Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Koncentrační a vyhlazovací tábory II. Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Antisemitismus a holocaust Ročník třetí Datum tvorby AnotaceVyhlazovací tábory, Osvětim Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test. Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu na interaktivní tabuli Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Prosinec 1941 – začátek masového vyhlazování v táboře Chelmno Používaly se nákladní vozy, kam byly vháněny za jízdy výfukové plyny Tímto způsobem zabito lidí V tomto koncentračním táboře bylo v nákladních vozech zplynováno i 81 dětí z obce Lidice a 15 dětí z osady Ležáky. Pobyt v tomto vyhlazovacím táboře přežili jen tři lidé. Jedním z nich byl i Simon Srebnik. kimedia.org/wik ipedia/common s/0/0f/Srebnik.j pg Simon Srebnik
Největší vyhlazovací akce – Aktion Reinhard Říšský velitel SS Himmler dal na podzim 1942 pokyn k výstavbě velkokapacitních vyhlazovacích komplexů 1942 v táborech Belžec, Sobibor a Treblinka zřízeny stabilní plynové komory (používány výfukové plyny z tankových motorů). Belžec – obětí Sobibor – obětí Treblinka – obětí Plynový kohoutek nacistického koncentračního tábora
Osvětim II – Birkenau největší německý nacistický koncentrační a vyhlazovací tábor leží přibližně šedesát kilometrů západně od Krakova. Nad vstupní bránou do tábora byl umístěn nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje). Celý prostor byl obehnán ostnatým drátem nabitým elektrickým napětím. oncentracnitabory/kctauschwitz_soubo ry/image003.jpg
Osvětim II – Birkenau Vchod do tábora je tvořen vstupní branou, kterou byly do tábora v květnu 1944 přivedeny koleje, po kterých do tábora přijížděly transporty s lidmi. Nad vstupní branou byla vystavěna věž, ze které byl rozhled na celý areál tábora a na rampu, kde probíhala selekce.
Tábor se dělil na několik menších částí - mužský, ženský, terezínský rodinný, maďarský židovský a cikánský tábor. Po okraji obytných bloků se nacházela hygienická zařízení (latríny a umývárny). V zadní části tábora byly vystavěny plynové komory Společné latríny
fungují 4 plynové komory, k vraždění se používá Cyklon B (do té doby užívaný k hubení hmyzu) Krematorium II. a III. mělo převlékárny a komory umístěné pod zemí. Oběti sestupovali do převlékárny, kde odložily oblečení a nahé pak vstupovaly do plynové komory. Do betonových kobek větracími komíny příslušníci SS vhazovali vraždící plyn. Mrtvá těla byla spalována v krematoriích. Vedle krematoria se nacházely jámy, do kterých se házel popel z mrtvých.
Na vybraných vězních byly prováděny pseudolékařské pokusy. Josef Mengele – působil jako lékař v Osvětimi, kde prováděl selekce vězňů a prováděl sadistické experimenty s vězni. Prováděl např. pokusy na dvojčatech. Josef Mengele palba.cz/albu ms/Zlociny_na cismu/normal _Deti_v_Osvet imi_po_pokus ech_Mengeleh o.jpeg děti v Osvětimi po pokusech Mengeleho
osobní věci zavražděných (šaty, boty, brýle) byly tříděny a dále využívány zpracovávány byly i ostatky – vlasy, kosti, zuby a další g5.rajce.i dnes.cz/d 0507/3/3 642/ _c2f7 91dc84fe d895e3b a 2eb772/i mages/a uschwitz _15.jpg dnes.cz/d0103/4/4 736/ _3c6 af5a9d1a2964c473 aec315577d791/i mages/P j pg
celkový počet zavražděných se odhaduje okolo plynové komory byly také v táborech Majdanek, Sachsenhausen, Mauthausen, Ravesbrück a další z/421/706/6bff1 54f94_ _o2.jpg
spalovací pece na lidská těla sklad lidských vlasů
Velitel tábora Rudolf Höss byl norimberským tribunálem odsouzen a popraven. Tábor byl osvobozen v lednu 1945 Rudou armádou. Rudolf Höss Osvobozené děti ukazují čísla vytetovaná na předloktí 398/ original1- d5oc9.jpg
Celkem bylo za 2. světové války zavražděno 6 miliónů Židů
Otázky Jaký byl největší vyhlazovací tábor? Kolik zde zemřelo lidí? Kdo to byl Josef Mengele? Zjistěte, jaký byl Mengeleho život po 2. světové válce?
Zdroje použitých obrázků citovány přímo v textu Informace jsem čerpala ze vzdělávacích seminářů pořádaných Památníkem Terezín a Židovským muzeem v Praze Materiál stažen Zdroje: