Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Umělecké.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentace literárního díla a jeho autor Jan Zeman I4.B.
Advertisements

Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
2.Světová válka v próze obrázek
Ladislav Fuks Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
JURAJ HERZ režisérem Ondřej Turek, SŠ uměleckoprůmyslová fotografie Koncentrační tábor narozen Samostatný režisér Barrandov Menší role.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
Holocaust Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Dobešová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Název Ladislav Fuks Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Ladislav Fuks – život a dílo
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_08_CJL_L ROČNÍK: IV. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Terezín Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
PROJEKTOVÝ DEN PRO 9. ROČNÍK ZŠ ROSICE
OTA PAVEL Praha Praha Obrázek
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
NázevJosef Škvorecký Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro základní.
OTA PAVEL Praha Praha.
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
(*2.července 1930 Praha +31.března 1973 Praha)
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Ladislav Fuks Michaela Sadílková, V8A
Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Spalovač mrtvol. Ladislav Fuks *24. září 1923 ┼19. srpna 1994.
Ota Pavel OB 21. Ota Pavel - vlastním jménem Otto Popper, - * 2. července 1930 v Praze – 31. března 1973 byl český prozaik, novinář a sportovní reportér.
Ota Pavel OB 21. Ota Pavel - vlastním jménem Otto Popper, - * 2. července 1930 v Praze – 31. března 1973 byl český prozaik, novinář a sportovní reportér.
Ota Pavel. - vlastním jménem Otto Popper, - * 2. července 1930 v Praze – 31. března 1973 byl český prozaik, novinář a sportovní reportér - Je autorem.
HOLOKAUST. Holocaust patřil k nejhrůznějším obdobím v dějinách Jednalo se o systematickou likvidaci 6 milionů židů v průběhu druhé světové války Antisemitismus.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Arnošt Lustig Tematická oblast: Česky jazyk a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Nicolas.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_20_SVO_Český.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Spravedliví.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Arnošt Lustig (1926 – 2011). Arnošt Lustig (1926 – 2011)
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Umělecké zpracování II. Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Antisemitismus a holocaust Ročník třetí Datum tvorby AnotaceNorimberské zákony, antisemitismus Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test. Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu na interaktivníntabuli Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Jiří Bor prošel Terezínem a Buchenwaldem, nejznámější je novela Terezínské rekviem popisuje přípravu a provedení Verdiho Rekviem v terezínském ghettu v létě 1944 (součást propagandistických akcí pro Červený kříž) pro hudebníky je znamením důstojnosti, naděje a příslibu svobody po provedení jsou všichni zařazeni do transportu cer.cz/img/book s/images_big/ jpg

František Kafka byl v ghettu v Lodži autor prózy Vánoční legenda z ghetta Ludvík Aškenazy nežidovský autor, téma holokaustu však zpracovává velice často soubor povídek Psí život - zajímavá je povídka Brutus - příběh sledujeme očima německého ovčáka patřícího staré židovce / _.jpeg

Věra Sládková dílo: Kráska s cejchem - o židovské dívce, která přežila lékařské pokusy v Osvětimi a následky si nese celý život Josef Škvorecký soubor povídek Sedmiramenný svícen román Lvíče – podle něj natočen film Flirt se slečnou Stříbrnou – žena se mstí za smrt své sestry v koncentračním táboře Akw9jvfttD096v9MI7iXagFYbWQjprRStArSMyLeug ePZbhKxr2n2UTsgZlxgvjMs9TN2b0G4pQ9mpHCYD4TCm zMwh1UuhEJww d038_ _o2.jpg

Ladislav Fuks nežidovský autor povídky: Mí černovlasí bratři - vzpomínky na židovské spolužáky, kteří museli školu z rasových důvodů opustit stylizuje se do postavy gymnaziálního studenta Michala, který je velice citlivý každá z šesti povídek je uvozená stejnou větou: "Smutek je žlutý a šesticípý jako Davidova hvězda.„

Ladislav Fuks román Pan Theodor Mundstock Mundstock je nenápadný úředník, psychicky nemocný, vede rozhovory se svým dvojníkem Moonem chce se zachránit, protože čeká na předvolání k transportu vymyslí si dokonalou metodu přípravy, nacvičuje nepohodlné spaní, hladovění, chůzi s kufrem... Cestou na shromaždiště ho srazí auto. Fuks zdůrazňuje, že zlo nelze přelstít

