Dýchací řetězec. Respirační řetězec Vnitřní strana membrány mitochondrií Z hlediska energie nejdůležitější část aerobního katabolismu a jeho terminální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METABOLISMUS ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Advertisements

Citrátový cyklus a Dýchací řetězec
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
BIOLOGIE 1 Rostliny Biologické vědy Metody práce v biologii
III. fáze katabolismu Citrátový cyklus
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Citrátový cyklus a Dýchací řetězec
Obecné principy metabolismu Biologické oxidace, makroergní sloučeniny
Metabolismus sacharidů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Dýchací řetězec (DŘ) - testík na procvičení -
Metabolismus III. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
DÝCHACÍ ŘETĚZEC. enzymy jsou umístěny na vnitřní membráně mitochondrií získání energie (tvorba makroergických vazeb v ATP) probíhá oxidací redukovaných.
DÝCHACÍ ŘETĚZEC.
Dýchací řetězec a oxidativní fosforylace
(Citrátový cyklus, Cyklus kyseliny citrónové)
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Základní struktura živých organismů
OXIDATIVNÍ FOSFORYLACE
Energetický metabolismus
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
INTERMEDIÁRNÍ METABOLISMUS
1 DÝCHACÍ ŘETĚZEC. 2 PRINCIP -většina hetero. organismů získává hlavní podíl energie (asi 90%) procesem DÝCHÁNÍ = RESPIRACE -při tomto ději – se předávají.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
MITOCHONDRIÁLNÍ TRANSPORTNÍ SYSTÉMY
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
CITRÁTOVÝ CYKLUS = KREBSŮV CYKLUS= CYKLUS TRIKARBOXYLOVÝCH KYSELIN CH 3 CO-ScoA + 3H 2 O  2CO  H  + CoASH.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
Metabolismus sacharidů. hlavní složkou výživy –obilniny, rýže, kukuřice, brambory... zdroj energie stavební funkce (nukleotidy, koenzymy,glykolipidy…)
Katabolismus bílkovin
Bílkoviny – AK - procvičení. Pojmenuj Nakresli vzorce lys phe glu val gly ile.
Lipidy - I. Obsah: Charakteristika a význam lipidů Složení lipidů - VMK, třídění Jednoduché lipidy trimyristoylglycerol.
Lipidy - II. Obsah: Ztužování tuků, hydrolýza tuků Vosky Složené lipidy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Metabolismus tuků. Tuky jsou nepostradatelnou složkou naší výživy. Představují palivo pro biologické oxidační děje v buňce. V tělech živočichů představují.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Sacharidy - procvičení. D - fruktóza D - galaktóza D - glukóza D - manóza D - ribóza 2 – deoxy –D -ribóza Do vyznačených polí nakresli Fischerovy vzorce.
Bílkoviny - aminokyseliny. Složení bílkovin -aminokyseliny – stavební kameny bílkovin Známo asi 300 druhů Proteinogenních 20, jsou řady L–α –AK Pozn.
Fotosyntéza.
Metabolismus bílkovin biosyntéza
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dýchací řetězec Mgr. Jaroslav Najbert.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_06C_13_Citrátový.
Krebsův cyklus – citrátový cyklus-cyklus trikarboxylových kyselin
Citrátový cyklus a Dýchací řetězec
Citrátový cyklus Mgr. Jaroslav Najbert.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
(Citrátový cyklus, Cyklus kyseliny citrónové)
BIOCHEMICKÁ ENERGETIKA
11-Oxidační fosforylace, alternativní respirace FRVŠ 1647/2012
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
10-Redoxní pochody, dýchací řetězec FRVŠ 1647/2012
23b_Oxidační fosforylace, alternativní respirace
Biochemie – Citrátový cyklus
Transkript prezentace:

Dýchací řetězec

Respirační řetězec Vnitřní strana membrány mitochondrií Z hlediska energie nejdůležitější část aerobního katabolismu a jeho terminální fáze. Problém účinného využití vznikající energie reakce kyslíku s vodíkem. Řešení vícestupňovým přechodem elektronů z vodíkových atomů na atomy kyslíku ( vodní kaskáda). Transport elektronů vodíkových atomů systémem oxidoreduktáz Ukládání uvolněné energie – tvorba ATP, zbytek teplo.

Biochemická baterie Pevně jsou v membráně ukotveny čtyři systémy: Komplex I slouží k odebrání elektronů z vodíků přinesených koenzymem NADH+H + Komplex II odebírá elektrony z atomů vodíků přinesených pomocí FADH 2 Komplex III- cytochromový – hemoproteinový typ b+c 1 Komplex IV –cytochromový –hemoproteinový typ a+a 3 Dále jsou zde dva mobilní přenašeče: CoQ = koenzymQ=ubichinon –přenáší elektrony ze kompl. I a II na komplex III, dále cytochrom c, který přenáší elektrony mezi III. a IV. komplexem. Transport elektronů řetězcem vyvolá přechod protonů z nitra mitochondrie do buněčné cytoplazmy. Vzniká protonový gradient(spád). Cytoplazmový prostor se okyselí asi o 1,4 jednotek pH. Vzniká protonmotivní síla, která představuje nahromaděnou energii, stejně jako voda přepumpovaná do výše položeného rezervoáru. Při zpětném návratu protonů do nitra mitochondrií (vyrovnávání pH) se protonmotivní síla využije na tvorbu ATP. To zajišťuje ATP-asa kotvená v sousedství dýchacího řetězce.

ubichinon Cytochrom c

Schema dýchacího řetězce -0,32 0,82 0,24 0,04 0,03 0 E NADH+H + NAD + 2e Komplex I Komplex II FADH 2 2e Komplex III Kompex IV 2 H + + ½ O 2 H2OH2O 2e 3 ATP 2 ATP cytochromc KoenzymQ

Dýchací řetězec - rovnice 60% energie ke krytí tepelných ztrát, 40% se uloží ve formě ATP

Animace dýchacího řetězce ?v=xbJ0nbzt5Kw Video

Zdroje: Videa, obrázky: content/uploads/2010/07/electron-transport- chain.jpg content/uploads/2010/07/electron-transport- chain.jpg w w 002_v1/figures/teorie_chemiosmoticka.01.jpg Literatura: Čársky, J a kol. Chemie pro III. ročník gymnázií. 1. české vyd. Praha: SPN, Kolář, K. a kol. Chemie (organická a biochemie) II. pro gymnázia. 1. vyd.Praha: SPN, 1997 Svoboda, J., Kratochvíl, B. Chemie pro střední školy 2b. 1.vyd. Praha: Scientia,spol.sr.o., pedagogické nakladatelství Habermann V.,Černý R., Kotyza J. Přehled základů biochemie.dotisk. Praha:Karolinum, 1993