PRV v období 2014-2020. Obsah prezentace Úvod do problematiky rozvoje venkova SZP, SSR Legislativa EU Priority PRV PRV ČR - Obecná část Vymezení PRV ve.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
XV. Celostátní finanční konference
Advertisements

Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ (OP Zemědělství) a Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP)
Program rozvoje venkova na období
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Program rozvoje venkova na období
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Program rozvoje venkova ČR na období Osa 4 Leader Ing. Kateřina Adamcová, oddělení metodiky Osy 4 PRV.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
1. Ochrana kulturního dědictví Obnova a rozvoj vesnic Občanské vybavení a služby Investice do lesů 2.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Program rozvoje venkova , Všeradice
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
SZP Společná zemědělská politika prof. Ing. Magdaléna Hrabánková, CSc., prof. h.c. Ekonomická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Program rozvoje venkova 2014 – 2020
3. VÝZVA MAS LUHAČOVSKÉ ZÁLESÍ. Fiche 2: Rozvoj drobného a malého podnikání Hlavní opatření III.1.2. – Podpora a zakládání podniků a jejich rozvoje Cíl.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Kulatý stůl dne Environmentální opatření PRV 2014+
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Návrh reformy SZP Evropská komise předložila návrh reformy SZP pro období po roce Účelem tohoto návrhu je posílit konkurenceschopnost, udržitelnost.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Program rozvoje venkova na období Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Podnikání a zemědělství.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Cestovní ruch.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Ing. Jan Groh, LL.M., MBA Inovace z pohledu PRV III. Venkovská konference v Královéhradeckém kraji.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Příspěvek na hospodaření v rámci AGROENVIRONMENTÁLNÍCH OPATŘENÍ ČESKÉ REPUBLIKY LUŽE Listopad 2008 Jan Simek DAPHNE ČR - Institut aplikované ekologie.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Podopatření Rozvoj venkova (podopatření typu LEADER+) Ing. Lucie Lopatová.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Program rozvoje venkova , Monínec.
Státní zemědělská politika a sociální zemědělství
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
3. kolo Programu rozvoje venkova 2014 – 2020
Přehled preferenčních kritérií
Politika rozvoje venkova Program rozvoje venkova
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Seminář pro žadatele Výzva č. 1 PRV
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Politika rozvoje venkova Program rozvoje venkova
Pěstování RRD na zemědělské půdě
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Seminář k výzvě č. 1 MAS Lanškrounsko z PRV 17. 7
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Transkript prezentace:

PRV v období

Obsah prezentace Úvod do problematiky rozvoje venkova SZP, SSR Legislativa EU Priority PRV PRV ČR - Obecná část Vymezení PRV ve vztahu k potravinářství Rozpočet Harmonogram PRV 2014, PRV PRV ČR – implementovaná opatření Charakteristika skupin opatření (projektová, plošná) Investice do hm. majetku Spolupráce LEADER Další opatření 2

Nový rámec rozvoje venkova Evropa 2020 Strategický dokument EK, stanovuje cíle, které se týkají zaměstnanosti, vzdělávání, výzkumu a inovací, sociálního začleňování, snižování chudoby, otázek klimatu a energetiky Společný strategický rámec (SSR) odráží EU 2020 pomocí společných tematických cílů, které jsou dosaženy klíčovými akcemi pro každý fond z ESIF Dohoda o partnerství národní dokument popisující zamýšlené využití fondů se zaměřením na cíle EU 2020 Ostatní fondy ESIF (ERDF, ESF, Kohezní fond, EMFF) Politika rozvoje venkova (EAFRD) 3

SZP od r a rozvoj venkova Flexibilita = možnost obousměrného převodu finančních prostředků z I. do II. pilíře Možnost převodu až 15 % obálky PP (tj.786,3 mil. EUR) do PRV Pro rok 2014 ČR tuto možnost nevyužila (rozhodnutí do ) Pro období byla z I. pilíře převedena celková částka 111 mil. EUR Dále byl rozpočet PRV posílen o prostředky z degresivity ve výši cca 24 mil. EUR 4

