Senzorická analýza Katedra kvality zemědělských produktů Ing. Lenka Zárubová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
[ 1 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv PADĚLKY A NELEGÁLNÍ LÉKY
PREZENTACE ZNAČEK KLASA A REGIONÁLNÍ POTRAVINA Seminář „Kvalitní a bezpečné potraviny“ , Země živitelka, České.
Řízení jakosti, standardy
Informace pro studenty kombinovaneho studia AJ PEF, FLD, FŽP
Druhy smyslového vnímání
SUROVINY 3. ročník oboru Cukrář, Pekař třída CP3 153, Ing
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Kvalita potravin, příležitost pro české produkty
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Praktická analytická chemie
BRVKA. BRVKA ZKOUŠKA  ZÁPOČET:  aktivní účast na cvičeních (max. 3 absence)  úspěšně zvládnutý test na 6. a 13. cvičení (aspoň 40%) (bude 5 příkladů.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Lidské tělo – všeobecný test
Katedra informačních technoloií 2009, Ing. Karel Kubata
Informace ke kurzu Manažerské účetnictví I a jak ho studovat.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Harmonogram cvičeních Podmínky pro zápočet Informační zdroje
Globální retailing v Evropě
European Computer Driving Licence
Ondřej Zeman, 5.B ZŠ Fryšták
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
Smyslová ústrojí člověka
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Technologie Ročník:III.
Jakost potravin.
Terénní základnu - Rohanov
Fyzická geografie Podzim 2014 Z0026/2 – čtvrtek 18 – 18.50, Z4 Z0026/3 – čtvrtek 19 – 19.50, Z4 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
Fyzická geografie Podzim 2013 Z0026/4 – pondělí 13 – 13.50, Z3 Z0026/5 – pondělí 12 – 12.50, Z3 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Regionální potravina. Projekt Regionální potravina podpora malých a středních producentů potravin cílem je představit to nejlepší z potravinářské produkce.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Potraviny poživatiny s výživovou (nutriční) a energetickou hodnotou.
Školení CDV 1 Evropská a tuzemská legislativa. Školení CDV 2 CEN - Comité Européen de Normalisation - z pověření EK - z pověření EK TC 226 Technický výbor.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Technika obsluhy – Servis sektu Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Ivana Hašová Název šablonyIII/2 – inovace a zkvalitnění.
Marketingové nástroje Ing. Radka Johnová, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Tělesa a látky- vlastnosti látek Autor Jitka.
Návrh účinné marketingové komunikace podniku v oblasti služeb
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Elektromagnetická slučitelnost
(v případě informací, které nelze zjistit od kolegů)
Pedologie a ochrana půd
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Hodnocení jakosti mouky:
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Informatika 1 (IN1, INN1)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výrobkové strategie dle investičních cílů
čichový, chuťový a hmatový
VŠCHT Praha Ústav konzervace potravin říjen 2017
Úvodní hodina Bc. Zdeněk Staroba
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
POSUZOVÁNÍ JAKOSTI JATEČNÉHO MASA
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
Technická dokumentace pro 1. ročník CZ.1.07./1.5.00/
Sociální psychologie – CŽV 2012
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
SMYSLOVÁ SOUSTAVA DENISA POSKOČILOVÁ 8.C. SMYSLI ZRAK – SVĚTLO SLUCH –ZVUKY ČICH – PACHY CHUŤ – JÍDLO HMAT – CO CÍTÍME KDYŽ SI NA TO SÁHNEME.
Transkript prezentace:

Senzorická analýza Katedra kvality zemědělských produktů Ing. Lenka Zárubová

Pavilon D, č. dveří 1 Skripta: Pokorný, Valentová, Pudil: SENZORICKÁ ANALÝZA POTRAVIN Laboratorní cvičení, VŠCHT Praha 1999 SIC ČZU

 Zápočet:  Protokoly  Docházka  omluvená absence od lékaře  Zápočtový test  11. cvičení  6. a 12. cvičení test z přednášek  1. test: okruhy 1 – 7  2. test: okruhy moodle.czu.cz HESLO:

Senzorická analýza  analytická metoda  při níž se tzv. organoleptické vlastnosti potravin stanoví výhradně lidskými smysly  Smysly: 1. Čich 2. Chuť 3. Zrak 4. Sluch 5. Hmat

Senzorická jakost + cena, nutriční hodnota, stupeň konvenience a design obalu = nejdůležitější kriteria, které spotřebitel zohledňuje při nákupu = základním kriteriem pro volbu spotřebitele

Podmínky pro posuzování  ISO normy  Vybavení místnosti  Příprava vzorků  Školení a zkoušení hodnotitelů  Duševní a fyzická dispozice (neunavený, nenachlazený,…)  1h před degustací:  Nekouřit  Nejíst kořeněná jídla  Pít větší množství alkoholických nápojů

Význam čichového smyslu pro senzorickou analýzu  zařazuje se mezi hodnocení vzhledu a hodnocení chuti  uplatňuje se jako složka kompletního vjemu (flavouru) při hodnocení potravin v ústní dutině  hodnocení vůně má prvořadou důležitost při hodnocení kosmetických výrobků

Zkoušení schopností hodnotitelů k senzorické analýze  Zkouška na rozeznání druhů vůně  Určit charakter předložené vůně  Regenerační láhve s širokým hrdlem na objem 50 – 100 ml se zabroušenou zátkou  Zkouška na určení prahových rozdílů intenzity vůně  Správně rozlišovat intenzity vůně blízkých koncentrací zkoumané látky  Šestičlenná sada vzorků se stoupající intenzitou vůně

Protokol  Zkouška na rozeznání druhů vůně  Zkouška na určení prahových rozdílů intenzity vůně Př. % zastoupení  správně x špatně  muži x ženy

Děkuji za pozornost.