Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_43_Člověk a společnost Téma: Volný čas Číslo projektu: CZ.1.07/1.4./00/
Anotace: Pomocí prezentace se žáci seznámí s pojmem volný čas. Dozví se také jak aktivně tento čas využít, seznámí se s institucemi a mimoškolními zařízení. Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák dokáže navrhnout způsoby trávení volného času Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: volný čas, aktivní VČ, pasivní VČ Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žáci 2.stupně základní školy praktické Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání - lehké mentální postižení Typická věková skupina: 14-16let Celková velikost: 822 kB Datum:
VOLNÝ ČAS *doba, ve které si své činnosti můžeme svobodně vybrat, děláme je dobrovolně a rádi, přinášejí nám pocit uspokojení a uvolnění *volný čas tedy představuje pouze určitou část mimopracovní doby, do které patří osobní biologické potřeby (strava, hygiena, spánek) a povinnosti rodinné (vaření, úklid, nákup, péče o děti)
Trávení volného času dříve spolu rodina trávila více času než dnes funkci rodiny dnes přejímá škola a různé zájmové instituce na děti při trávení volného času působí rodinné vztahy, žebříček hodnot a postoje rodičů
Jaké je Vaše pořadí zájmů ? pobyt venku s kamarády Sportovní a pohybové aktivity HRA Práce na PCPobyt v příroděSledování TV..uveď další příklady
Aktivní trávení volného času *fyzická aktivita realizovaná organizovanou či neorganizovanou tělovýchovnou a sportovní činností, * zájmová činnost s účastí na práci ve výtvarných, přírodovědeckých, technických, hudebních kroužcích apod., * pohyb na čerstvém vzduchu spojený s aktivitou (turistika, práce na zahradě), *společenská činnost prováděná v co nejvyšší míře venku, mimo prostor obydlí a v pohybové aktivitě,
Pasivní trávení volného času * sledování televize, filmů * sledování počítačových her, práce na PC * návštěvy restauračních zařízeních * bloudění po ulici, nicnedělání
Kde aktivně trávit volný čas? * školní družiny a školní kluby * střediska pro volný čas dětí a mládeže * domovy mládeže * nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
Dotazník 1. Navštěvuješ nějaký zájmový kroužek? 2. Jak často nemáš ve svém volnu co dělat (nudíš se)? 3. Co bys dělal/a ve svém volném čase, kdyby sis mohl/a vybrat? 4. Jak často hraješ hry na PC nebo si prohlížíš webové stránky? 5. Kolik přečteš za měsíc knížek? 6. Jak často jí vaše rodina pohromadě?
ZDROJE /rekre_002_odpocinek.pdf Obrázek: