Postupy při implementaci ESIF prostřednictvím OP v období 2014-20 listopad – prosinec 2014 Mgr. Josef Miškovský, Ph.D. RNDr. Lucie Jungwiertová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost mýty a příležitosti Ing. Markéta Novotná Praha.
Advertisements

Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Strukturální politika
Řízení a koordinace politiky soudržnosti v České republice v období Ostravice Hotel Montér Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
FONDY EU Programové období
FONDY EU Programové období
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
ministryně pro místní rozvoj
REGIONÁLNÍ AKČNÍ PLÁN PRO ÚZEMÍ KRAJE VYSOČINA (RAP)
Mgr. Zdeněk Semorád, náměstek ministryně MMR pro evropské programy
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Evropské fondy Mgr. Kateřina Neveselá
Příprava na období 2014 – 2020 Cíl 2 „Evropská územní spolupráce“ Ostrava, 29. listopadu 2012.
Programovací období Fondy ESIF - nový souhrnný název Evropské strukturální a investiční fondy EU (ESIF) - jednotný soubor předpisů  Evropský.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Regionální akční plán Jihočeského kraje Ing. Jaromír Slíva, MBA.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Excelentní výzkum Mgr. Helena Hořáková Praha, 17. února 2016.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Integrované nástroje v IROP Seminář k realizaci IPRM v IOP Praha.
Fondy EU programové období Projektový management ve sportu Seminář ke 2. přednášce Mgr. Pavel Mrnuštík.
Evropské fondy v ČR v letech Konference KOUS Vysočina, Jihlava, Ing. Zdeňka Škarková – Europe Direct Jihlava, RRA Vysočina.
JUDr. Olga Letáčková Aktuální stav a strategie pro období Roztoky u Prahy ROP Střední Čechy.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Program přeshraniční spolupráce SVOBODNÝ STÁT SASKO – ČESKÁ REPUBLIKA Stanislav Rataj Ostrov u Tisé
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Výzvy v rámci IROP Centrum pro regionální rozvoj České republiky Ing. Markéta Kupcová,
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Operační program URBACT III.  (Operační) program Evropské územní spolupráce kofinancovaný z Evropského fondu pro regionální rozvoj  Navazuje na program.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Fondy EU programové období 2014 – 2020 Fakulta sportovních studií Projektový management ve sportu Mgr. Pavel Mrnuštík 1.
Září 2008Ing. Luboš Dobiáš INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Oblast podpory 1.1 Oblast podpory 1.2 Oblast podpory 1.3 Výzvy k předkládání žádostí Individuálních.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Daniel Braun Konference „Moravskoslezsko “, Ostrava Příprava budoucího programového období
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
ROP JV – informace o novém programovém období
Integrovaný regionální operační program
JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně ministryně pro místní rozvoj
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků Praha, 20. července 2017.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků – MSCA -IF Praha, 25. července 2017.
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje v rámci OP VVV
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Strukturální politika
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Transkript prezentace:

Postupy při implementaci ESIF prostřednictvím OP v období listopad – prosinec 2014 Mgr. Josef Miškovský, Ph.D. RNDr. Lucie Jungwiertová, Ph.D.

Představení SPF Group  Poradenství, školení a analytická činnost zejména pro subjekty veřejné správy  Hlavní typy činností: Strategické plánování Příprava na evropské fondy Evaluace programů EU Příprava žádostí a realizace projektů Organizační poradenství Strategické plánování a projekty v oblasti životního prostředí Rozvoj lidských zdrojů

Cíl prezentace  Jak se zorientovat v problematice poskytování finančních prostředků z evropských fondů? Jak probíhá poskytování finančních prostředků, kdo se jej účastní a podle čeho se poskytují?  Cíl prezentace: Seznámit se s procesy a postupy, které jsou/budou uplatňovány při čerpání finančních prostředků z ESIF v období

Program 1.Architektura regionální politiky EU v ČR v období Implementační struktura v období Způsoby implementace a příklady jejich využití

1.Architektura regionální politiky EU v ČR v období

Architektura OP v období EU Členský stát nastavuje podporu dle:  kategorie regionu  cíle  tematického cíle  investičních priorit  objemu dostupných prostředků z jednotlivých fondů => „puzzle“ podpory

