Starověké Řecko a jeho přínos západní civilizaci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OLYMPIJSKÉ HRY.
Advertisements

Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Olympijské hry Autor: Vojtěch Myška.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Antické umění Starověké Řecko.
Mgr. Lenka Venclová ČÍST A PSÁT uměli v ŘECKU téměř všichni dané – jednoduchostí písma – převzali od Féničanů / 24 znaků/ svobodnost řemeslníků,
Digitalizace výuky Příjemce
Přírodní vědy v antickém Řecku
Olympijské hry.
Tvůrci Prezentace: Vašek Mlynář Text:Vojta Mirovský Tomáš Kalousek
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Olympijské hry.
Sparta.
Starověké Athény Dějepis
Název Slavnosti a hry Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
OLYMPIJSKÉ HRY.
UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ANTICKÉ OLYMPIJSKÉ HRY
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Olympijské hry ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Archaické období olympijské hry
Olympijské hry.
VY_32_INOVACE_3D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Řecká kultura klasické období
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Filosofie úvod do problému....
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Sparta.
Starověké lékařství.
Vrchol a pád řeckých civilizací.
Starověké Řecko 6. ročník.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
Řecko - pracovní list - řešení Jméno autora: Mgr. Jan Vajner
Řecké hry a slavnosti citováno
Starověké olympijské hry
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Téma: ŘECKO-PERSKÉ VÁLKY Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Klasické období Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012.
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Hrádková Název : VY_32_INOVACE_16_Olympijské.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
Tělesná kultura antického Řecka. Antika Období od 1600 př.n.l. (mykénská kultura) do roku 395 n.l. (rozpad říše římské) Zahrnuje 2 civilizační okruhy:
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Výchova v antickém Řecku - utilitární
VÝVOJ OLYMPIJSKÝCH HER
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Téma: STAROVEKÉ ŘECKO 5 Předmět: Dějepis Ročník: 6
Tělesná kultura antického Řecka
OBDOBÍ PO PERSKÝCH VÁLKÁCH
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Starověké olympijské hry Novodobé olympijské hry Mgr. I. Roubalíková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Starověké Řecko a jeho přínos západní civilizaci Veronika Vélová, Eva Hrivíková

Starověké Řecko Starořecké umění, myšlení a filosofie položily základy evropské vzdělanosti. A nejen v oblasti umění nás ovlivňuje doba antického Řecka do dnešní doby; v této době byly také položeny základy demokracie a humanity

Základní informace o starověkém Řecku

Starověké Řecko Výhodná poloha Řecka Vyvážený rozvoj osobnostních kvalit Kalokagathía – ideál tělesné krásy a duševní dokonalosti

Sparta nejrozsáhlejší polis na Peloponnéských polostrove rozloha 8 400km2 „Spartská skromnost“ Nejlepší pozemní armáda v Řecku vojenský Peloponneský spolek Sparta v něm měla vedoucí postavení hegemonii hlava státu – 2 králi voleni z 2 rodů polit. moc omezoval 5 členný sbor úředníků eferů řada stařších gerúsiá shromáždění lidu apellá

Athény Kulturně nejvýznamnější polis na poloostrově Attika vytvořen kmenem Iónů Rozlohou menší než Sparta (2 600 km2 ) stát řídili úředníci - archonti rada starších - aergopag lidové shromáždění – ekklésiá Solón Solón - přístup občanů k polit právům podle jejich majetku Drakón - 1. athénský zákoník - sjednotil přísné rodové pravidlá Kleisthénes - zreformoval athénský politický systém Solón

2 králi, 5 úředníků, rada starších Lidové shromáždění Sparta Athény Militaristický stát vojenská výchova 8 400 km2 8 tisíc obyvatel Aristokracie 2 králi, 5 úředníků, rada starších Lidové shromáždění Ženy lepší postavení než v Athénach Kulturní, řemeslné, obchodní centrum 2 600 km2 300 tisíc obyvatel Demokracie Úředníci, rada starších lidové shromáždění Ženy manželův majetek

Přínos západní civilizaci Významný přínos západní civilizaci zejména v(e): Filosofii Matematice – π, Pythagorova věta, Thaletova kružnice Umění Medicíně Literatuře Architektuře

Osobnosti - filosofové Thalés z Mílétu první filosof, matematik předpověděl zatmění Slunce, myslel si, že Země je plackou plující na vodě jeho žáci Anaximandros a Anaximénés vynalezli sluneční hodiny, nakreslili první mapu Země Autor matematické Tháletovy věty

Osobnosti - filosofové Sókratés Dialogy – metoda porodní báby „Vím, že nic nevím“.

