 vlastní obrázek autorky podle učebnice Obr. 4 autor: Marie Richie staženo: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Furry_rox.jpgMarie Richie Obr. 5 autor: Leonard G. Staženo: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:KelpAquarium.jpg Obr. 6 vlastní obrázek autorky podle učebnice Obr. 7 vlastní obrázek autorky podle učebnice Obr. 8 vlastní obrázek autorky podle učebnice Obr. 9 vlastní obrázek autorky podle učebnice Obr. 10 vlastní obrázek autorky podle učebnice Obr. 11 vlastní obrázek autorky podle učebnice Obr. 12 vlastní obrázek autorky podle učebnice Použitá učebnice: KUBÁT, Karel; KALINA, Tomáš; KOVÁČ, Jaroslav; KUBÁTOVÁ, Dagmar; PRACH, Karel; URBAN, Zdeněk. Botanika. Druhé vydání. Praha : Pedagogické nakladatelství Scientia, stran. ISBN

METODICKÉ POKYNY OTEVŘENÍ - dvojklik