Patofyziologie poruch a vad sluchu systematika. Systematika patofyziologie poruch sluchu I. vývojová existence vady sluchu congenitální (vrozený) II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

Vrozené poruchy sluchu
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
UCHO Marcela Hanáková.
Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smyslová soustava člověka
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Narušená komunikační schopnost
Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Audiologická problematika senia
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Návykové látky, závislosti
Poruchy mechanizmů imunity
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
ZDRAVOTNÍ POŠKOZENÍ Z HLUKU
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
Downův a Edwardsův syndrom
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Patologická anatomie jatečných zvířat
Etiologie vad a poruch sluchu novorozenců a dětí
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Teratogenní faktory - vliv na vývoj plodu
Screeningové vyšetření sluchu u novorozenců
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Dítě se sluchovým postižením
Choroby jater a žlučových cest
Ušní šelest Radka Horáková, 2006
Smyslové vnímání Sluch
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Škodlivé faktory v těhotenství II.část. Anotace: Prezentace je další částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Jsou zde uvedeny základní škodlivé.
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
Škodlivé faktory v těhotenství Anotace: Prezentace je I. částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Zaměřuje se pouze na chemické faktory. Zaměřuje.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Sluch.
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Imunologie a alergologie
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Smyslová ústrojí Funkce:
Možnosti vyšetření sluchu nejmenších dětí pomocí ABR Limity BERA
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DMO dětská mozková obrna
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Sluchový Analyzátor.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
DMO (dětská mozková obrna)
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Poruchy mechanizmů imunity
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
ORL. Otorinolaryngologie, zkráceně ORL chirurgický lékařský obor, který se specializuje na diagnózu a léčbu chorob ušních, nosních a krčních. Vedle toho.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Patofyziologie poruch a vad sluchu systematika

Systematika patofyziologie poruch sluchu I. vývojová existence vady sluchu congenitální (vrozený) II. poruchy přenosu energie III. poruchy zpracování energie

Patofyziologie poruch sluchu I.Vývojová existence vady sluchu - organická – vlastní ucho – oblast transportní - oblast percepční - vedlejší oblasti – rozštěpy - funkční – hereditární – geneticky – syndromální (dědičný) - nesyndromální - nehereditární - získané – pre, peri, post- * - auditory neuropathy - idiopatické

Patofyziologie poruch sluchu I.Vývojová existence vady sluchu - organická – vlastní ucho – oblast transportní - oblast percepční - vedlejší oblasti – rozštěpy - funkční – hereditární – geneticky – syndromální - nesyndromální - nehereditární - získané – pre, peri, post- * - auditory neuropathy - idiopatické

Hereditární (dědičný) : –Geneticky podmíněné –syndromální : Usher, Alport, Pendred … –nesyndromální – monogenní, polygenní, multifaktor. Nehereditární –získané: prae, peri, postnatální –auditory neuropathy –idiopatické

Nesyndromální hereditární vady sluchu Mendlovy zákony a dědičnost: Cx 26 Connexin DOMINANTNÍRECESIVNÍ

mužžena děti

Výskyt sluchové vady u dětí cca 50% vrozených sluch.vad má genetickou etiologii výskyt cca 1/1000 dětí Autosomálně recesivní 75% Autosomálně dominantní 20% Vazba na X-chromosom 4% Mitochondriální 1%

Hereditární: –Geneticky podmíněné –syndromální : Usher, Alport, Pendred … –nesyndromální – monogenní, polygenní, multifaktor. Nehereditární –Získané: prae-, peri- postnatální –Auditory neuropathy –Idiopatické

Geneticky nepodmíněné vady sluchu (Novák): Prenatální - podání ototoxických léků - zarděnky nebo spalničky matky - toxoplasmosa - Rh inkompabilita - Syfilida - Herpes virosa

Peri- či postnatální porodní trauma - porodní hmotnost pod 1,500 g - asfyxie delší než 5 minut - nedonošenost pod 37. týden - přenošenost - icterus neonatorum - anomalie krku a hlavy - meningitida, encefalitida - ototoxické léky - novorozenecká sepse - úraz hlavy - intrakraniální nádory a jejich léčba ;

Hereditární: –Geneticky podmíněné –syndromální : Usher, Alport, Pendred … –nesyndromální – monogenní, polygenní, multifaktor. Nehereditární –Získané: prae-, peri- postnatální –Auditory neuropathy –Idiopatické

Porucha sluchu: Jedná se o postižení neurálních buněk v oblasti sluchového nervu nebo postižení funkce vnitřních vláskových buněk. Co je to AN / AD ?

Hereditární: –Geneticky podmíněné –syndromální : Usher, Alport, Pendred … –nesyndromální – monogenní, polygenní, multifaktor. Nehereditární – před fixací řeči –Získané: prae-, peri- postnatální –Auditory neuropathy –Idiopatické Další skupiny

II. Poruchy přenosu energie 1. Energie akustická – poškození toku energie - změny akustických vlastností prostoru - interference 2. Energie mechanická – impedance - kontinuita přenosu 3. Energie bioelektrická – vnitřní ucho – bb x tekutiny - sluchový nerv a dráhy

II. Poruchy přenosu energie 1. Energie akustická – poškození toku energie - změny akustických vlastností prostoru - interference 2. Energie mechanická – impedance - kontinuita přenosu 3. Energie bioelektrická – vnitřní ucho – bb x tekutiny - sluchový nerv a dráhy

Popis jednotlivých kategorií - převodní a) vnější ucho- boltec, vnější zvukovod b) blanka bubínku – změny elasticity - změny celistvosti c) řetěz kůstek – zvýšení hmoty - ztráta elasticity - porucha kontinuity d) pouzdro labyrintu e) Eustachova trubice f) středoušní dutina – změny tvaru či obsahu g) nitroušní převod

II. Poruchy přenosu energie 1. Energie akustická – poškození toku energie - změny akustických vlastností prostoru - interference 2. Energie mechanická – impedance - kontinuita přenosu 3. Energie bioelektrická – vnitřní ucho – bb x tekutiny - sluchový nerv a dráhy

Popis jednotlivých kategorií - percepční a) vývojová existence sluchové orgánu b) presbyakuzie c) traumata – mechanická x akustické d) chronické působení hluku e) toxiny endogenní a exogenní * f) ušní nádory g) centrální onemocnění – nemoci mozku h) M. Meniere i) náhlá idiopatická vada sluchu

a) toxiny endogenní - obranná reakce proti infekčnímu agens: alergie - onemocnění látkové výměny : ledviny, játra, štítná žláza, kolagenosy, diabetes, revmatismus, onkologická onem., apod. Toxiny – endogenní x exogenní

b) toxiny exogenní - infekční agens a jejich toxiny: meningitida, zarděnky, příušnice, herpes simplex, h. zoster, toxoplasmosa, difterie, spála, neštovice, disenterie,tyfus brucelosa, lues, TBC, actinomykosy a další. - ototoxická farmaka: streptomycinová ATB, chinin, salycilové preparáty, alkaloidy, cytostatika - průmyslové toxiny: zhoršující životní prostředí (bifenyly, freon, oxydy síry adalší) - poživatiny: chemická úprava potravin a vody, alkohol, nikotin, drogy

III. Poruchy zpracování energie - senzorická afazie - akustická agnosie - centrální hluchota