Klíčová legislativa ve vztahu k PRV Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1303/2013 o společných ustanoveních o Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti a Evropském námořním a rybářském fondu o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti a Evropském námořním a rybářském fondu; Zastřešující nařízení, Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1305/2013 o podpoře pro rozvoj venkova z EZFRV; Nařízení o RV, Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1306/2013 o financování, řízení a sledování společné zemědělské politiky; Horizontální nařízení, Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1307/2013, kterým se stanoví pravidla pro přímé platby zemědělcům v režimech podpory v rámci SZP; Nařízení o PP, a Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1310/2013, kterým se stanoví některá přechodná ustanovení o podpoře pro rozvoj venkova z EZFRV, pokud jde o zdroje a jejich rozdělení v roce 2014, a kterým se mění nařízení o přímých platbách, horizontální nařízení a nařízení o SOT, pokud jde o jejich použití v roce 2014; Přechodné nařízení pro rok

Co je PRV a jeho vztah k potravinářství PRV je dokument, který umožňuje čerpat finanční prostředky z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV), PRV se primárně zaměřuje na podporu aktivit zemědělských podniků, vedoucích k rozvoji venkova. Rozvoj venkova je obsáhlé téma, zahrnuje několik oblastí : 1.Zemědělství a související sektory (potravinářství, lesnictví) 2.Životní prostředí a změny klimatu 3.Socioekonomickou situaci a venkově Podpora potravinářského sektoru z PRV vychází z úzkého propojení prvovýroby a zpracovatelů zemědělské produkce, identifikované potřeby jsou proto také řešeny již od úrovně zemědělské výroby. Podnikatelé v potravinářství jsou často také podnikateli v zemědělství. 6

Priority EU dle významu pro PRV ČR P2. Zvýšení konkurenceschopnosti všech druhů zemědělské činnosti a zlepšení životaschopnosti zemědělských podniků P3. Podpora organizace potravinového řetězce a řízení rizik v zemědělství P4. Obnova, zachování a zlepšení ekosystémů závislých na zemědělství a lesnictví P5. Podpora účinného využívání zdrojů a podpora přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku P6. Podpora sociálního začlenění, snižování chudoby a hospodářský rozvoj ve venkovských oblastech P1. Podpora přenosu znalostí a inovací v zem., lesním hosp. a venk. oblastech 7

PRV: Charakteristika potravinářského průmyslu Výkonnost zaostává za průměrem EU (HPH v ČR je o 53 % nižší než je v EU) Nižší podíl potravinářství na HPH v porovnání s ostatními ČS Hl. důvodem je: 1.přetrvávající orientace na výrobky s nižší přidanou hodnotou a v nižší cenové hladině, v návaznosti na to 2.větší závislost na odběratelích (především obchodních řetězcích) a 3.nedostatečné využití výrobních kapacit dané „nehomogenními“ a časově nestabilními dodávkami zemědělských surovin. Nedostatečná konkurenceschopnost znamená mj. sníženou schopnost generovat dostatek zdrojů na investice

PRV: Analýza potřeb v rámci organizace potr. řetězce a posílení konkurenceschopnosti zem. činnosti Potřeba: Zvýšení účinnosti výrobních faktorů zvýšením kapitálové vybavenosti a zlepšením kvality pracovní síly, a to jak vzděláváním, tak podporou generační obměny. Řešení: Investice do hm. majetku Zahájení činnosti mladých zemědělců Předávání znalostí a informační akce, Poradenství 9

PRV: Analýza potřeb v rámci organizace potr. řetězce a posílení konkurenceschopnosti zem. činnosti Potřeba: Zvýšení podílu zpracovávaných surovin a přidávání další hodnoty, a tak posílit konkurenceschopnost zemědělských i zpracovatelských podniků a v konečném úhrnu pak celého sektoru. Řešení Spolupráce: Podpora vývoje nových postupů produktů a technologií Investice do hm. majetku 10

PRV: Analýza potřeb v rámci organizace potr. řetězce a posílení konkurenceschopnosti zem. činnosti Potřeba: Posílit postavení prvovýrobců ve výrobkové vertikále, např. jejich sdružováním do odbytových organizací, které by zlepšily jejich postavení na trhu ve vztahu k odběratelům, nebo propojením obchodní politiky distribučních řetězců se zpracovateli agrární produkce, s cílem poskytnutí co nejúplnějších informací spotřebitelům, co a od koho kupují. Řešení? V rámci PRV není tato potřeba řešena přímo: Opatření na podporu seskupení producentů/odbyt. organizací není implementováno vzhledem k nízké ochotě prvovýrobců takto posílit svoji pozici, malá účinnost opatření posílení postavení prvovýrobců zapojením zpracovatelů do systémů jakosti podle analýz prozatím dostatečně řeší drobné veřejné intervence a podpora z PRV tak v současné chvíli zcela nezbytná. 11

Finanční rámec PRV Na období alokováno 2,17 mld. EUR z EZFRV Příspěvek EZFRV tvoří 75%, celková alokace tak včetně převodu z I. pilíře a kofinancování z rozpočtu ČR činí 3,08 mld. EUR (což je o cca 600 mil. EUR méně v porovnání s předchozím obdobím). 300 mil. EUR z původního rozpočtu při projednávání Víceletého finančního rámce bylo převedeno do kohezní politiky, tyto prostředky jsou i nadále určeny na podporu venkova: o podpora občanské vybavenosti a služeb na venkově v rámci IROP (MMR), včetně podpory malého a středního podnikání pro nezemědělské podnikatele, o vodohospodářská infrastruktura řešena prostřednictvím OP ŽP (MŽP), o oblast kulturního dědictví bude podporována v rámci IROP, pouze na projekty cíleně využívané v cestovním ruchu. 12

Návrh rozpočtu PRV a srovnání PRV (celkem 3,08 mld. EUR)PRV (celkem 3,6 mld. EUR) 13

Harmonogram přípravy PRV Konzultace PRV s EK – vypořádání připomínekSchválení PRV ze strany EKPříjem žádostí pro plošná opatřeníPříjem žádostí pro projektová opatření Schválení programového dokumentu vládou ČRPředložení PRV Evropské komisi IV. Q 2014 I. Q 2015 květen 2015 podzim

Program rozvoje venkova Obsah PRV se řídí: o Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 1305/2013 o podpoře pro rozvoj venkova z EZFRV o Prováděcím nařízením EK č. 808/2014 o Vodítky EK každé opatření z nabídky nařízení k rozvoji venkova (resp. vybrané pro PRV) může přispívat k cílům několika priorit výběr opatření závisí na potřebách členských států inovace, životní prostředí a změny klimatu jsou průřezová témata prolínající se všemi prioritami minimálně 30 % rozpočtu z EZRFV musí být určeno pro zmírnění klimatických změn a obhospodařování půdy (Agroenvironmentální- klimatické opatření, Ekologické zemědělství, Platby ve znevýhodněných oblastech) Minimálně 5 % rozpočtu z EZFRV musí být určeno pro LEADER 15

Implementovaná opatření PRV Předávání znalostí a informační akce (1) Poradenské, řídicí a pomocné služby v zemědělství (2) Investice do hmotného majetku (4) Rozvoj zem. podniků a podnikatelské činnosti (6) Investice do rozvoje lesních oblastí a zlepšování životaschopnosti lesů (8) Agroenvironmentálně klimatické opatření (10) Ekologické zemědělství (11) Platby v rámci sítě Natura 2000 a podle rámcové směrnice o vodě (12) Platby pro oblasti s přírodními či jinými zvláštními omezeními (13) Platby za dobré životní podmínky zvířat Lesnicko-environmentální a klimatické služby a ochrana lesů (15) Spolupráce (16) LEADER (19) 16

Základní rozdíly projektových a plošných opatření Stanovení podmínek Pravidla Nařízení vlády Příjem žádostí Vyhlášení kol Každý rok do 15. května Výběr/schválení žádostí Dle bodového hodnocení a fin. alokace Neprobíhá Výplata Po realizaci projektu Každoročně Projektová Plošná 17

Možnost podání odvolání (Přezkumná komise) Projektová opatření – proces administrace 1. Podání žádosti Výzva k podání žádostiPodání žádosti Administrativní a věcná kontrola žádosti Doporučení ke schváleníDoplnění příloh 2. Schválení Schválení žádosti na základě dosaženého počtu bodů a rozpočtu Podepsání DohodyRealizace projektu 3. Výplata Podání žádosti o proplacení KontrolaVyplacení dotace 18

