Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Co je to genetika a proč je důležitá?
POPULAČNÍ GENETIKA 3 Pravděpodobnost v genetice populací
Dědičnost monogenních znaků
Plemenářská práce v chovu prasat
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
POPULAČNÍ GENETIKA 6 faktory narušující rovnováhu populací
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Dědičnost kvantitativních znaků
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Markery asistovaná selekce
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Teoretické základy šlechtění lesních dřevin Milan Lstibůrek 2005.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
GENETIKA Genetika je vědní disciplína, která se zabývá studiem dědičnosti a variability organismů.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Populační genetika je teoretickým základem šlechtění hospodářských zvířat; umožňuje sledování frekvencí genů a genotypů a tím i cílevědomé řízení změn.
Dědičnost monogenní znaků
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Populační genetika.
Populační genetika.
Genové interakce.
Genetika populací kvalitativních znaků
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Příbuzenská, liniová a čistokrevná plemenitba
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ochrana rostlinného a živočišného genofondu
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Základní typy genetických chorob Marie Černá
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Selekční postupy ve šlechtění rostlin I. Selekce = výběr Charles Darwin ( ) Darwinova evoluční teorie počítá s výběrem a rozmnožováním lépe.
Šlechtění hospodářských zvířat Doc. Ing. Karel Mach, CSc.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Narušení genetické rovnováhy
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Genetické zákony.
POPULAČNÁ GENETIKA..
Genetika.
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.

Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená na určitém území!?)

Mendelova populace Společenství jedinců pohlavně se rozmnožujících, jejichž dědičné založení tvoří genofond Ne všechny organismy se musí rozmnožovat pohlavně (např. samosprašné rostliny)

Genetika populací vychází z: Obecné genetiky Biometriky Vstupují další vědní disciplíny: biotechnologie, kultivace tkáňových kultur, biotechnické metody, atd. Praktickou aplikací genetiky populací je šlechtění rostlin i zvířat

Populace kulturních rostlin a hospodářských zvířat: ODRŮDA; PLEMENO genetika populací kvalitativní znaky kvantitativní vlast. Význam genetiky populací: - šlechtění kulturních odrůd, plemen

Genetika populací se zabývá: Studiem dědičnosti a proměnlivosti kvalitativních znaků Studiem dědičnosti a proměnlivosti kvantitativních vlastností

Kvalitativní znaky (barva květů, tvar listů,rohatost, bezrohost…) Kvantitativní vlastnosti (ukazatele výnosu, užitkovosti,…) 1) Jsou řízeny jedním genem nebo několika geny tzv. velkého účinku (major geny). 1) Jsou řízeny několika geny tj. polygenně a geny tzv. malého účinku (minor geny). 2) Mají diskontinuitní proměnlivost. Tvoří alternativní fenotypy. 2) Proměnlivost je plynulá – kontinuitní odpovídající normálnímu rozdělení. Spojitá, nespojitá. 3) Fenotyp není vůbec nebo jen málo ovlivněn prostředím. 3) Fenotyp je podstatně ovlivněn prostředím.

Kvalitativní znaky lze studovat (zabývat se jimi): Na úrovni genetiky jedince (klasická genetika, mendelismus) Na úrovni genetiky populací

Kvantitativní vlastnosti lze studovat (šetřit): Pouze na úrovni genetiky populací

Genetika populací Populace … Johannsen (1903) Skupina jedinců navzájem se oplodňujících, mezi nimiž jsou v čase a prostoru určité vztahy Souhrn jedinců jednoho druhu na určitém území, do určité míry izolovaných od jiných souborů a jedinců téhož druhu

Genomy a genotypy jedinců jež tvoří populaci se vzájemně liší Efektivní velikost populace – ta část populace, jež dává vznik nové generaci Změny ve složení populace – jsou vyvolány přírodním i umělým výběrem – selekční tlak

Genetická homeostáze Schopnost populace udržovat svoji genetickou rovnováhu V populacích probíhá pozitivní výběr lépe přizpůsobených a negativní výběr hůře přizpůsobených jedinců

Základy genetiky populací kvalitativních znaků Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích

1) Jeden vlohový pár; shodná genotypová i genová četnost N = D AA + H Aa + R aa 600 = d AA = 180/600 = 0,3; h Aa = ; r aa = d + h + r = 0,3 + 0,5 + 0,2 = 1 d * r = (h/2) ² => 0,3 * 0,2 ≠ (0,5/2)² => 0,06 ≠ 0,0625 H – W rovnováha?!

