Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6"— Transkript prezentace:

1 Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_30_Ladislav Fuks Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: březen 2014 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková

2 Směřuje k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků.
Materiál je určen k práci s texty v hodinách i k domácí přípravě, jež jsou předmětem výuky literatury ve 4. ročníku. Slouží také k maturitnímu opakování. Prezentace seznamuje žáky s životem a literární tvorbou spisovatele Ladislava Fukse. Směřuje k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků. Žáci si jej pečlivě prostudují a následně vypracují odpovědi na přiložené otázky a úkoly (doma si předem přečtou texty, vyslechnou nahrávky a zhlédnou ukázku z filmu a pořadů). Při přechodu na další snímky se objevují řešení jednotlivých úkolů k výchozím textům. Nutné připojení na internet (úkoly s odkazy a nahrávkami). Posiluje mezipředmětové vazby (dějepis, OSVZ).

3 Ladislav Fuks

4 Životopis – výchozí text 1
Fuksova prvotina Pan Theodor Mundstock (1963) se stala jednou z největších literárních událostí první poloviny 60. let. Přihlásil se v ní vyzrálý, magickou silou stylistiky suverénně vládnoucí tvůrce, jemuž se v novele dokonale podařilo evokovat přízračnou a absurdní existenciální situaci člověka odsouzeného k rasové smrti. V té době již však měl autor, jenž do té doby působil v památkové péči a pak v Národní galerii, napsán cyklus povídek Mí černovlasí bratři (1964), odehrávající se rovněž za okupace a sledující osudy pěti chlapců (tři z nich jsou Židé) z jedné gymnaziální třídy. Tajemná, osudová atmosféra provází i román Variace pro temnou strunu (1966) s ústřední postavou senzitivního chlapce z pražské patricijské rodiny. Mistrnou alegorií inklinace maloměšťáctví k fašismu je Fuksova hororová novela Spalovač mrtvol z roku V postavě zaměstnance krematoria pana Kopfrkingla vytvořil autor jeden z nejmorbidnějších typů moderní české prózy (rovněž zdařile zfilmovaná s R. Hrušínským v hlavní roli). Téma vykořenění lidské existence ve století holocaustu a osud Židů jako metafora všeobecného údělu je tématem dvou próz z konce 60. let: souboru povídek Smrt morčete (1969) a románu, v němž se spojuje horor a pohádka, Myši Natálie Mooshabrové (1970).

5 Doplňte správné zakončení věty.
Ladislav Fuks debutoval v roce 1963 na české literární scéně slavným románem do vydání své prvotiny pracoval jako popsal osudy senzitivního chlapce z pražské patricijské rodiny v díle sepsal cyklus povídek o osudech pěti chlapců z jedné gymnaziální třídy pod názvem

6 Doplňte správné zakončení věty.
Ladislav Fuks debutoval v roce 1963 na české literární scéně slavným románem Pan Theodor Mundstock. do vydání své prvotiny pracoval jako zaměstnanec památkové péče a Národní galerie. popsal osudy senzitivního chlapce z pražské patricijské rodiny v díle Variace pro temnou strunu. sepsal cyklus povídek o osudech pěti chlapců z jedné gymnaziální třídy pod názvem Mí černovlasí bratři.

7 Pan Theodor Mundstock (1963) – výchozí text 2
Je večer a všichni se chystají k spánku. Chystá se i nešťastný pan Vorjahren. Má postel v koutě. Tu se náhle rozlétnou dveře a do ubikace vrazí voják s automatem. Asi jde přát dobrou noc, myslí si pan Mundstock, opírající se klidně o zeď nedaleko dveří, po takové túře z nádraží s padesáti kily, to je spánek věru dobrá věc. Ale ví, že voják přát nejde. Dobytku, lehnout, poručí voják a mávne automatem. Lehnout! Pan Vorjahren si lehne do svého koutku, jen se zakroutí. Co vy v rohu se tam kroutíte, rozkřikne se voják a zdvihne samopal, ať ležíte, vy kurvo! Pan Vorjahren zbledne a v tu chvíli leží jak mrtvý. Pan Mundstock zvedne obočí. Proč se jen pan Vorjahren tak kroutil, když uléhal, to asi z těch vojákových nadávek. Ještě ho zbytečně dráždí. Jo, to si musí milý pan Vorjahren zvykat, dneska se přece lidem tak říká! […] Chýlí se k půlnoci. Poprvé po třiceti létech nepromění pan Theodor Mundstock pohovku na lůžko. Donese z předsíňky prkno a […] po třiceti létech promění pan Theodor Mundstock pohovku na pryčnu. […]

8 Otázky k výchozímu textu 2
1. Shrňte vlastními slovy obsah textu. Zasaďte do kontextu díla. 2. Posuďte jazykovou stránku textu; určete vypravěče. 2. Posuďte jazykovou stránku výňatku; jak se v ukázce mísí realita s představami?

