P. Obruba, J.Avenarius - traumatologie MNUL Ústí n.L. P. Pilát - ortopedie MNUL Ústí n.L. M. Švec - katedra fyziky PřF UJEP Ústí n.L. P. Černohorský, L. Tenkl, Z. Janda, V. Pech, P. Řihák -Asociace jezdců rally ČR Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích, Větruše Zlomeniny obratlů Th-L přechodu u jezdců rally v České republice
Kopecký- Schovánek Rally Tatry 2002 Škoda Octavia WRC
Rallye Dakar 2010 Zapletal – Ouředníček Mitsubishi Pajero
A3 B1.2 L1 L2
Zlomeniny bederní páteře u jezdců rally v ČR do roku 2008 bez průkazu poranění Th-L páteře poranění L páteře poranění Th-L páteře příčina ? HANS system ?
HANS system (Head and Neck Support)
Spekulace o vzniku zlomenin bederní páteře HANS ruší pružnost krční páteře, tím přetíží bederní páteř HANS je nepohodlný, proto si jezdci více sklápí sedačku - náraz pak jde přímo na páteř zpětný náraz hlavy na HANS špatné použití HANS se sedačkou ke zlomeninám dochází dopadem auta z výšky na zadní kola dnešní jezdci nemají fyzičku, nic nevydrží zlomeniny byly vždy, ale neprokázaly se na RTG
Typ a lokalizace zlomenin A1.1 - typické zlomeniny z osové zátěže 8 poraněných 5 zdokumentováno TH 8 1x TH 11,12 1x L 1 2x L 2 1x 8 poraněných 5 zdokumentováno TH 8 1x TH 11,12 1x L 1 2x L 2 1x
Působení sil při nárazu setrvačná síla = brzdná síla Ideální situace
Situace při použití HANS systému 4 cm 10 cm bez HANS s HANS
Působení sil při nárazu při použití systému HANS setrvačná síla = brzdná síla Situace se zvýšeným působištěm síly vertikální síla
Závislost vertikální síly na rychlosti brzděná hmotnost 50 kg působiště síly + 4 cm
Závislost vertikální síly na rychlosti brzděná hmotnost 50 kg působiště síly + 4 cm deformační zóna 1m
Závislost vertikální síly na směru působení brzdné síly brzděná hmotnost 50 kg
Teorie vzniku zlomenin bederních obratlů při rally přetížení páteře vertikální silou vzniklou při nárazu ztráta pružnosti páteře působením vertikální síly a fixací v pásech, následná zlomenina při dopadu vozu i z malé výšky FVFV
Barvík – Gabrhelík, Barum Czech Rally 2009 Mitshubishi Lancer Evo 9 A1.1 Th 8
Ehl – Dufek, Rally Lužické hory 2010
Ehl – Dufek, Rally Lužické hory 2010 Mitshubishi Lancer Evo 9 A1.1 L 1
Závěr I Některé zlomeniny ThL přechodu mohou vzniknout nesprávným použitím HANS systému Doporučení: Používat vždy s optimálním umístěním výřezů v sedačce nebo nad pásy Směr bezpečnostního pásu od ramene dozadu nesmí být více než 20 st.pod horizont (směrnice FIA)
Závěr II Někdy teorie neplatí Semerád - Ernst, Mitsubishi Lancer Evo 9 Nebrzděný skok 158 km/h