NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Poloha a územní rozloha států TÉMATICKÝ CELEK:Společenské a hos.prostředí ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/
POLOHA A ÚZEMNÍ ROZLOHA STÁTŮ
polohu každého státu světa lze určit podle zeměpisných souřadnic, podnebných pásů, podle jejich polohy mezi oceány, moři a pevninou Státy dělíme: 1. přímořské - přístup k moři budování přístavů, které jsou dalším důležitým spojením obchodu s jinými státy (Itálie, Španělsko,….) 2. vnitrozemské - bez přístupu k moři (ČR, Slovensko,…) 3. ostrovní státy - jsou tvořeny územím jednoho hlavního ostrova (Island, Kuba,….) 4. souostrovní státy - jeden stát tvoří celé souostroví (Japonsko, Filipíny,….)
Územní rozloha : nemá vliv na postavení státu v mezinárodních vztazích Největší státy jednotlivých kontinentů: Evropa – Rusko Asie – Rusko, Čína Severní Amerika – Kanada Jižní Amerika – Brazílie Austrálie – Australský svaz Afrika – Súdán
Státy s největší rozlohou: 1.Rusko 2.Kanada 3.Čína 4.USA 5.Brazílie
Státy s nejmenší rozlohou: 1.Vatikán 2.Monako 3.Nauru 4.Tuvalu 5.San Marino
Vatikán
Monako
San Marino
Nauru
Použitá literatura CHALUPA Petr – DEMEK Jaromír – RUX Jaromír. Zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy – Lidé žijí a hospodaří na Zemi. 1. vydání. Praha: SPN, s. ISBN Jq6dxxlCpsY/To1dIXbXfmI/AAAAAAAAB7s/0rU5CMi4dwQ/s1600/nauru2.jpghttp://4.bp.blogspot.com/- Jq6dxxlCpsY/To1dIXbXfmI/AAAAAAAAB7s/0rU5CMi4dwQ/s1600/nauru2.jpg