Architektura regionální politiky EU ESIF = Evropské strukturální a investiční fondy:  EFRR, ERDF (Evropský fond pro regionální rozvoj) - investiční projekty – tvrdé investice – zejména budování infrastruktury, investice do výzkumu a vývoje  ESF (Evropský sociální fond) - neinvestiční projekty – měkké investice – zejména podpora zaměstnanosti, mobility pracovních sil, vyšší úroveň vzdělávání, rovnost pohlaví, sociální začleňování a boj s chudobou  FS, CF (Fond soudržnosti, FS) - investice do infrastruktury v oblastech ŽP, dopravní infrastruktury evropského významu a efektivního využívání energie  EZFRV, EAFRD (Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova) - podpora konkurenceschopnosti zemědělství, udržitelné nakládání s přírodními zdroji a vyvážený rozvoj venkovských území  ENRF, EMFF (Evropský námořní a rybářský fond) - podpora akvakultury Fondy

Architektura regionální politiky EU  Kromě programů ESIF realizuje EU ještě řadu dalších nástrojů, tzv. „unijních programů“  Unijní programy mají jiné priority a využívají jiných zdrojů financování (jiné fondy, jiné politiky), nicméně v některých případech se jejich zaměření blíží zaměření programů ESIF  Příklady unijních programů: COSME (konkurenceschopnost podniků) LIFE (životní prostředí a ochrana klimatu) ERASMUS+ (mezinárodní mobilita studentů a pracovníků VŠ, spolupráce a partnerství mezi VŠ) … Fondy

Architektura regionální politiky EU  Investice pro růst a zaměstnanost – podpora ze všech fondů  Evropská územní spolupráce – podpora pouze z EFRR (ERDF)  Spíše jde o „komplexní priority“ než o „cíle“ Cíle

Architektura regionální politiky EU  Cíl Investice pro růst a zaměstnanost – 3 kategorie regionů  a) méně rozvinuté regiony - HDP na obyvatele < 75 % průměru HDP v EU-27 - všechny regiony NUTS 2 v Česku kromě Prahy  b) přechodové regiony - HDP na obyvatele 75 % - 90 % průměru HDP v EU-27  c) rozvinutější regiony - HDP na obyvatele > 90 % průměru HDP v EU-27 - mj. Praha Regiony

Architektura regionální politiky EU Tematické cíle – nástroj koncentrace podpory EU TC – dělí se (ze strany EU) do investičních priorit 1) posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací 2) zlepšení přístupu, využití a kvality informačních a komunikačních technologií 3) zvýšení konkurenceschopnosti MSP odvětví zemědělství a odvětví rybářství a akvakultury 4) podpora přechodu na nízkouhlíkové hospodářství ve všech odvětvích 5) podpora přizpůsobení se změně klimatu, předcházení rizikům a řízení rizik Tematické cíle

6) zachování a ochrana ŽP a podpora účinného využívání zdrojů 7) podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách 8) podpora udržitelné zaměstnanosti, kvalitních pracovních míst a mobility pracovních sil 9) podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě a diskriminaci 10) investice do vzdělávání, odborné přípravy a odborného výcviku k získávání dovedností a do celoživotního učení 11) posilování institucionální kapacity veřejných orgánů a zúčastněných stran a přispívání k účinné veřejné správě Tematické cíle Architektura regionální politiky EU

 Dohoda o partnerství mezi ČR a EU základní dokument určující charakter využití ESIF v období v Česku  Na ni navazují operační programy, které specifikují podmínky podpory v jednotlivých oblastech Programy Architektura regionální politiky EU

Operační programŘídicí orgán Podnikání a inovace pro konkurenceschopnostMPO Operační program Výzkum, vývoj a vzděláváníMŠMT Operační program ZaměstnanostMPSV Operační program DopravaMD Operační program Životní prostředíMŽP Integrovaný regionální operační programMMR Operační program Praha - pól růstu ČRMagistrát HM Prahy Operační program Technická pomocMMR Operační program Rybářství MZe Program rozvoje venkovaMZe Programy Cíl „Investice pro růst a zaměstnanost“

Architektura regionální politiky EU Operační programŘídicí orgán OP Česko – PolskoMMR OP Slovensko – ČeskoMMR (koordinátor) OP Rakousko – ČeskoMMR (koordinátor) OP Bavorsko – ČeskoMMR (koordinátor) OP Sasko – ČeskoMMR (koordinátor) OP nadnárodní spolupráce Central EuropeMMR (koordinátor) OP nadnárodní spolupráce DanubeMMR (koordinátor) OP pro meziregionální spolupráci INTERREG EUROPE, ESPON, URBACT III MMR (koordinátor) Programy Cíl „Evropská územní spolupráce“

Přehled OP a fondů 2014–20

Financování regionální politiky EU v Česku  Objem prostředků 2007–13: cca 750 mld. Kč  Objem prostředků 2014–20: cca 600 mld. Kč – důvody poklesu: rozšíření EU změna ve struktuře podporovaných aktivit individuální vyjednávání mezi členskými státy  Nejčastější finanční nástroj: dotace  Ostatní nástroje (úvěry, záruky…) zatím využívané minimálně