Plošná opatření – proces administrace Podání žádosti Podání žádosti o zařazení/dotaci (nutná evidence v LPIS) Kontroly Výplata Vydání Rozhodnutí SZIF Možnost podání odvolání (Odvolací komise) Výplata dotace 19

LPIS LPIS je základní systém evidence půdy, který umožňuje čerpat dotace vázané na zemědělskou půdu Evidence půdy eviduje uživatele, nikoliv na vlastníka (KN) Novela nařízení vlády o stanovení podrobností evidence využití půdy podle uživatelských vztahů (ve schval. procesu) Vstup do LPIS přes Portál farmáře 20

Investice do hmotného majetku Investice do hm. majetkuInvestice do zemědělských podniků Zpracování a uvádění na trh zemědělských produktů Opatření přispívá k dosažení konkurenceschopného zemědělství a potravinářství tím, že: podporuje investice do zemědělských a zpracovatelských podniků vedoucí k restrukturalizaci a modernizaci podniků, usnadňuje vývoj a zavádění jak výrobkových, tak procesních inovací, podporuje zpracování a marketing výrobků a distribuci zemědělských a potravinářských výrobků i alternativními cestami (krátké dodavatelské řetězce). 21

Investice do hmotného majetku – míra podpory Míra podpory je 40 % způsobilých výdajů, ze kterých je stanovena dotace v případě operace Investice do zemědělských podniků je možné tuto míru podpory zvýšit o 10 % pro: mladé začínající zemědělce; oblasti čelící přírodním omezením (LFA); operace navazující na projekty opatření Spolupráce maximálně však 60 % způsobilých výdajů 22

Investice do zemědělských podniků Žadatelem je zemědělský podnikatel Podpora se týká: investic do zemědělských staveb a technologií pro živočišnou a rostlinnou výrobu investic do speciálních mobilních strojů pro rostlinnou výrobu, investic do pořízení speciálních mobilních strojů pro zemědělskou výrobu (způsobilé není pořízení traktorů) investic do zpracování a využití záměrně pěstované i zbytkové a odpadní biomasy pro vlastní potřebu 23

Zpracování a uvádění na trh zem. produktů Žadatelem je zemědělský podnikatel, výrobce potravin, nebo výrobce krmiv, který splňuje definici mikro, malého, nebo středního podniku. Podporovány jsou hmotné a nehmotné investice, které se týkají zpracování zemědělských produktů : výstavba, modernizace a rekonstrukce budov pořízení strojů, nástrojů a zařízení pro zpracování zemědělských produktů, finální úpravu, balení a značení výrobků (včetně technologií souvisejících s dohledatelností produktů), investice vedoucí ke zvyšování a monitorovaní kvality produktů investice související s uváděním zemědělských a potravinářských produktů na trh (včetně marketingu) 24

Spolupráce Podpora operačních skupin a projektů EIPPodpora vývoje nových produktů, postupů a technologií Sdílení zařízení a zdrojů Horizontální a vertikální spolupráce mezi účastníky krátkých dodavatelských řetězců a místních trhů Horizontální a vertikální spolupráce při udržitelném zajišťování biomasy pro výrobu energie a v průmyslových procesech 25

Spolupráce podporuje zavádění a předávání inovací v zemědělství, potravinářství, lesnictví a ve venkovských oblastech posiluje spolupráci v zemědělství, potravinářství, lesnictví a ve venkovských oblastech posiluje vazby mezi zemědělstvím, produkcí potravin, lesnictvím, a výzkumem a inovacemi podporuje krátké dodavatelské řetězce a zlepšuje tak začlenění prvovýrobců do potravinového řetězce podporuje společné investiční akce za účelem efektivního využívání zdrojů a zařízení a udržitelné výroby biomasy včetně jejího dalšího využití 26