Ukázka z knihy Pan Theodor Mundstock Vtom slyší strašný hluk. Zahlédne, že se na něho řítí obrovské vojenské auto. Před očima se mu zatmí, jakási přeukrutná síla mu vyhodí kufr z ruky a tu pozná, že se dostal do nějaké strašlivé pasti… Bože, co se to stalo, vykřikne v jeho hlavě, co jsme to dělali, že jsme jen nacvičovali, vždyť jsme se snad opravdu nemohli na všechno připravit, vždyť to všechno asi byl nějaký můj omyl, vždyť já jsem se v tom asi velice zmýlil… vnímá, jako by padala jakási hvězda, k němu přirostlá, dolů, dolů, bleskne mu hlavou, bože, jestlipak to ten chlapec vidí, jestlipak to pochopí, bože, aby ten ubohý… a v té chvíli hrůzou bezděčně vykřikne. Výkřik se mu vydere z úst, poslední výkřik, Mone, Mone… static.eu/images/cover/book/1/5/1/2/7/Pan-Theodor- Mundstock-Ladislav-Fuks---w-220-h-null.jpg

novela Spalovač mrtvol hlavní postavou je vyšinutý pan Kopfrkingel, který se pod vlivem ideologie NSDAP mění ve zrůdu, udává své kolegy v krematoriu, zabíjí manželku (poloviční židovku) a syna. Podle novely byl natočen stejnojmenný film (režisér Juraj Herz)

Úryvek z knihy Spalovač mrtvol Po večeři pan Kopfrkingl nebeskou políbil a řekl: "Pojď, nevýslovná, dřív než se svlékneme, připravíme koupelnu." A vzal židli a šli, dívala se na ně kočka. "Je tu horko," řekl pan Kopfrkingl v koupelně a postavil židli pod ventilátor, "asi jsem to přehnal s topením. Otevři ten ventilátor, drahá." Když Lakmé vylezla na židli, pan Kopfrkingl jí pohladil lýtko, hodil jí smyčku na krk a s něžným úsměvem jí řekl: "Co abych tě, drahá, oběsil?" Usmála se na něho dolů, snad mu dobře nerozuměla, on se usmál též, kopl do židle a bylo to. V předsíni si vzal kabát, šel na německou kriminálku a do protokolu nadiktoval: "Udělala to zřejmě ze zoufalství. Měla židovskou krev a nesnesla žít po mém boku. Snad tušila, že se s ní dám rozvést, že se to nesrovnává s mou německou ctí." A sobě v duchu řekl: "Litoval jsem tě, drahá, litoval. Byla jsi skleslá, zamlklá, ovšem, jak by ne, ale já jsem tu oběť jako Němec přinést musil. Zachránil jsem tě, drahá, před utrpením, které by tě jinak čekalo. Jak bys byla, nebeská, s tou svou krví v tom novém šťastném, spravedlivém světě trpěla..."

Další autoři zpracovávající téma holokaustu: Viktor Fischl - Dvorní šašci Ota Pavel - Smrt krásných srnců Ivan Klíma - Soudce z milosti hlavní hrdina vzpomíná na dětství v Terezíně static.eu/images/cover/boo k/1/8/4/8/4/Dvorni-sasci- Viktor-Fischl---w-220-h- null.jpg pavel _big.jpg

Ladislav Grosman: Obchod na korze Hlavním hrdinou je Tono Brtko, který je švagrem velitele místní Hlinkovy gardy. Jeho žena je velmi ctižádostivá, a proto se Brtko stává arizátorem židovského majetku. Dostane zadlužený krám vdovy Lautmannové, nemá ale sílu říct jí pravdu, a proto vystupuje jako její pomocník. Příběh vrcholí transportem Židů, kdy Lautmannová dostane mrtvici, zemře a Brtko spáchá sebevraždu podle románu byl natočen film režisérů Kádára a Klose, který v r dostal Oskara za neanglicky mluvený film

Otázky Kdy došlo k uvolnění společenské situace? Jaký je hrdina Spalovače mrtvol? Kdo hraje ve Spalovač mrtvol hlavní roli? Jak se jmenuje povídkový soubor od Josefa Škvoreckého? Jak byl oceněn film Obchod na korze?

JIŘÍ HOLÝ. Šoa v české literatuře a v kulturní paměti. 1. vyd. Praha: Akropolis, ISBN LADISLAV FUKS. Pan Theodor Mundstock. Praha: Odeon, ISBN LADISLAV FUKS. Spalovač mrtvol. Praha: Akademia, ISBN Zdroje použitých obrázků citovány přímo v textu Materiál stažen Zdroje: