Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L-2-001.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Advertisements

EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Život na počátku 19. století
Člověk a společnost - dějepis
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Proč si myslíte, že byla Anglie takto označována?
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Svět v první polovině 19 století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Průmyslová revoluce Viktorie Blahová, I.A.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společnost na počátku 19. století
SUBURBANIZACE.
Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Teorie optimální velikosti města
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Průmyslová revoluce:. Přechod od ruční výroby v manufakturách, k tovární strojní velkovýrobě William Bell Scott: William Bell Scott: Iron and Coal ( )
Průmyslová revoluce.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
Průmyslová revoluce 3 Velká Británie 18. a 19.století Průmysl, obchod, doprava, ekonomie.
Průmyslová revoluce 5 Zemědělství, průmysl, doprava.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Průmyslová revoluce V Anglii.
Svět v poslední třetině 19. století
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Novověk – průmyslová revoluce
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
VĚDECKÝ A TECHNICKÝ POKROK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Urbanizace Didaktika vlastivědy.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Demografie je věda, která se zabývá:
Průmyslová revoluce.
Společnost na počátku 19. století
Dějepis - 8. ročník 1.
Železniční doprava 19. stol.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L-2-001

Průmyslová revoluce v Anglii Období 1760 – 1830

Průmyslová revoluce = velký technologický, ekonomický a společenský převrat, který vyvolává: ● hromadné zavádění strojů do výroby ● vznik továren (nahradily manufaktury a řemeslné dílny) ● užití nových zdrojů energie ● nové složení společnosti ● změny v urbanizaci

● Nejdříve proběhla v Anglii a Anglie předstihla okolní svět o půl století. ● Byla nazývána „dílnou světa“.

Předpoklady - začíná v lehkém průmyslu (textilnictví – bavlnářství) - do Anglie se dovážela laciná bavlna z Indie (levnější než vlna) - zvedla se poptávka po bavlně (bavlněné látky kupovaly chudší vrstvy v Evropě) - sestrojeny první spřádací a tkalcovské stroje

Hnací silou se stává parní stroj dovršen vývoj parního stroje - konstruktér James Watt

Wattův parní stroj znamená skutečnou revoluci ve výrobě.

Pracovní stroje a parní stroj představovaly základní články klasické tovární výroby.

Parní stroj vyvolává řetězovou reakci ● Parní stroj rozvoj těžby uhlí nároky na dopravu uhlí budování železnic, mostů, nádraží zvýšená potřeba železa zdokonalení výroby železa, litiny, ocelí vznik vysokých pecí, hutí, oceláren. ● „Začalo to u manšestru a končí u ocele.“

Sestrojena parní lokomotiva ● Vynálezce ● George Stephenson ● Sestrojena v letech 1814 – 1825 ● Zavedena pravidelná železniční doprava.

Železnice ožívají

Stroje pronikají i do zemědělství

Vznik velkých průmyslových center - stěhování lidí do měst - vznik velkoměst – Londýn, Manchester - změna životního stylu – přístup ke vzdělání, kultuře

Změna společenské struktury vznik průmyslového proletariátu (dělnictva) nové třídy továrníků, bankéřů, velkoobchodní ků

Stinné stránky revoluce - bezmezné vykořisťování dělníků - dlouhá pracovní doba (běžně 10 – 14 hodin) - narůstání sociálních rozdílů

- práce žen a dětí v továrnách

- vznik chudinských čtvrtí ve městech, špatné hygienické podmínky

- ničení krajiny a přírody - vyčerpávání neobnovitelných zdrojů

Vznik dělnického hnutí - na konci 18. stol. - rozbíjení strojů (příčina bídy dělníků) = luddismus (nazván podle Neda Ludda) - dělníci postupně začínají vystupovat se svými požadavky proti buržoazii, vznikly podpůrné spolky (mají pomáhat v nepříznivých dobách; vznikly na principu solidarity; placení do pokladen spolků) - vznikají odbory (sdružení dělníků stejného oboru), hájí své zájmy (délka pracovní doby, výše mzdy atd.)

I přes všechny negativní jevy je průmyslová revoluce výrazným mezníkem v moderních dějinách.

Zdroje: ● Čapek V., Pátek J.: Dějepis pro SOŠ, Scientia Praha 2001 ●