PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - KROUŽKOVCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach
Název školyGymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.BI.26 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Morfologie a anatomie živočichů. ● Fyziologie živočichů. ● Systém a evoluce živočichů. ● Živočichové a prostředí. ● Etologie. Název vzdělávacího materiáluProcvičující a opakující test - kroužkovci Druh učebního materiáluprezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva zoologie – kapitola KROUŽKOVCI Klíčová slovakroužkovci, anatomie, fyziologie, prostředí, systematika, ekologie Ročník2. ročník čtyřletého studia, 6. ročník osmiletého studia Typická věková skupinaveřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorJiří Mach Zhotovenozáří 2013 Celková velikostVelikost souboru 5786 kB
Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Podle počtu zárodečných listů řadíme kroužkovce do skupiny živočichů ___________. b) Dále kroužkovci patří do podskupiny ________. c) Výraz Articulata můžeme nahradit českým výrazem _________. Triblastica prvoústí článkovci
Doplň do vět správné chybějící výrazy: d) Palolo, nereidka nebo afroditka jsou zástupci skupiny _______________, zatímco do opaskovců patří například ________, ________ nebo ____________. mnohoštětinatci žížalapijavka chobotnatka
Zvláštní skupinou kroužkovců jsou MNOHOŠTĚTINATCI. Vyber tvrzení, která pro ně platí: - vývoj nepřímý - vývoj přímý - štětiny - štětiny z parapodií - gonochorizmus - hermafroditizmus - přísavky - bez přísavek - žábry - dýchání celým povrchem těla - pouze mořští - sladkovodní - parazitizmus - neparazitují
Čemu říkáme HOMONOMNÍ SEGMENTACE? Členění těla na části (články), ve kterých se opakuje přítomnost základních anatomických částí (nervové uzliny, cévy, metanefridie,…….).
Doplň do vět správné chybějící výrazy: e) Pijavky používají látku _________, která zabraňuje srážení krve jejich hostitelů. Z pohledu parazitizmu je považujeme za ______________ druhy. hirudin ektoparazitální
Doplň do vět správné chybějící výrazy: f) Kroužkovci tvoří v půdním prostředí složku společenstva, kterému říkáme ________. g) Kromě pijavek jsou známými našimi vodními kroužkovci _______, které znají především akvaristé. edafon nitěnky
Jaký je význam žížal? Podílejí se na provzdušňování půdy, tedy na lepším procesu zvětrávání hornin a minerálů (půdotvorný proces) a na mineralizaci živin (přeměna organických látek na anorganické) – tvorbě humusu.
Vyber 1 správnou odpověď: Žížalou se neživí: - krtek - lasice - ježek - racek - kos - rejsek
Doplň do vět správné chybějící výrazy: h) Nervová soustava žížaly je typu ________________________________, s uzlinami podél těla, především pak v oblasti ______________. Najdeme ji na ________ straně těla. provazcovitě-gangliovitá (žebříčkovitá) přední části těla břišní
Co je na obrázku? Pískovník rybářský a jeho vytlačený materiál z dutin v mořském pobřeží.
Co je na obrázku? páření žížal
Který druh kroužkovce je na obrázku? chobotnatka rybí
Který druh kroužkovce je na obrázku? hltanovka bahenní
Který druh kroužkovce je na obrázku? pijavka lékařská
Snímek č. 4: autor: Ernst Haeckel – volné dílo, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 6: autor: Reytan, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0ReytanCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 7: autor: neznámý – volné dílo, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 8: autor: Thunderclap, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0ThunderclapCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 9: autor: Vega Asensio, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 10: autor: Soricida, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0SoricidaCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 11: autor: neznámý – volné dílo, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 12 (vlevo): autor: Jezzdk, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0JezzdkCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 12 (vpravo): autor: Auguste Le Roux, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 13: autor: kdnewton, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0kdnewtonCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 14: fotografie z databáze autora prezentace Snímek č. 15: autor: Ulrich Kutschera, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 16: autor: H. Krisp, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0H. KrispCreative Commonslicence 3.0 Zdroje obrazového materiálu: Autor prezentace studoval: a)vlastní učební materiály (přípravy), b)literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: