P. Obruba, J.Avenarius - traumatologie MNUL Ústí n.L. P. Pilát - ortopedie MNUL Ústí n.L. M. Švec - katedra fyziky PřF UJEP Ústí n.L. P. Černohorský, L.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Advertisements

Obruba P. Traumacentrum Ústí n.L. Stejskal L. IBM, Seattle Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 23. – , Ústí nad.
Osteoporóza Co vyšetřit, jak léčit ?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_720.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Mereni hmotnosti. Mereni hmotnosti Hmotnost se někdy nesprávně nazývá váha Symbol veličiny: m Zákl. jednotka: kg První zmínky o vážení- Egypt, Babylon,
2) Dynamika – Problémy Tomáš Vlasák, VIII.A Gymnázium Rumburk 2011
Pascalův zákon.
Fyzika Účinky síly.
Dynamika hmotného bodu
Stavba kostry člověka l
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zákon setrvačnosti Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY.
Krční páteř Degenerativní změny
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_NEWTONOVY.
Mechanika tuhého tělesa
Za Holicemi u odbočky na Vysoké Chvojno
TLAK PLYNU Z HLEDISKA MOLEKULOVÉ FYZIKY.
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
4.Dynamika.
2. Statika v rovině Autor: Ing. Jitka Šenková Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vyškov, Sochorova 15 Vyškov Tato materiál vznikl.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
V této kapitole se dozvíme více o deformačních účincích sil
Síla, její znázornění a účinky.
Úrazy hlavy, krku, páteře a pánve
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
OCTAVIA DRUHÉ GENERACE
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
124.1 Dopravní výchova – dopravní prostředky, jedeme autem
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do 1 Revmatologie.
Knápek a Zapletal sezóna 2011
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Rovnováha a rázy.
Technická mechanika Statika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
V této kapitole se dozvíme více o deformačních účincích sil
Demonstrační experimenty ve výuce kursu obecné fyziky
Zlomeniny, vyprošťování, třídění
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost.
Školení CDV 1 Značení je vizuální prostředek komunikace pro vysílání sdělení cílové skupině použitím symbolů, znaků nebo obrázků. Základní principyviditelnosti.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_05 Název materiáluPráce a.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
TRAUMATOLOGIE PÁTEŘE M. Krbec, M. Repko, M. Rouchal,
INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Bakalářská práce Autor: Petr Hoštička. * Cílem práce bylo zmapovat bezpečnost a použití zádržných systémů v silniční dopravě * Práce se zabývá rozdělením.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_55_SETRVAČNOST TEMA: FYZIKA.
zlomeniny, vyprošťování, třídění
Urychlující a brzdné účinky síly na těleso
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kinematika - příklady.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_Práce
Síla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
STARTOVNÍ SKOK Z BLOKU Lekce č. 21
ZÁKON SÍLY. ZÁKON SÍLY ? Umíš odpovědět Jaký vliv má síla na pohyb tělesa Na čem závisí změna rychlosti Ovlivňuje změnu rychlosti tělesa jeho hmotnost.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Posuvné účinky síly Vypracoval: Lukáš Karlík
Urychlující a brzdné účinky síly na těleso
Účinky síly. Účinky síly Síla a tvar tělesa Najdeš příklady, jak působením síly změnit tvar tělesa ? Jak nazýváme tělesa s dočasnou změnou tvaru.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Bolestivé stavy pohybového aparátu
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_55_SETRVAČNOST
Tuhé těleso Tuhé těleso – fyzikální abstrakce, nezanedbáváme rozměry, ale ignorujeme deformační účinky síly (jinými slovy, sebevětší síla má pouze pohybové.
Třída 3.A 12. hodina.
1. Newtonův pohybový zákon – Zákon síly
Př 1: Kámen byl z výšky 10 m hozen kolmo nahoru rychlostí 15 m/s
Transkript prezentace:

P. Obruba, J.Avenarius - traumatologie MNUL Ústí n.L. P. Pilát - ortopedie MNUL Ústí n.L. M. Švec - katedra fyziky PřF UJEP Ústí n.L. P. Černohorský, L. Tenkl, Z. Janda, V. Pech, P. Řihák -Asociace jezdců rally ČR Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích, Větruše Zlomeniny obratlů Th-L přechodu u jezdců rally v České republice

Kopecký- Schovánek Rally Tatry 2002 Škoda Octavia WRC

Rallye Dakar 2010 Zapletal – Ouředníček Mitsubishi Pajero

A3 B1.2 L1 L2

Zlomeniny bederní páteře u jezdců rally v ČR do roku 2008 bez průkazu poranění Th-L páteře poranění L páteře poranění Th-L páteře příčina ? HANS system ?

HANS system (Head and Neck Support)

Spekulace o vzniku zlomenin bederní páteře HANS ruší pružnost krční páteře, tím přetíží bederní páteř HANS je nepohodlný, proto si jezdci více sklápí sedačku - náraz pak jde přímo na páteř zpětný náraz hlavy na HANS špatné použití HANS se sedačkou ke zlomeninám dochází dopadem auta z výšky na zadní kola dnešní jezdci nemají fyzičku, nic nevydrží zlomeniny byly vždy, ale neprokázaly se na RTG

Typ a lokalizace zlomenin A1.1 - typické zlomeniny z osové zátěže 8 poraněných 5 zdokumentováno TH 8 1x TH 11,12 1x L 1 2x L 2 1x 8 poraněných 5 zdokumentováno TH 8 1x TH 11,12 1x L 1 2x L 2 1x

Působení sil při nárazu setrvačná síla = brzdná síla Ideální situace

Situace při použití HANS systému 4 cm 10 cm bez HANS s HANS

Působení sil při nárazu při použití systému HANS setrvačná síla = brzdná síla Situace se zvýšeným působištěm síly vertikální síla

Závislost vertikální síly na rychlosti brzděná hmotnost 50 kg působiště síly + 4 cm

Závislost vertikální síly na rychlosti brzděná hmotnost 50 kg působiště síly + 4 cm deformační zóna 1m

Závislost vertikální síly na směru působení brzdné síly brzděná hmotnost 50 kg

Teorie vzniku zlomenin bederních obratlů při rally přetížení páteře vertikální silou vzniklou při nárazu ztráta pružnosti páteře působením vertikální síly a fixací v pásech, následná zlomenina při dopadu vozu i z malé výšky FVFV

Barvík – Gabrhelík, Barum Czech Rally 2009 Mitshubishi Lancer Evo 9 A1.1 Th 8

Ehl – Dufek, Rally Lužické hory 2010

Ehl – Dufek, Rally Lužické hory 2010 Mitshubishi Lancer Evo 9 A1.1 L 1

Závěr I Některé zlomeniny ThL přechodu mohou vzniknout nesprávným použitím HANS systému Doporučení: Používat vždy s optimálním umístěním výřezů v sedačce nebo nad pásy Směr bezpečnostního pásu od ramene dozadu nesmí být více než 20 st.pod horizont (směrnice FIA)

Závěr II Někdy teorie neplatí Semerád - Ernst, Mitsubishi Lancer Evo 9 Nebrzděný skok 158 km/h