Spektrální analýza v hodnocení kvality hlasu Celostátní foniatrický seminář Brno 1.11.2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Implementace digitálních filtrů FIR a IIR
Advertisements

Fourierova transformace Filtrování obrazu ve frekvenční doméně
Molekulová fluorescenční spektrometrie
Zkoušení mechanických soustav
Biologická diverzita a Indexy biodiverzity
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
NRL pro měření a posuzování hluku v komunálním prostředí
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Tato prezentace byla vytvořena
 vytváření signálů a jejich interpretace ve formě bitů  přenos bitů po přenosové cestě  definice rozhraní (pro připojení k přenosové cestě)  technická.
Digitální učební materiál
Harmonická analýza Součet periodických funkcí s periodami T, T/2, T/3,... je periodická funkce s periodu T má periodu T perioda základní frekvence vyšší.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tón, jeho výška a barva.
Diskrétní Fourierova transformace
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ
MODULAČNÍ RYCHLOST – ŠÍŘKA PÁSMA
Samohlásky a souhlásky
Vibroakustická diagnostika
Spektra látek Při průchodu světla optickým hranolem vzniká v důsledku disperze světla tzv. hranolové spektrum.   Podobné spektrum vzniká také při průchodu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ III.
Tato prezentace byla vytvořena
1.3. Obecné problémy fyzikální teorie jaderných reaktorů
Lineární integrální transformace
© Institut biostatistiky a analýz INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY prof. Ing. Jiří Holčík, CSc.
© Institut biostatistiky a analýz ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁL Ů FREKVENČNÍ SPEKTRUM SPOJITÝCH SIGNÁLŮ.
A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Fotočlánky Fotoelektrický jev byl poprvé popsán v roce 1887 Heinrichem Hertzem. Pozoroval z pohledu tehdejší fyziky nevysvětlitelné chování elektromagnetického.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ II.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vysokofrekvenční zesilovač
Elektronické zesilovače VY_32_INOVACE_rypkova_ Zesilovače - rozdělení Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Tato prezentace byla vytvořena
Akustika.
1 Základy akustiky hlasu M. Frič Výzkumné centrum hudební akustiky (MARC) Praha, Akademie múzických umění v Praze, Malostranské. nám. 13, Praha 1,
Úskalí v diagnostice stavu sluchu pomocí kmenových evokovaných potenciálů u nejmenších dětí Weberová,P., Lejska,M., Havlík, R., Bártková, E. AUDIO-Fon.
Mám dvě zprávy: jedna špatná, druhá dobrá. Špatná zpráva  už není burčák, je na něj příliš pozdě  podařilo se nám sehnat domácí medovinu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_20 Název materiáluSpektra.
Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
DSI – Dysphonia Severity Index Lejska,M., Bártková,E., Havlík,R.,Weberová,P.,Frostová, J. Audio-Fon centr. Brno.
Lekce 3. Linkový kód ● linkový kód je způsob vyjádření digitálních dat (jedniček a nul) signálem vhodným pro přenos přenosovým kanálem: – optický kabel.
Harmonická analýza Součet periodických funkcí s periodami T, T/2, T/3,... je periodická funkce s periodu T má periodu T perioda základní frekvence vyšší.
Spektroskopie.
Vizuální podoba pěveckého formantu
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Akustické porovnání nahrávek sólového a sborového zpěvu
Zvuky a Fourierova transformace
T 3 / 1 Zesilovače -úvod (Amplifiers).
DSI – Dysphonia Severity Index
Segmentálny podsystém 1. časť
Zvukový záznam signálu
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY (ČASOVÉ ŘADY)
Pozvánka Brno, Filozofická fakulta, A. Nováka 1
Třída 3.B 3. hodina.
Česká asociace provozovatelů lokálních distribučních soustav
Transkript prezentace:

Spektrální analýza v hodnocení kvality hlasu Celostátní foniatrický seminář Brno

Co je spektrální analýza ? Obecně: Rozklad spojitého signálu na jeho jednotlivé základní frekvenční složky. Hlas: Rozklad hlasu na jednotlivé tóny, které jsou fyzikálně charakterizovány sinusovkou

Jak vzniká spektrogram ?

Spektrální analýza hlasu Nepoužívá se rozkladný hranol. Používají se zvukové filtry, které oddělují z komplexního /složeného/ hlasu jednotlivé frekvenční oblasti a zobrazují je podle jejich energie.

Spektrální analýza hlasu komplexní hlas frekvenční složky hlasu

Spektrální analýza hlasu: fitry 1.úzkopásmové : šíře pásma je cca Hz Použití pro zaznamenání jednotlivých složek hlasu = fundamentální a vyšší harmonické 2. širokopásmové : šíře pásma je cca 300 Hz Použití pro zaznamenání širokých energetických pásem = formantové zobrazení

Obr. 6: Emisní spektrum

Spektrální analýza hlasu komplexní hlas harmonické složky hlasu

Spektrální analýza hlasu komplexní hlas energetické formanty

Novák, A.: Foniatrie a pedaudiologie, 2000 Čistota (kvalita) hlasu: U hlasu, který je zcela jasný jsou formanty přesně ohraničeny. U hlasů chraptivých se objevuje příměs šumu, která se projeví jako nepřesné ohraničení formantů. Znělost hlasu: Zdravý hlas je určen základním tónem a všemi harmonickými. Hlas je omezen ve své znělosti, pokud ztrácí nejvyšší a vyšší harmonické tóny. Jaké parametry hodnotíme:

Yanagihara – příměs šumu v 2. formantu = lehká chraptivost, těžká chraptivost je šum i na 1. formantu. Sedláček : Tzv. hranice periodicity. Nad 3000 Hz znamená šum jen lehkou chraptivost, Hz středně těžká chraptivost, pod 1500 Hz těžká chraptivost Novák,A: Foniatrie a pedaudiologie, 2000 Jaké parametry hodnotíme:

Formantová struktura samohlásek iua

Struktura harmonická