Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Živočichové v lesích Měkkýši.
Advertisements

MLŽI.
Kmen - Měkkýši Třída- Hlavonožci.
Měkkýši Plži Mlži Hlavonožci. Měkkýši Plži Mlži Hlavonožci.
MĚKKÝŠI – ŽIVOČICHOVÉ S MĚKKÝM TĚLEM
Martina Zelenková III.B
Kmen: Měkkýši měkké tělo, kryté uhličitanovou schránkou.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: MĚKKÝŠI VY_inovace_32_PR6_19
plži (Gastropoda) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.16/Li
Opakování a procvičení učiva
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Měkkýši Digitalizace výuky Příjemce
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
MĚKKÝŠI Základní škola a mateřská škola, Tupesy,
Plži – ulita Zdroj:cs.wikipedia.org/wiki/Plži
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Kmen: MĚKKÝŠI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
MĚKKÝŠI Měkké tělo, které je (bývalo) chráněno vápenitou schránkou
Hlavonožci Cephalopoda.
KMEN Měkkýši Kmen měkkýši má 3 třídy Plži – hlemýžď zahradní
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_317 MĚKKÝŠI Hlavonožci.
Zástupci měkkýšů Metodika:
MĚKKÝŠI Základní škola a mateřská škola, Tupesy, Hlavonožci
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
MĚKKÝŠI 2 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
RISK MĚKKÝŠI Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola Kladruby
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními částmi těla měkkýšů.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Měkkýši hlavonožci.
Měkkyši Berenika Jurková 5.A.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Měkkýši plži.
Třída: Hlavonožci.
Kmen: MĚKKÝŠI.
Taxonomie měkkýšů.
kmen: MĚKKÝŠI (Mollusca)
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Měkkýši, kroužkovci, členovci - korýši
HÁDEJ, KDO JSEM - MĚKKÝŠI Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_47_Pr6_hadej_mekkysi.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 Měkkýši plži TEMA: Přírodopis.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: MĚKKÝŠI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
MĚKKÝŠI měkké tělo (někdy ukryté ve vápenaté schránce)
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Hlavonožci Cephalopoda Očekávané výstupy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Výukový materiál VY_52_INOVACE_29_ měkkýši
VY_32_INOVACE_37_Měkkýši - 3.část
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_35_Měkkýši - 1.část
PŘÍRODOPIS 6 MĚKKÝŠI.
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
MĚKKÝŠI – ŽIVOČICHOVÉ S MĚKKÝM TĚLEM (po výkladu si zapiš do sešitu)
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Zoologie Téma: Měkkýši Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva. Obsahuje základní údaje k tématu – charakteristika měkkýšů – plži, mlži, hlavonožci, popis těla. Text psaný černě) slouží i jako „zápis“ do sešitu. V prezentaci je doplňující informace psaná červenou barvou. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

MĚKKÝŠI

Měkkýši 3 skupiny plži mlži hlavonožci vodní i suchozemští kůže tvoří plášť – vylučuje sliz a vápenaté látky = schránky

Schránky: ulita (plži) lastura (mlži) bez schránky(hlavonožci)

Smysly zrak – jednoduchá očka, oční váčky hmat – tykadla, okraj pláště čich, poloha

1. PLŽI suchozemští i vodní pohybují se pomocí svalnaté nohy – vylučuje sliz. K čemu sliz slouží? K usnadnění pohybu plže.

Tělo je kryto ulitou. V ulitě jsou uloženy orgány – srdce, střevo, plicní vaky, slinivkojaterní žláza. Plži jsou odděleného pohlaví, někteří jsou hermafroditi. Vysvětli, co je hermafrodit.

Zástupci: suchozemští s ulitou hlemýžď zahradní páskovka suchozemští bez ulity plzák lesní slimák

vodní okružák ploský plovatka bahenní bahenka živorodá

2. MLŽI vodní měkkýši – sladká i slaná voda tělo je kryto je dvoudílnou skořápkou – lastura lastury jsou v hřbetní části drženy silnými vazy, případně ozubenými okraji a rýhami – tzv. zámkem. Na vrcholu lastury je vaz, který lasturu otevírá. vnitřní strana lastur je krytá perletí Popiš vznik perly – viz. učebnice str.64 Víš, že… Některé druhy mlžů jsou přisedlí jiní se pohybují pomocí svalnaté nohy.

zástupci: učebnice str. 64

3. HLAVONOŽCI mořští,dravci Stavba těla ramen (chapadel s přísavkou) Zbytek nohy přeměněn v nálevku – vystřikuje vodu v ohrožení – únik V případě ohrožení sépie vystřikuje z inkoustové žlázy ve stěně konečníku tmavou tekutinu, která jí usnadňuje únik

oči velké dokonale vyvinuté 1 pár Sépiová kost zvápenatělý zbytek skořápky sépie Kde se využívá?

loděnka – „živá zkamenělina“. Žije ve větších hloubkách Tichého oceánu.Má spirálovitě stočenou schránku s větším počtem komůrek. Sépie – žije v teplých pobřežních vodách. Přes den leží na dně částečně zakrytá pískem, večer ožívá.

Oliheň - mají dobře vyvinutou hlavu a deset chapadel s přísavkami. Dvě chapadla jsou delší než ostatní. Jsou to výborní plavci a aktivní lovci. Nebývají větší než 60 cm, ale v bohatých mořích jich může žít velké množství. Většinou žijí jen jeden rok a po kopulaci umírají. Právě v období rozmnožování se shromažďují ve velkých počtech a stávají se tak vítanou kořistí ryb, mořských ptáků, savců i člověka.

Chobotnice - obývají mnoho rozličných částí světového oceánu, především korálové útesy. Jsou charakteristické osmi rameny, obvykle s přísavkami. Jejich útrobní vak je bez ploutvovitého lemu. Pohybují se lezením a plaváním.

Chobotnice dokáže měnit barvu i strukturu své kůže, také vylučuje inkoust a tím mate nepřítele. V testech se dokázala chobotnice zbarvit do šachovnice i puntíků. Dalším způsobem jak se chránit je i napodobení různých zvířat. Chobotnice dokáže napodobit hada, platýse, a další i nebezpečné živočichy, aby mohla přeplavat přes nebezpečné území.

Zdroje: Přírodopis I- L.J. Dobroruka, V. Cílek, F. Hasch, Z. Storchová,, Scientia 1997, ISBN Přírodopis 6 – V. Čabradová, F. Hasch, J.Sejpka, I. Vaněčková, Nakladatelství FRAUS 2003, ISBN X _AY&feature=fvsr – únik chobotnice _AY&feature=fvsr