Podpora vývoje nových produktů, postupů a technologií napomůže zavádění a šíření inovací v zemědělství, potravinářství, posílí vazby mezi zemědělsko- potravinářským sektorem a výzkumem, a přispěje ke zlepšení konkurenceschopnosti zemědělských a potravinářských podniků Co je inovace: zavedení a praktické využití nových poznatků vědy a výzkumu, významné zlepšení výroby z hlediska ekonomiky výroby, kvality produktů, užitných vlastností produktů, týká se produktů, materiálů, technologií… 27

Podpora vývoje nových produktů, postupů a technologií Žadatel: Uskupení minimálně dvou subjektů, kdy alespoň jeden subjekt musí prokázat podnikatelskou činnost v odvětví zemědělství, potravinářství a minimálně jeden subjekt musí být výzkumnou institucí. Zemědělský podnikatel, výrobce potravin, nebo výrobce krmiv, který má k vývoji nového produktu, postupu nebo technologie prokazatelně dostatečné zdroje v podobě kvalifikovaného personálu a výrobních zdrojů beneficientem je zemědělský podnikatel a nebo výrobce potravin nebo krmiv 28

Sdílení zařízení a zdrojů Žadatel : zemědělský podnikatel splňující kategorii mikropodniku, výrobce potravin splňující kategorii mikropodniku, podnikatel v lesnictví splňující kategorii mikropodniku, subjekty podnikající v oblasti služeb pro zemědělství, potravinářství a lesnictví splňující kategorii mikropodniku. 29

Horizontální a vertikální spolupráce mezi účastníky krátkých dodavatelských řetězců a místních trhů Žadatel : zemědělský podnikatel výrobce potravin subjekty podnikající v oblasti služeb pro zemědělství a potravinářství nevládní neziskové organizace zastupující zemědělce nebo zpracovatele potravin obce nebo svazky obcí místní akční skupiny 30

Horizontální a vertikální spolupráce při udržitelném zajišťování biomasy pro výrobu energie a v průmyslových procesech Žadatel : zemědělský podnikatel výrobce potravin podnikatelský subjekt obce, svazky obcí 31

LEADER Podpora rozvoje venkova dle priorit a potřeb definovaných obyvateli daného regionu Financování probíhá přes MAS – nezisková organizace, místní společenství subjektů ze zastoupením místní samosprávy (obce), podnikatelů, neziskových organizací, jednotlivců… V MAS nesmí mít veřejný sektor ani žádná ze zájmových skupin více než 49 % hlasovacích práv. O územní působnosti MAS rozhodují obce, území musí být celistvé, má společnou charakteristiku a problémy MAS musí mít zpracovanou Strategii komunitně vedeného místního rozvoje (SCLLD) 32

LEADER – základní popis opatření Příjemci: koneční žadatelé z území MAS, MAS Míra podpora: 25 – 100 % způsobilých výdajů, výše a míra podpory je závislá na typu realizovaného projektu Možné podporovat pouze opatření implementovaná v PRV LEADERRealizace integrované strategie územíRealizace projektů spolupráce 33

LEADER – proces standardizace Příprava metodiky standardizace MAS, gesce MZeVýzva k podání žádostí MASPříjem žádostí MAS (SZIF)Standardizace prvních MASPředložení žádosti o implementaci SCLLD, gesce MMRKonečný termín pro schválení SCLLD prosinec 2017 listopad 2014 – květen únor 2015 březen 2015 červenec

LEADER - financování 2. polovina 2014 – 1. polovina 2015 – v rámci opatření IV.2.1 Realizace projektů spolupráce (500 tis. Kč/MAS) První finanční podpora z PRV 2014 – 2020 na přelomu roku 2015/2016 Celková alokace z PRV pouze poloviční v porovnání s předchozím obdobím Možnost čerpání fin. prostředků z dalších programů ČR ve vztahu k ESIF : o Integrovaný regionální operační program financovaný z Evropského fondu pro regionální rozvoj (gesce MMR), o Operační program Zaměstnanost financovaný z Evropského sociálního fondu (MPSV), o Operační program Životní prostředí (MŽP) 35

Hlavní změny v podmínkách plošných opatření LFA, AEO, EZ, Natura 2000 na z.p. Definice aktivního farmáře (týká se LFA, EZ) Žadatelem zemědělský podnikatel Změny podmínek ve vztahu k chovu hosp. zvířat (HZV): prodloužení kontrolního období změna limitů povolené intenzity chovu HZV V současné době příprava NV V souvislosti s novelou k LPIS – nově definované zemědělské kultury 36