9 Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky.
Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. Osudy – Ladislav Fuks 1. Jaký měl autor vztah s otcem? Ovlivnilo to nějak jeho uměleckou tvorbu? 2. Která díla L. Fukse jsou v nahrávce zmiňována? 3. Jak se proměnila autorova tvorba po roce 1989? 4. Kteří jiní čeští autoři se v 60. letech zabývali ve své tvorbě židovkou tematikou?

10 Osudy – Ladislav Fuks http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2640418
1.Měl komplikovaný vztah s otcem, který byl velmi autoritativní a despotický (kafkovské téma). Přímé narážky na jejich soužití lze najít v dílech Variace pro temnou strunu a Příběh kriminálního rady. 2. Pan Theodor Mundstock, Spalovač mrtvol, Vévodkyně a kuchařka, Variace pro temnou strunu … 3. Po roce 1989 se už psaní málo věnoval a stranil se lidí až do své smrti v roce 1994. 4. Jiní čeští autoři s žid. tematikou – Arnošt Lustig, Jiří Weil, Jiří Škvorecký, Jan Otčenášek.

11 Výchozí text 3 – O spisovatelích (Arnošt Lustig)
Na svatbě se stala nepříjemná věc. Obsluhující rumunský číšník zapříčinil, že se v L. Fuksovi znovu probudily jeho sklony – uprostřed večeře číšník s Fuksem i s penězi zmizel. Dívka udělala skandál. (…) Ladislav Fuks zahrál dokonale mrtvého brouka. Psala mu a volala ho, vytrhala i telefonní dráty. Tak jsem byl vyslán do Itálie, abych se s jeho nevěstou setkal. Pozval jsem ji do kavárny a byl jsem připraven jí to vysvětlit, jak nejlépe umím. (..) Tak jsem jí taktně naznačil, že Ladislav se narodil se sklonem ke stejnému pohlaví, že ženy ho nevzrušují do té míry, aby s nimi mohl nebo chtěl mít děti. Přestala plakat, začala poslouchat, ale úplně ještě nerozuměla. Postupně vše pochopila a pak mi slíbila, že už se nebude obracet ani na papeže, ani na předsedu Italské komunistické strany, a tím ohrožovat asi tři sta českých spisovatelů. (upraveno podle knihy Arnošta Lustiga O spisovatelích)

12 Otázky k textu 3 1. Vymyslete minimálně tři otázky k textu.
2. Který slohový postup v ukázce převládá? 3. Určete, jaká je funkce textu. 4. Která forma jazyka a vypravěče se v úryvku výrazně uplatňuje?

13 Spalovač mrtvol (1967) – výchozí text 4
,,Je tu horko,“ řekl pan Kopfrkingl v koupelně a postavil židli pod ventilátor, ,,asi jsme to přehnal s topením. Otevři ten ventilátor, drahá.“ Když Lakmé vylezla na židli, pan Kopfrkingl jí pohladil lýtko, hodil jí smyčku na krk a s něžným úsměvem jí řekl: ,,Co abych tě, drahá, oběsil?“ Usmála se na něho dolů, snad mu dobře nerozuměla , on se usmál též, kopl do židle a bylo to. V předsíni si vzal kabát, šel na německou kriminálku a do protokolu nadiktoval: ,,Udělala to zřejmě ze zoufalství. Měla židovskou krev a nesnesla žít po mém boku. Snad tušila, že se s ní dám rozvést, že se to nesrovnává s mou německou ctí.“ A sobě v duchu řekl: ,,Litoval jsem tě, drahá, litoval. Byl jsi skleslá, zamlklá, ovšem, jak by ne, ale já jsem tu oběť jako Němec přinést musil. Zachránil jsem tě, drahá, před utrpením, které by tě jinak čekalo.(…)

14 Určete správnost tvrzení, chybná opravte.
Hlavní hrdina novely Spalovač mrtvol se jmenuje pan Jahn ano - ne 2. Manželku, kterou vraží, hrdina v ukázce často oslovuje drahá. ano - ne 3. Hrdina novely je odpůrcem nacistické rasistické ideologie ano - ne 4. Svůj zločin hrdina prezentuje jako pomoc lidskému neštěstí a věří tomu. ano - ne