Osobnosti - filozofové Platón žák Sokrata svět idejí – idea je nejvyšší dobro, podstata věci, dokonalý vzor Podobenství o jeskyni

Osobnosti - filosofové Aristoteles Platónův žák Vychovatel Alexandra Velikého Nauka o logice, etice, estetice, metafyzice Lykeion – filosofická škola

Osobnosti - Lékařství Hippokratés Oddělil medicínu od filosofie Nemoc chápal jako přirozený proces učení o čtyřech šťávách (krev, sliz, černá a bílá žluč) Zformuloval lékařskou etiku = Hippokratova přísaha

Osobnosti - Divadlo trojice autorů divadelních her - tragédií Aischylos, Sofoklés a Eurípidés Děj tragédií vyjadřoval marný boj hrdinů naproti osudu

Osobnosti - divadlo Aristofanés – hlavní představidel komedie Kritizoval chování a vystupování známých osobností své doby

Řecké divadlo Oslavy na počest boha Dionýsa „Dionýsie“ Obdiv vyjadřovali tleskáním Nelibost mlaskáním a syčením Náměty čerpali z řeckých bájí divadelní hry měly posloužit k poučení diváků o smyslu života Chór – zbor recitátorů + 2 až 3 herci Herci používali masky, protože…

Řecké divadlo

Architektura Podle přísných matematických pravidel 3 období Archaické – návaznost na mykénskou a minojskou architekturu Klasické Helénistické Nejdůležitější budova = chrám

Architektura - sloupy 3 druhy sloupů

Architektura – nejslavnější stavba

Antické olympijské hry Olympia – místo kde se zrodily nejstarší sportovní slavnosti počátek OH se začíná roku 776 př.n.l. Zaznamenávaní víťězů 1. vítězem se stal kuchař z Élidy jménem Koroibos epiníkie klid zbraní - mír ekecheiría „zdržení se rukou od zbraní“

OH přístupné jenom pro svobodné řecké občany Ženy se her nesměly zúčastňovat ani je sledovat Porušení se trestalo smrtí Calipatura Zákaz oblečení Vítězi dostali olivový věnec Po přijetí křesťanství ve 4. století byly zakázány všechny pohanské slavnosti r. 393 p.n.l. zrušení OH – císař Theodorius I. považoval hry za pozůstatek pohanství Od r. 1896 se konají obnověné OH

Sportovní disciplíny běh – 192 metrů, nazí, bosí, čas se neměřil Pentathlón závod čtyřspřeží a dvojspřeží box závod jezdců na koních běh težkooděnců

Sportovní disciplíny běh Pentathlón skok do dálky běh na jeden stadión hod diskem hod oštěpem zápas – orthopalé, katopalé, klimax box závod čtyřspřeží a dvojspřeží závod jezdců na koních běh těžkooděnců

Maratón název a délka trati z legenda o řeckém běžci jménem Feidippidés „Zvítězili jsme“ na 4. OH v Londýně poprvé běželi 42,195 metrů pravidly stanovená délka maratónu dodnes

Řekové a móda CHITÓN, PEPLOS (ženský oděv) a PLÁŠŤ Čisté linie, symetrie

Řekové a móda Spodní prádlo se téměř se nenosilo Ženy měly pod prsy uvázané látky nebo kůže Boty nejčastěji z kůže, obdoba sandálů Na zimu se boty vykládaly kožešinou

Řekové a móda Účesy Ženy si vlasy proplétaly stuhou nebo čelenkou Klobouky se nenosily

Vliv antiky v dnešní módě

Vliv antiky v dnešní módě

Antické účesy

Řekové a jídlo PIJ nebo ODEJDI“ – první pravidlo řecké hostiny Někteří Řekové by nesnědli fazole, protože věřili, že se v nich nacházejí duše zemřelých.  Hostiny - podávaly se např. knedlíčky z pavího masa, vařená vejce mořských ptáků, víno v … Každý host seděl sám

Řekové a jídlo Tzatziky Gyros Baklava

Řecké tance https://www.youtube.com/watch?v=gFpwA33JylE https://www.youtube.com/watch?v=20xxDETvkZo

ZDROJE Encyklopedie antiky. Praha: Svoboda 1973. Heslo Oděv, str. 428. http://helebux.blog.cz/0910/sokrates-platon-aristoteles http://21stoleti.cz/blog/2004/04/21/jak-se-zrodily-vedy-ve- starem-recku/ http://www.greece-tours.cz/recka-kuchyne/speciality-recke- kuchyne/ Jan Bouzek – Iva Ondřejová: Periklovo Řecko. Praha 1989 Antonín Bartoněk: Světem starých Řeků. Praha 1977. Joachim Fernau: Od Olympu k Akropoli: jak se žilo ve starém Řecku. Praha 2000.