Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : únor 2012 Název :VY_52_INOVACE_5.2.4 Z6_ 21 Téma : Ledovce Ročník : 6. Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Prezentace seznámí žáka s druhy ledovců, vznikem a rozmístěním ledovců na světě, pracovní listy slouží k opakování kapitoly. Materiál byl určen pro interaktivní tabuli a využití internetu. Pracovní listy lze využít i tištěné na papíře nebo je vyplnit pomocí funkce pera. Cílová skupina: 6.ročník
Ledovce
Sněhová čára hranice sněhu nadmořská výška, kde sníh už netaje
Ledovce Jak vznikají? Nahromaděný sníh se stlačí, vzrůstá jeho hustota, stává se z něj firn. Ten se přetváří na pevný led.
horské dostatečná nadmořská výška stékají do údolí tvarují údolí vytváří morény bludné kameny pevninské dostatečná zeměpisná šířka, Grónsko, Antarktida
Nahromaděný sníh se …….., vzrůstá jeho hustota, stává se z něj …….. Ten se přetváří na pevný led. Ledovce …….. do údolí vlivem gravitace. Mohou tak vytvořit kamennou hráz, které říkáme………. Díky jim vznikají i ledovcová ……….. Ledovce dělíme na ……….. a …………..
Nahromaděný sníh se stlačí, vzrůstá jeho hustota, stává se z něj firn. Ten se přetváří na pevný led. Ledovce stékají do údolí vlivem gravitace. Mohou tak vytvořit kamennou hráz, které říkáme moréna. Díky jim vznikají i ledovcová jezera. Ledovce dělíme na horské a pevninské.
Ledovce při pobřeží mohou ohrozit dopravu. Odlamují se z nich kry, které plují po moři. Obvykle je vidět jen malá část kry, většina ledu je pod hladinou – může dojít ke srážce s lodí (např.1912 – Titanic)
zimní srážky2- tající sníh 3- stlačený sníh4- čtvrtá planeta 5- nadmořská …6- roční období
SNÍH VODA FIRN MARS VÝŠKA LÉTO zimní srážky2- tající sníh 3- stlačený sníh4- čtvrtá planeta 5- nadmořská …6- roční období
Ilustrace –