Vlohová četnost (výchozí generace): p A = d AA + 1/2h Aa = 0,3 + ½*0,5 = 0,55 q a = 0,45 p A + q a = 1 = 0,55 + 0,45

Následující generace p ² + 2pq + q² = (p + q)² = 1 => 0, , ,2025 = 1 p ² * q² = (2pq /2) ² 0,3025 * 0,2025 = ( 0,4950/2)² 0,

Tabulka ♂ p A = 0,55 q a = 0,45 p A = 0,55 p ² AA 0,3025 pq Aa 0,2475 Q a = 0,45 pq Aa 0,2475 q ² aa 0,2025 ♀

Podstata H.-W. rovnováhy - podmínky Panmixie Dostatečně veliká populace Stejná životaschopnost všech genotypů Stejná životaschopnost a oplozovací schopnost všech pohlavních buněk

V rámci jedné generace Z genotypové četnosti zjišťujeme četnost genovou (ne naopak) AAAaaa 0,25 0,5 0,25 p = 0,5 0,5 0 0,5 q = 0,5 Z genové četnosti výchozí – prvé generace lze určit genotypovou četnost generace následující

Rovnováha genová (vlohová) předchází rovnováze genotypové

H. – W. rovnováha ve sledu generací se relativní četnost (frekvence) genová i genotypová nemění po jedné generaci náhodného připařování se populace zpravidla dostane do genetické rovnováhy

Úplná dominance N = D + H + R A- aa N = 400 = r(q ²) = 5/400 = 0,0125 (1,25%) ze 400 jedinců! q = (r + 1/h); q = √q² = √0,0125 = 0,112 (11,2%) z 800 alel tj. 90 alel

p = 1 – q = 1 – 0,112 = 0,888 2pq = 2 * 0,888 * 0,112 = 0,1989 (19,89%) ze 400 jedinců AA = 315p² = 78,86% Aa = 80 2pq = 19,89% aa = 5 q ² = 1,25% Jiný postup: (400 jedinců = 800 alel) 11,2% z 800 = 89,6 ≈ 90 alel a 2N = „aa“ … 10 alel; na Aa zbývá 80

Příklad narušení genetické rovnováhy selekcí (migrací) d AA + h Aa + r aa = 0,25 + 0,5 + 0,25 p A = 0,5; q a = 0,5 d * r = (h/2)² => 0,25 * 0,25 = (0,5/2)² => 0,0625 Jestliže s r = 1 => d + h + r = 0,33 + 0,67 + 0,0 p A = d + h/2 = 0,33 + ½ 0,67 = 0,665 q a = 0,335

p² + 2pq + q² = 0, , , p² * q² = (2pq/2) = 0, Genetická rovnováha byla narušena vyřazením (zde všech) homozygotů recesivních

Po jedné generaci náhodného připařování se genetická rovnováha populace obnoví. Rovnovážný stav vloh (A, a) předchází rovnovážnému stavu genotypů: p A = p² + 2pq/2 = √p² = 0, ,445/2 = √0,442 = 0,665 Stejně q a

Selekce d (AA) + h (Aa) + r (aa) 1 - sq²(r) … aa; s = 0 – 1; s = 1 a) q 0 … relativní frekvence recesivní alely před selekcí q n … totéž po selekci n … počet generací selekce

Příklad n = d (AA) + h (Aa) + r (aa) 1 = 0,4 + 0,5 + 0,1 s = 1; n = 6 q 0 = r + h/2 = 0,19 + 1/2 0,5 = 0,35 Pokles relativní frekvence recesivní alely „a“ 0,35 -> 0,11 p = 1 – q = 1 – 0,11 = 0,89 p² + 2pq + q² = 0, , ,012

b) n = 1/q n – 1/q 0 n = d + h + r (0,4 + 0,5 + 0,1) Chceme, aby frekvence „aa“ poklesla cca 10x, z hodnoty 0,1 (10%) na hodnotu 0,012 tj. 1,2% q 0 = r + h/2 = 0,10 + ½*0,5 = 0,35 q n = √ q² n = √0,012 = 0,1095 ≈ 0,11 p = 1 – q = 1 – 0,11 = 0,89 n = 1/0,11 – 1/0,35 = 9,1 – 2,86 = 6,24 ≈ 6 generací p² + 2pq + q² = 0, , ,012

Děkuji vám za pozornost To je, co?!