Struktura AEO AEO PRV a 14AEO 15+EZ Postupy šetrné k ŽP Ošetřování TPPéče o krajinuOšetřování TP EZLouky Zatravňování orné půdy IP Obecná péče o extenzívní louky a pastviny Z Zatravňování orné půdy Travní porosty IP Mezofilní a vlhkomilné louky Pěstování meziplodin Mezofilní a vlhkomilné louky Biopásy na orné půděOrná půda Horské a suchomilné louky BiopásyHorské a suchomilné louky Ochrana čejky chocholaté Trvalé kultury Trvale podmáčené a rašelinné louky Hnízdiště bahňáků Ochrana modrásků Hnízdiště chřástala polního Pastviny Suché stepní trávníky a vřesoviště Druhově bohaté pastviny Suché stepní trávníky a vřesoviště 37

Hlavní změny u AEO na TP Max. zatížení HZV = 1,15 VDJ/ha TP v období od 1.6. do 30.9., max. zatížení HZV = 1,5 VDJ/ha ZP v období od 1.6. do 30.9., (mimo podm. a raš. luk) Min. zatížení HZV = 0,3 DJ/ha TP v období 1.6. do 30.9., s výjimkou podm. a raš. luk., modráska, chřástala, SSTV Zaveden max. denní limit intenzity HZV pro tituly SSTV a DBP 38

Zatravňování orné půdy – hlavní změny Podpora zatravnění se vztahuje na PB v SEO, MEO, ZOD, podél vod. útvarů nebo OPVZ, v ZCHÚ, OP NP Pro získání podpory nestačí samotná lokalizace PB v LFA Možnost zatravňování druhově bohatou směsí (složení musí být schváleno OOP) Nový titul Zatravňování drah soustředěného odtoku (vymezeno v LPIS) Před vysetím zatravňovací směsi umožněno aplikovat hnojiva (do výše 120 kg.N/ha) 39

Hlavní změny v dalších AEO Biopásy: Krmné biopásy - jednoleté biopásy. Nektarodárné biopásy - biopásy na dva až tři roky. Hnízdiště čejky chocholaté podporuje zlepšení stavu populace ohroženého druhu omezení agrotechnických prací na vymezené ploše (zákaz vjezdu mechanizace v období leden až květen, vysetí stanovené plodiny v červnu, sklizeň nebo zapravení od pol. listopadu do konce roku) 40

Struktura a nové tituly EZ Ekologické zemědělství Travní porostyOrná půdaOvocné sadyViniceChmelnice Zelenina a spec. byliny Intenzivní Pěstování trav na semeno Ostatní Pěstování ostatních plodin Krajinotvorné Odplevelování dočasným zatravněním Odplevelování dočasným úhorem 41

Hlavní změny LFA Platba na veškerou z.p. v LFA-H a LFA-S (v LFA-O platba zůstává na travních porostech – pozor na změnu definic kultur v LPIS) Nová diferenciace platby v LFA-H (typy H1 až H5) Degresivní platba podle velikosti podniku (v diskuzi), hraniční velikost podniku 1000 a 2500 ha) Nově vstupující žadatelé nebudou vázáni pětiletým hospodařením v LFA (již od 2014, novela 29/2014) Bez horního limitu intenzity HZV Min. intenzita chovu HZV 0,3 VDJ/ha z.p. v LFA-H a LFA-S, 0,3 VDJ/ha TP v LFA-O Prodloužení evidence DPB na uživatele do

Redefinice LFA (od 2018) Vymezení ve 2 krocích: 1.Určení LFA oblastí na základě přírodních (biofyzikálních) kriterií společných pro celou EU: nízká teplota podmáčené půdy hloubka půdy zrnitost půdy skeletovitost půdy svažitost kyselé půdy 2.Tzv. fine tuning (doladění) – z oblastí vymezených v kroku 1. budou odstraněny takové plochy, kde je přírodní omezení překonáno 43

DĚKUJI ZA POZORNOST!