Hardware pro počítačovou grafiku © Josef Pelikán, MFF UK Praha PGR019
Obsah a forma navazuje volně na přednášku PGR003 hardwarově urychlované zobrazování 3D grafiky matematika a datové struktury pro 3D grafiku možnosti grafických akcelerátorů (algoritmy, buffery) techniky zobrazování 3D scén, pokročilejší efekty, programování GPU příklady konkrétního API (OpenGL) formát: 2/1 Z, Zk cvičení v laboratoři na počítačích osazených kartami NVIDIA 6800
Stručný plán přednášky (nezávazný) úvod, historie, architektura historie grafických urychlovačů, výhled do budoucnosti zobrazovací řetězec 3D grafiky architektura FFP a PP (pevný a programovatelný řetěz) matematika homogenní transformace, promítání, převod mezi souřadnými soustavami interpolace a aproximace, perspektivně korektní interp. kvaterniony a jejich interpolace spline funkce
Stručný plán přednášky II data pro 3D grafiku povrchové reprezentace scény LoD (Level of Detail) hierarchické reprezentace, billboardy, point-sprites základní metody grafického urychlovače výpočet viditelnosti, poloprůhlednost mapování textur mlha
Stručný plán přednášky III základní techniky práce s urychlovačem předávání dat, vertex-buffery, index-buffery textury a jejich kombinace, formáty textur double-buffering pokročilejší techniky a efekty víceprůchodové zpracování, stencil-buffer, akumulace výsledků bump-mapping a environment-mapping vržené stíny, dokonalejší osvětlovací modely, NPR,..
Stručný plán přednášky IV programování GPU vertex shaders, fragment shaders, základní architektura uživatelská data ve vrcholech jazyky pro programování GPU (Cg, HLSL, GLSL) příklady konkrétních API a nástrojů OpenGL a Direct3D prakticky: OpenGL, SDL Cg toolkit, [CgFX, FX composer]
Literatura I Tomas Akenine-Möller, Eric Haines: Real-time rendering, 2 nd edition, A K Peters, 2002, ISBN: OpenGL Architecture Review Board: OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL, Version 1.4, 4 th Edition, Addison-Wesley, 2003, ISBN: Randima Fernando, Mark J. Kilgard: The Cg Tutorial, Addison-Wesley, 2003, ISBN:
Literatura II ed. Randima Fernando: GPU Gems, Addison-Wesley, 2004, ISBN: Ron Fosner: Real-Time Shader Programming, Morgan Kaufmann, 2002, ISBN: Randi J. Rost: OpenGL(R) Shading Language, Addison- Wesley, 2004, ISBN:
On-line zdroje NVidia pro vývojáře: ATI pro vývojáře: OpenGL konsorcium: Microsoft o DirectX: e-zin pro vývojáře her: populární citační databáze (obsahuje často i plné verze článků):