Computed Tomography (CT) je zobrazovací metoda využívající RTG záření. Klasické RTG zobrazení je rovinné (výsledkem je 2D obraz) v jednom daném směru.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Zprovoznění experimentu
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Rozhodněte o její pohyblivosti (určete počet stupňů volnosti).
MODEL DVOJBRANU - HYBRIDNÍ PARAMETRY
ANALÝZA VZTAHU DVOU SPOJITÝCH VELIČIN
Soustava částic a tuhé těleso
Matice D.: Matice je systém m .n čísel, uspořádaný do m řádků a n sloupců. Je to jenom symbol, nemá to žádnou číselnou hodnotu! Označení: řádek, řádkový.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Optické zobrazování Optický obraz Skutečný obraz b) Zdánlivý obraz.
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 4.0 (Text)
5. Přednáška funkce BRVKA Johann P.G.L. Dirichlet (1805 – 1859)
Světelné jevy Optika II..
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
EKO/GISO – Kartografická zobrazení
Předmět: Počítačová grafika 1 (PGRF1) Přednáška č
Analýza napjatosti Plasticita.
Odraz světla. Zákon odrazu světla
Je dán dvojbran, jehož model máme sestavit. Předpokládejme, že ve zvoleném klidovém pracovním bodě P 0 =[U 1p ; I 1p ; U 2p ; I 2p ] jsou známy jeho diferenciální.
Vektory Práce s vektory Př.: Mějme dva vektory z Udělejme kombinace
2.1.2 Graf kvadratické funkce
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
Předmět: Počítačová grafika 1 (PGRF1) Přednáška č
Vytváření obrazu při MRI a CT
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Volné rovnoběžné promítání - úvod
Počítačová tomografie (CT)
Téma 7, ODM, prostorové a příčně zatížené prutové konstrukce
Využití ionizujícího záření při měření vlastností materiálů.
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Pojem účinného průřezu
Rozklad světla optickým hranolem
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Soustavy souřadnic – přehled
4.OBECNÁ AXONOMETRIE A KOSOÚHLÉ PROMÍTÁNÍ
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Normální rozdělení a ověření normality dat
Monte Carlo simulace Experimentální fyzika I/3. Princip metody Problémy které nelze řešit analyticky je možné modelovat na základě statistického chování.
Základy pedagogické metodologie
Podíl (dělení) mnohočlenů
CT Mozku počítačová tomografie mozku
Tektonická analýza, podzim 2006, Analýza duktilní deformace I. Zvolte souřadnou soustavu tak, aby osa x byla paralelní s kartami v deformačním boxu, osa.
SGEO2B Témata závěrečných prací. Ukázka.. Formální stránka práce Titulní strana: škola, název práce, autor, datum Písmo vel. 12, řádkování 1,5 Okraje:
22..
CELÁ ČÍSLA.
Vytváření obrazu při MRI a CT
Gama spektroskopie určení rozpadových prvků pomocí tepelných a epitermálních neutronů Supervisor: Vojtěch Motyčka, CV Řež s.r.o. Tým: Ondřej Vrba, Vojtěch.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dvourozměrné geometrické útvary
Moderní poznatky ve fyzice
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Technické zobrazování
úvod a kartografická zobrazení
Dvourozměrné geometrické útvary
Vytváření obrazu při MRI a CT
Vytváření obrazu při MRI a CT
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Vytváření obrazu při MRI a CT
Dvourozměrné geometrické útvary
Vybrané promítací metody
CT ve stomatologii 2 Petr Nádeníček.
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Transkript prezentace:

Computed Tomography (CT) je zobrazovací metoda využívající RTG záření. Klasické RTG zobrazení je rovinné (výsledkem je 2D obraz) v jednom daném směru.

Toto zobrazení má tu nevýhodu, že 3D obraz se promítá na 2D rovinu. Tím dochází ke ztrátě informace, protože intenzita každého pixelu je průmětem několika různých tkání, kterými RTG paprsek prošel než dopadl na detektor.

K odstranění tohoto nedostatku byla vyvinuta CT tomografie. Výsledkem je 3D obraz, který má větší kontrast a jsme schopni určit, jakými tkáněmi RTG paprsek prošel. Jak? To si řekneme…

Při průchodu RTG záření látkou dochází k poklesu jeho intenzity, ať už absorpcí či rozptylem. Uvažujme, že RTG záření prochází homogenní látkou o tloušťce x. Jaká bude intenzita záření po průchodu?

