Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 AnotaceKoncepce stavby vozidel Klíčová slovaKoncepce, karoserie, těžiště, motor, vlastnosti PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Základní koncepce stavby motorových vozidel 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_13_250
Základní koncepce stavby vozidel 2 Při posuzování koncepce stavby automobilů se vychází: z umístění hnacího ústrojí - motor, spojka, převodovka a rozvodovka vzhledem k nápravám. Tím se mění těžiště a také jízdní vlastnosti vozidla. Koncepce stavby vozidel: motor vpředu zadní náhon (klasická koncepce) motor vpředu napříč – přední náhon motor vpředu podél – přední náhon motor vzadu – zadní náhon motor uprostřed – zadní náhon motor vpředu – koncepce 4 x 4
Motor vpředu - zadní náhon Klasická koncepce – motor spolu s převodovkou je uložen podél - pohání zadní nápravu kloubovým hřídelem (Mercedes, BMW, Opel). Některé automobilky používají konstrukci „Transaxle“ to je uložení převodovky k zadní nápravě nebo je převodovka její součástí. Výhody – jednoduchá konstrukce, při zatížení - rovnoměrné zatížení přední a zadní nápravy, dobrý přístup k motoru i převodovce, posunutím hnacího ústrojí k zadní nápravě lze docílit rovnoměrnější zatížení náprav i při nezatíženém vozidle. Nevýhoda – různé rozložení váhy vozidla. 3
Motor vpředu - zadní náhon 4
5 Transaxle
Motor vpředu - zadní náhon 6 Porsche Transaxle Mercedes Benz E - klasse
Motor vpředu napříč 7 Motor vpředu - přední pohon : motor spolu s převodovkou napříč nebo podél, přední náprava je hnací i řídící. Výhody : velký užitný prostor příznivé jízdní vlastnosti pro řidiče přestavitelnost karoserií Nevýhody: výrobně dražší při nárazu poškození motoru nedotáčivost vozidla v zatáčkách konstrukčně složitější horší přístup pro opravy k jednotlivým celkům
Motor vpředu napříč 8
Motor vpředu podél 9
Motor vpředu - příklady 10
Motor vzadu 11 Motor vzadu – zadní náhon : umístění pohonné jednotky podél nebo napříč - za zadní nápravou Výhody: nejlevnější provedení stavby karoserie opravitelnost – skupiny motor/převodovka Nevýhody: malý zavazadlový prostor jeden typ karoserie – (variabilita karoserií) deformační zóna přední části – nádrž umístěná vpředu nedostatečné vytápění vozidla rozdělení hmotnosti - zadní uložení = přetáčivost vozidla v zatáčkách
Motor vzadu 12
Motor vzadu - příklady 13 Tatra 603 BB design Škoda 1000 MB
Motor uprostřed – zadní náhon 14 Z pohledu konstruktéra, jediné správné místo pro pohonnou jednotku, je před zadní nápravou - uvnitř rozvoru kol vozidla. Tuto koncepci používají (skutečná) sportovní vozidla včetně monopostů F1 Výhody: hmotnost hnacího agregátu v blízkosti středu vozu znamená menší setrvačnost, rychlejší odezvu řízení a lepší vyvážení auta v zatáčce na zadní nápravu připadá mírně většina hmotnosti vozu, to je ideální z hlediska vyvážení (neutrální /mírně přetáčivé) i trakce (váha motoru pomáhá tlačit zadní kola k povrchu vozovky). Nevýhody: rychlá ztráta stability při překročení meze přilnavosti – zvládnout smyk je mnohem těžší než u aut s motorem vpředu prostorová náročnost, motor je uložen tam, kde bývají zadní sedadla Sportovní vozy s motorem uprostřed mívají většinou pohon zadních kol a stále více pohonů 4x4, zvláště ve skupině Volkswagen (Lamborghini Gallardo a Murciélago, Audi R8, Bugatti Veyron).
Motor uprostřed - zadní pohon 15
Motor uprostřed - příklady 16
Motor vpředu – koncepce 4x4 17 Pohon všech kol (4WD): motor s převodovkou může být umístěn vpředu i vzadu, podélně nebo příčně, koncepce se používala do nedávna pouze u NA., popř. v terénních automobilů a poté u osobních vozidel (Subaru, Audi, Škoda, VW atd.) Pohon - vypínatelná přední náprava, trvale 4x4 v záběru (Landrover) – mezinápravový diferenciál s proměnným přenosem síly na př. + zad. nápravu (Synchro). Současné SUV a Crossovery používají elektronické systémy se spojkou „Haldex“ Výhody: výborné trakční vlastnosti – zvláště na kluzké vozovce malá citlivost na boční vítr dobré rozložení hmotnosti zvýšení schopnosti rozjezdu a stoupavosti nezávisle na zatížení Nevýhody: vyšší pořizovací cena, pohotovostní hmotnost a spotřeba paliva menší zavazadlový prostor menší schopnost akcelerace
Motor vpředu – koncepce 4x4 18
Motor vpředu – koncepce 4x4 Koncept – AUDI A6 QUATRO pohon přední a zadní nápravy automatický mezinápravový diferenciál s možností změny točivého momentu mezi nápravami v pohyblivém poměru, dle optimální trakce kol spolupráce s elektronickými systémy, hlavně s ESP v různých jízdních režimech 19
Koncepce 4x4 - příklady 20
Jízdní vlastnosti vozidel 21 Přetáčivost: je jev, který provází jízdu automobilu během průjezdu zatáček s malými poloměry - vyšší rychlostí nebo špatným stavem povrchu vozovky. Přetáčivost je odvozena od faktu, že osa vozidla při průjezdu zatáčkou opisuje oblouk s menším poloměrem, než má zatáčka, a příliš zatáčí. Přetáčivost se objevuje u koncepce – motor vzadu – zadní pohon, ale objevuje se i u vozidel klasické koncepce, kde je způsobený mírně odlišnou kombinací příčin. Přímou příčinou přetáčivého smyku je ztráta adheze na zadní nápravě. Nedotáčivost: je jev, který provází jízdu v automobilu během průjezdu zatáček s malými poloměry - vyšší rychlostí, nebo špatným stavem povrchu vozovky. Název je odvozen od faktu, že osa vozidla při průjezdu zatáčkou opisuje oblouk s větším poloměrem, než má zatáčka, a málo zatáčí. Nedotáčivost se objevuje u automobilů s předním náhonem, kde je však způsobený mírně odlišnou kombinací příčin. Nedotáčivého smyku je možné dosáhnout i s vozidlem se zadním náhonem, avšak je to poměrně komplikované a nebezpečné. Přímou příčinou nedotáčivého smyku je ztráta adheze na přední nápravě.
Jízdní vlastnosti - schéma 22 Nedotáčivost Přetáčivost
23 Tato prezentace, ukazuje a ve zkratce vysvětluje jednotlivé koncepce stavby vozidel, které nalezneme v konstrukcích současných a historických automobilů. Domácí práce: 1.Jaké koncepce je Váš rodinný automobil 2.Jaké výhody/nevýhody přináší 3.Popište koncepci 4x4, dle rozložení hmotností 4.Charakterizujte jízdní vlastnosti vozidla 5.Charakterizujte systém „Transaxle“ Děkuji za pozornost
24 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. Informatorium Rolf Gscheidle - Příručka pro automechanika. Sobotáles V prezentaci použity vlastní citace a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: a&hs=R0f&rls=org.mozilla:cs:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=s5KIUsr- Nc2ShQf4wID4Cg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1440&bih=703#imgdii=_