KRAMÁŘSKÁ PÍSEŇ Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Advertisements

Název šablony: Inovace v HV32/Hv03/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Lineární funkce VY_32_INOVACE_056_Lineární funkce
Dělení lomených výrazů
Příprava na lomené výrazy
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Procenta Prezentace je zaměřená na procvičování slovních úloh na procenta. Obsahuje 6 slovních úloh na procenta řešených trojčlenkou. Autor: Mgr. Eva Černá.
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
JÍT Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
První setkání Pravidla a zákony
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Procenta Autor: Mgr. Eva Černá
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku
ŽÁBA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Ovoce hrou Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
První setkání Pravidla a zákony
První setkání Pravidla a zákony
SLEPICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku pomocí Thaletovy kružnice,
Příprava na lomené výrazy
HOW MUCH CHEESE HAVE YOU GOT?
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dělení desetinného čísla desetinným číslem
HAD Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
ZELENÁ BARVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Najdi dva stejné obrázky
Čj literatura − VI. ročník
Název učebního materiálu
WHAT IS YELLOW? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
PÉČE O ZDRAVÍ Obrázek dostupný z:
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Půdní druhy Obr.1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Hyperoskulační kružnice hyperboly
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
WHAT IS PINK? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Domino 1−10 Obrázkové domino se skládá z kartiček, na jejichž levé polovině je napsáno číslo a na pravé polovině je určitý počet stejných obrázků. Hru.
Převody jednotek – 2. část
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Převody jednotek času – 2. část
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
WHAT IS RED? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ČÁSTI TĚLA Potřebné věci Autor © Žaneta Prošková
WHAT IS ORANGE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Transkript prezentace:

KRAMÁŘSKÁ PÍSEŇ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

„Sem, sem s chvátáním pospěšte… Poslechněte, páni, i vy, milé dámy…“ hra na flašinet + zpěv předvádění obrázků s příběhem prodej natištěných písní

Kramářské (jarmareční) písně Tato pololidová tvorba vznikala hlavně na konci 16. a počátkem 17. století až do poloviny 19. století. Autory byli kněží, pouťoví předříkávači, básníci z lidu… Písně byly produkovány záměrně, mají i literární podobu, byly šířeny prodejem a reprodukovaly se na veřejnosti. Zpívaly se většinou na jednoduchou známou melodii.

Srozumitelnost a především názornost měly přispět ke snadnějšímu pochopení a k propagaci mezi nejširší lidové vrstvy, kde nebylo všeobecně rozšířeno čtení a psaní.

Rozdělení kramářských písní Písně církevní (náměty z bible, životy svatých, o zázracích…) Písně světské (reagují na nové události, politické novinky, mimořádné situace…)

Tematika kramářských písní Vše, co má posluchače zaujmout, překvapit i šokovat: popisy zločinů, vražd, neštěstí, třicetiletá válka, popisy přírodních katastrof (často požáry, záplavy, zemětřesení), popis vojenské služby, robota, boj s Turky, nešťastná láska i mezilidské vztahy…

Funkce kramářské písně Zpravodajská - obsahem začaly být relativně blízké pozdější novinové zprávě Výchovná - většina písní končí ponaučením Zábavná - hrůzný čin líčen tak, aby upoutal, pobavil

Součástí kramářských písní bylo i předvádění obrázků, na kterých byly zachyceny výjevy z písně. Úkol: Vymyslete si sami po skupinách krátký příběh vhodný ke zpracování ve formě kramářské písně. Nakreslete i několik ilustračních obrázků.

Tzv. „špalíčky“ jarmarečních tisků Písně se vydávaly i v tištěné podobě a prodávaly se na tržištích. Lidé je sbírali a vázali do tzv. „špalíčků“. V 18. století špalíčky často představovaly jedinou literaturu v chudých venkovských rodinách.

Na konci 19. století se objevují i parodie kramářských písní, ve 20. století se kramářskou písní inspirují i písně kabaretní. Formu kramářské písně má „Píseň strašlivá o Golemovi“, kterou ve své hře Golem zpívali V+W. V současnosti se kramářskými písněmi inspiruje např. hudební skupina „Šlapeto“.

Struktura kramářských písní Název písně mívá charakter anotace, dovídáme se z něho jádro celé informace. Bývá velmi dlouhý a obsáhlý, např.: „Udatný rek kanonýr Jabůrek, kratochvilná píseň na světlo vydaná na příklad všem mládencům od civilu a militéru…“ Úvodní sloka - autor vyjadřuje své stanovisko k celé události Příběh líčen se všemi podrobnostmi, aby čtenáře upoutal Většina kramářských písní končí tzv. moralitou, ponaučením

Černá kronika a kramářská píseň Postupně začínají být kramářské tisky svým obsahem relativně blízké novinové zprávě. V černé kronice je však důležitý obsah, který každodenně zobrazuje jen negativní životní situace. Jen názvy titulků ze současných novin názorně ukazují, o čem budou články, které uvádějí - např. „Policie vyšetřuje smrt neznámého ve vlaku z Prahy“. Negativa jsou tou největší zbraní, pomocí které tištěná média útočí na čtenářovu pozornost, aby pak dané noviny kupovala. Kramářská píseň měla daleko útočnější charakter s podtextem politickým, sociálním i mravním.

Seznam použité literatury MARTINKOVÁ, V.: Teorie literatury netradičně. 1. vyd. Praha: Trizonia, ISBN s. 256 – 257. Ilustrace na str.1. a 2. L. Drnková. Obrázek str