Co když budeme mít více tkání za sebou? Jak bude vypadat úbytek intenzity záření? Budou se absorpční koeficienty sčítat nebo násobit?

Co když prohodíme dvě tkáně? Jaký to bude mít dopad na detekovaný signál? Koeficienty se sčítají a protože je sčítání asociativní (nezáleží na pořadí), dostáváme stejný výsledek.

Jak tedy poznat, jestli paprsek prošel nejdřív tkání 1 a následně tkání 2 nebo naopak? Nebo co když jsou tkáně náhodně rozděleny? Klasicky to nejde.

Co když provedeme více ozařování tenkým rozbíhavým svazkem pod různými úhly?

Výsledkem bude spousta 2D projekcí intenzity záření do různých rovin.

A k čemu to je dobré? Nyní si zkusíme zrekonstruovat malý CT experiment. Mějme náhodné uspořádání 4 tkání a našim úkolem je zjistit čísla, která charakterizují velikost absorpce.

Náš neznámý model:

Nejprve jej ozáříme zleva:

Nyní jej ozáříme z levého horního rohu:

Nyní jej ozáříme z vrchu:

Nyní jej ozáříme z pravého horního rohu:

Nyní máme průměty do 4 různých směrů a můžeme se pokusit zrekonstruovat obraz pro jednotlivé „tkáně“. Existuje více algoritmů, ale pro názornost použijeme nejjednodušší z nich.

1.Naplníme matici daty z 1. ozáření ve shodném směru:

2.K naplněné matici přičteme hodnoty průmětu získané po ozáření z levého horního rohu. Nesmíme zapomenout dodržovat směr odkud přichází paprsky.

2.

3.V tomto kroku přičteme hodnoty získané při ozáření z hora:

4.Přičteme hodnoty po ozáření z pravého vrchního rohu:

5.Nyní odečteme od každého pixelu celkovou intenzitu získanou z prvního měření, což je 35.

6.Protože jsme celkově prováděli 4 měření, tak vše vydělíme celkovým počtem ozáření zmenšeným o 1.

Tím jsme vypočetli skutečné hodnoty jednotlivých pixelů v prostoru a vidíme, že tkáň vlevo dole absorbuje nejvíc a tkáň vpravo nahoře nejmíň.

Místo statických os x a y budeme používat rotující souřadný systém. Osa τ odpovídá ose y a popisuje jak hluboko se v tkáni nacházíme. Osa t odpovídá ose x. Obě osy rotují okolo počátku systému o úhel Θ, který odpovídá úhlu natočení zdroje RTG záření. Tím máme zajištěno, že osa t odpovídá rovině projekce intenzity záření.

x y t θ f(x,y)f(x,y) F(θ,t)F(θ,t) t2t2 t1t1 F(θ,t1)F(θ,t1) F(θ,t2)F(θ,t2) τ

Výsledná funkce signálu: Ale nás zajímá rozložení koeficientu absorpce v rovině (μ(x,y)). Použijeme inverzní Radonovu transformaci (obdoba Fourierovy v MRI)

Aby byly hodnoty pixelů přehlednější, nezobrazují se přímo hodnoty absorpčních koeficientů, ale CT čísla (Hounsfieldovo číslo) Protože je tělo z větší části voda, stanovil se standard tak, aby CT číslo bylo pro vodu 0, pak je CT číslo pro vzduch

Protože je člověk schopen rozlišit pouze cca 256 odstínů šedé, výsledný kontrast obrazu se musí vhodně nastavit (optimalizovat).

Rychlost CT:

Výborně chápeme nedostatky klasického RTG a potřeby vyvinout CT. Teoretický víme, jak počítač počítá intenzity jednotlivých pixelů obrazu. Umíme napsat a okomentovat rovnici intenzity záření a okomentovat převod signálu na absorpční koeficient. Dokonale víme, co je to CT, vzorec a jeho základní hodnoty v tkáních.

Víme historii CT skenerů (doporučuji první youtube video na posledním slaidu), jak fungovaly první přístroje, jak fungují novější a jak fungují přístroje se 2 zdroji.

Co víme a nevíme z testů. (Opakování)