Financování regionální politiky EU v Česku  Principy financování decentralizované řízení doplňkovost – vždy vícezdrojové financování  Objem spolufinancování z ESIF stanoven v každém OP a odvíjí se od: cíle politiky soudržnosti typu (právní formy) příjemce typu regionu (méně rozvinuté/více rozvinuté regiony)  Obec: zpravidla dotace z ESIF ve výši % u méně rozvinutých regionů a 50 % u více rozvinutých regionů  Zbývající peníze z veřejných (národních a krajských) nebo soukromých zdrojů

Financování regionální politiky EU v Česku  Průběžné platby z EU na základě vyúčtování potvrzených národními nebo regionálními orgány  Není-li možné vyúčtování ověřit nebo pokud nebyly dodrženy postupy řádného finančního řízení, může EU: zastavit financování požadovat vrácení již vyplacených příspěvků  Objemy finančních prostředků se řídí finančními plány OP pravidlo N+3, N+2

Příprava období 2014–20  Snížení počtu cílů na 2 (Investice pro růst a zaměstnanost a Evropská územní spolupráce)  Vyčlenění 3 kategorií regionů podle parametrů jejich ekon. výkonnosti  Nastavení systému předběžných podmínek  Vyšší měřitelnost přínosu podpořených operací (důraz na plnění stanovených indikátorů)  Finanční závislost na rychlosti a kvalitě čerpání (výkonnostní rámec)  Znovuzavedení pravidla N+3 pro časovou způsobilost výdajů  Vyšší míra uplatnění územně specifického přístupu a využití integr. nástrojů  Vyšší míra uplatnění finančních nástrojů na úkor dotací  Rozšíření a specifikace způsobů zjednodušeného vykazování nákladů  Zjednodušená a mezi fondy sblížená pravidla pro způsobilost výdajů  Zpřísnění pravidel pro vyplácení záloh členským státům

Příprava období 2014–20  Výrazné zpoždění složitá vyjednávání odlišné zájmy ministerstev, krajů, příp. měst a obcí pád vlády, volby  Harmonogram: v létě 2013 návrh Dohody o partnerství pro období 2014– 20 pro ČR během roku 2014 dokončovány pracovní verze OP aktuálně zaslány připomínky EK k OP jaro-léto roku 2015 schvalování OP první výzvy k předkládání žádostí – konec roku 2015

2. Implementační struktura v období

Implementační schéma v ČR - subjekty  MMR ČR hlavní koordinátor implementace reg. politiky v ČR (Národní orgán pro koordinaci – NOK)  Řídicí orgány některá ministerstva vč. MMR příprava programových dokumentů (OP), navazující dokumentace, příruček … finanční útvar  Zprostředkující subjekty pověřeny výkonem některých funkcí řídícího, resp. certifikačního orgánu

Implementační schéma v ČR - subjekty  Platební a certifikační orgán finančně řídí prostředky poskytnuté ČR z rozpočtu EU, ověřuje, že výdaje daného projektu byly vynaloženy v rámci operací vybraných v souladu s výběrovými kritérii a právem EU útvar MF ČR  Auditní orgán zodpovědný za zajištění provádění auditů za účelem ověření účinného fungování systému řízení a kontroly programů útvar MF ČR  Národní stálá konference platforma pro komunikaci a koordinaci mezi řídicími orgány  Regionální stálá konference koordinace územní dimenze a integrovaných nástrojů na krajské úrovni

Implementační schéma v ČR - subjekty

Způsob poskytování dotace  Vyhlášení výzvy vyhlašuje řídicí orgán, některé náležitosti případně zajišťuje zprostředkující subjekt  Předložení žádosti o dotaci žádost vč. příloh  Výběr projektů k podpoře  Rozhodnutí o poskytnutí dotace zpravidla do 3 měsíců od výběru projektu  Smlouva o poskytnutí dotace  Realizace projektu

Způsob poskytování dotace  Žádost o průběžnou nebo závěrečnou platbu spolu s monitorovací zprávou referující o průběhu realizace projektu, případných problémech atd.  Proplacení dotace

Způsob poskytování dotace

Cílení výzev  věcné zaměření  způsobilé výdaje  cílová skupina (specificky cílené výzvy, v rámci územní dimenze např. některé výzvy pouze na jednotlivé kraje)  žadatel/příjemce  území/místo dopadu  synergie (vazba na jiné projekty)

Druhy výzev  Průběžná nesoutěžní, dlouhodobá, projekty mezi sebou nesoutěží, podporu získá každý projekt, který splní kritéria stanovená výzvou  Kolová časově omezená, projekty musí splnit kritéria stanovená výzvou a mimoto soutěží mezi sebou  Specifická jedná se o varianty průběžné nebo kolové výzvy, které jsou upravené např. dalšími požadavky, existencí dalších subjektů v implementačním systému apod. (integrované projekty, grantová schémata…)