15 Určete správnost tvrzení, chybná opravte.
Hlavní hrdina novely Spalovač mrtvol se jmenuje pan Kopfkingl ano - ne 2. Manželku, kterou vraží, hrdina v ukázce často oslovuje drahá. ano - ne 3. Hrdina novely je stoupencem nacistické rasistické ideologie ano - ne 4. Svůj zločin hrdina prezentuje jako pomoc lidskému neštěstí a věří tomu. ano - ne

16 Návrat z pšeničného pole
Opravte chybné názvy děl Ladislava Fukse Spalovač uhlí Pan Theodor Kopfrkingl Návrat z pšeničného pole ? Hraběnka a kuchař Smrt koně Mé plavovlasé setry

17 ? Opravte chybné názvy děl Ladislava Fukse Spalovač mrtvol
Pan Theodor Mundstock Návrat z žitného pole ? Hraběnka a kuchař Smrt morčete Mí černovlasí bratři

18 Film Spalovač mrtvol (1968)
Podívejte se na video a vypracujte odpovědi na otázky. Film Spalovač mrtvol (1968) a) Rozhovor s režisérem filmu Jurajem Herzem b) Ukázka z filmu Spalovač mrtvol (1968) Jak se vám filmové zpracování novely líbí? Srovnejte s knihou. Ze které části díla ukázka pochází? Kdo je autorem hudby? Jaká byla režisérova spolupráce s L. Fuksem? Jak reagovali diváci v různých zemích na promítání filmu ?

19 Pracujte s odkazem, přečtěte si text a vyberte správnou odpověď.
Slovník české literatury po roce 1945 – heslo Ladislav Fuks Pracujte s odkazem, přečtěte si text a vyberte správnou odpověď. L. Fuks začal časopisky publikovat v: a) Světové literatuře b) Literárních litech c) Hostu do domu d) Květnu . 2. Novela Oslovení z tmy je: a) sci-fi b) detektivka c) humoristická próza d) angažovaná próza e) hororová próza. 3. L. Fukse se podílel na scénáři k filmu: a) Nebožtíci na bále Smrt kriminálního rady c) Tajemství zlatého Buddhy. 4. Autor se narodil v : a) Brně b) Kynžvartu c) Praze d) Plzni. 5. Mezi díla L. Fukse nepatří: a) Smrt morčete b) Pasáček z doliny c) Tvář a maska d) Spalovač mrtvol e) Křišťálový pantoflíček. 6. Autor zemřel ve věku: a) 55 let b) 71 let c) 82 let d) 69 let.

20 Pracujte s odkazem, přečtěte si text a vyberte správnou odpověď.
Slovník české literatury po roce 1945 – heslo Ladislav Fuks Pracujte s odkazem, přečtěte si text a vyberte správnou odpověď. L. Fuks začal časopisky publikovat v: a) Světové literatuře b) Literárních litech c) Hostu do domu d) Květnu . 2. Novela Oslovení z tmy je: a) sci-fi b) detektivka c) humoristická próza d) angažovaná próza e) hororová próza. 3. L. Fukse se podílel na scénáři k filmu: a) Nebožtíci na bále Smrt kriminálního rady c) Tajemství zlatého Buddhy. 4. Autor se narodil v : a) Brně b) Kynžvartu c) Praze d) Plzni. 5. Mezi díla L. Fukse nepatří: a) Smrt morčete b) Pasáček z doliny c) Tvář a maska d) Spalovač mrtvol e) Křišťálový pantoflíček. 6. Autor zemřel ve věku: a) 55 let b) 71 let c) 82 let d) 69 let.

21 Vyberte si jeden z citátů autora a vyložte jej vlastními slovy

22 Konec prezentace „Strach je kromě bídy, závislosti a pomluv
největší nepřítel lidstva.“ Konec prezentace

23 Použitá literatura a zdroje
FUKS, Ladislav. Pan Theodor Mundstock. Praha: Odeon, 2005, ISBN FUKS, Ladislav. Spalovač mrtvol. Praha: Odeon, 2003, ISBN KARPATSKÝ, Dušan. Labyrint literatury. Praha: Albatros, 2008, ISBN KOVALČÍK, Aleš. Ladislav Fuks: Tvář a maska. Praha: H&H, 2006, ISBN LUSTIG, Arnošt. O spisovatelích. Praha: Nakladatelství Franze Kafky, 2010, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro IV. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2005, ISBN Archiv autorky.

24 Obrazový materiál Klipart (obrázky jsou součástí volně dostupné galerie Microsoft Office dostupné na adrese Archiv autorky (pozadí).


Stáhnout ppt "Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6"

Podobné prezentace


Reklamy Google