Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : duben 2012 Název :VY_52_INOVACE_5.2.3 Z9_ 35 Téma : Ozon Ročník : 9. Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Prezentace seznámí žáky s příčinami redukce atmosférického ozonu a důsledky „ozonové díry“. Pracovní listy slouží k opakování probrané látky. Materiál byl určen pro interaktivní tabuli. Pro vyplnění pracovních listů lze využívat i funkce pera. Pracovní listy se dají použít také tištěné na papíře. Kde je možnost připojení více myší, lze využít systém Multiple-Mouse k soutěži mezi žáky. Cílová skupina: 9.ročník
O O O O O O O O O O OO O OO O UV záření Rozštěpení molekuly kyslíku Volné atomy kyslíku Molekuly ozonu
REDUKCE STRATOSFÉRICKÉHO OZONU Ozonosféra - ve výšce km ve stratosféře. Absorbuje část UV záření ( nm), které je karcinogenní. Zeslabená vrstva ozonu větší průnik UV-B a UV-C záření.
Ozonová vrstva UV-A, UV-B
Freony výroba od r.1930 omezování výroby dlouhá životnost zničí mnoho molekul ozonu chladící média
Yes No Ozonosféra se tvoří ve výšce 15 km.
Yes No Ozonosféra chrání Zemi před přehříváním.
Yes No Ozon ničí hlavně freony.
Yes No Freony se používají jako chladící médium.
Yes No Životnost freonu je velmi krátká.
Ilustrace –