3. Způsoby implementace a příklady jejich využití

Hlavní implementační nástroje  Individuální projekty „běžný typ“, žadatel žádá o dotaci přímo u řídicího orgánu/zprostředkujícího subjektu  Globální grant na zprostředkující subjekt je delegována část pravomocí – ZS disponuje finanční částkou a následně realizuje „podřazené“ výzvy směrem k žadatelům/příjemcům  Integrované nástroje poskytování podpory ve vymezených územích na základě integrované strategie, která je pro toto území zpracovaná  Finanční nástroje jiné formy podpory než dotace (kapitálové investice, půjčky, záruky…)  …

Individuální projekty  „Standardní“ implementační postup  Přímá komunikace mezi řídicím orgánem/zprostředkujícím subjektem a žadatelem/příjemcem

Individuální projekty  Příklady: město/obec žádající o dotaci na výstavbu kanalizace (dosud z OPŽP) město/obec žádající o dotaci na vzdělávací program pro pracovníky úřadu (dosud z OPLZZ)

Globální grant  Zprostředkující subjekt „spravuje“ určitou část OP a přímým přidělením, příp. na základě výzvy k tomu získá finanční prostředky  Podmínkou získání těchto prostředků je jejich další distribuce mezi příjemce prostřednictvím výzev  ZS v autonomní pozici (např. přijímá žádosti o dotaci, rozhoduje o výběru projektů…)  Typické pro „měkké“ projekty financované z ESF  Zprostředkujícími subjekty např. kraje nebo NNO  Výhody: přiblížení se konečným příjemcům menší zahlcení řídicího orgánu množstvím zpravidla malých projektů

Globální grant  Příklad: globální grant Ústeckého kraje využívající finanční prostředky OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost v období řídicím orgánem MŠMT ČR Ústecký kraj zprostředkujícím subjektem příslušné části OP VK žadateli/příjemci vzdělávací instituce v kraji (NNO, školy, firmy…)

Integrované nástroje  Realizovány pro některé nástroje územní dimenze  Hlavní smysl – podpora území z různých OP, dopady realizovaných projektů na celou aglomeraci  Několik druhů integrované strategie pro různé nástroje územní dimenze: ITI (integrated territorial investment = integrovaná územní investice) IPRÚ (integrovaný plán rozvoje území) CLLD (communidy-led local development = komunitně vedený místní rozvoj)  Plánují se i další integrované strategie, např. IPRSÚ (integrované strategie rozvoje specifických území) pro čerpání prostředků z OP ŽP v rámci specifických oblastí podpory (SOB)

Integrované nástroje  ITI nositelem statutární města v rámci 7 největších aglomerací v Česku (pražská, plzeňská, ústecko-chomutovská, hradecko- pardubická, brněnská, olomoucká, ostravská) v případě projektů financovaných ERDF je statutární město zprostředkujícím subjektem  IPRÚ nositelem statutární města dalších 6 velkých aglomerací (karlovarská, liberecká, mladoboleslavská, českobudějovická, jihlavská, zlínská)  CLLD nositelem místní akční skupiny (MAS) – aktuálně 179 MAS v Česku, 9 MAS v Ústeckém kraji  Některé obce mohou být součástí území ITI/IPRÚ i CLLD

Integrovaná územní investice (ITI)  V případě Ústeckého kraje relevantní ITI ÚCHA (ústecko- chomutovská aglomerace)  Volně navazují na integrované plány rozvoje měst (IPRM) v období , snahou je ale podpora širšího území největších aglomerací, nikoli pouze území statutárních měst)  Postup implementace Projekty posouzeny nositelem ITI, který k nim vydá/nevydá doporučení Následně projekty předkládány jednotlivým ŘO na základě specifických výzev ŘO rozhodne o podpoře projektu podle splnění kritérií, v případě převisu poptávky podle pořadí dle předem stanovaných kritérií Možnost přepracování neschválených projektů

ITI ÚCHA – mapa území

Komunitně vedený místní rozvoj (CLLD)  Postup implementace Specifická průběžná výzva ze strany ŘO MAS připraví (pod)výzvu na příjem projektů v rámci své Strategie CLLD Schválenou (pod)výzvu k předkládání projektů MAS vyhlásí MAS provádí administrativní kontrolu i bodové hodnocení projektů dle schválené výzvy MAS postoupí vybrané projekty ŘO k závěrečnému schválení

CLLD – mapa MAS v Ústeckém kraji

Děkuji za pozornost