Vladislav Vančura (1891 - 1942). Základní životopisné údaje ● Narodil se v Háji u Opavy ● Vystudoval medicínu na UK v Praze ● Lékařskou praxi vykonával.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Advertisements

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_725_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Obecné poučení o literatuře
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
¨-4-.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Srovnávací a vědomostní test
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Portréty literárních osobností světové literatury.
Karel Čapek – 1. část tvorby Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-U
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Vladislav Vančura 9. ročník.
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura Markéta Lazarová.
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Světová literatra mezi světovými válkami
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Karel Čapek Boj proti fašismu 2. část. Čapek reaguje na nebezpečí fašismu Mezi lety 1935 – 1938 se snaží připravit a vyzbrojit českého člověka na boj.
● Experimentální próza, Vladislav Vančura ● Vytvořila: Mgr. Monika Vlková ● SPŠ Uh. Brod.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
1 Josef Škvorecký. 2 Josef Škvorecký (1924) Vystudoval filozofii v Praze, působil jako redaktor, spisovatel. Po r emigroval, přednášel jako univerzitní.
Rozmarné léto Vladislav Vančura Jiří Korec Gymnázium Plasy Septima 2009/2010.
● Ivan Olbracht a inspirace Podkarpatskou Ukrajinou ● Vytvořila: Mgr. Monika Vlková ● SPŠ Uh. Brod.
 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Vladislav Vančura Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Tichotová NÁZEV: VY_12_INOVACE_01B_10_Vladislav Vančura: Rozmarné.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.05_Vladislav Vančura.
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_14 Název Jan Drda, Jan Otčenášek Téma hodiny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TÉMA: VLADISLAV VANČURA AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ČESKÝ JAZYK
Česká meziválečná poezie
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Vladislav Vančura ( )

Základní životopisné údaje ● Narodil se v Háji u Opavy ● Vystudoval medicínu na UK v Praze ● Lékařskou praxi vykonával jen krátce ● Věnoval se literatuře ● Za okupace stál v čele ilegálního výboru inteligence ● Za stanného práva po atentátu na Heydricha byl zatčen a popraven.

1) Vstup do literatury ● Povídkové soubory, které se hlásí k poetice Devětsilu: ● Amazonský proud ● Dlouhý, Široký, Bystrozraký

2) Odraz proletářské literatury ● Pekař Jan Marhoul ● - román o pekaři, který pro svou dobrotu není schopen ani uživit sám sebe ● - inspirován skutečným příběhem ● Pole orná a válečná ● - román vracející se k 1. světové válce Proletářská lit.

3) Díla psaná ve znamení poetismu ● Rozmarné léto ● - humoreska zachycující městečko Krokovy Vary a tři tamější přátele: plavčíka Důru, kanovníka Rocha a majora Huga ● - letní idylku poklidné plovárny rozruší vjezd komediantského vozu s kouzelníkem Arnoštkem a s krásnou Annou ● - Ona vnáší aspoň na pár míjivých okamžiků poezii a krásu do jejich životů poetismus

4) Návrat k velkým románům ● Vančura reaguje na obecně pociťovanou krizi románu ● Markéta Lazarová ● - baladický román ze středověku z prostředí loupeživých rytířů – lapků ● - osou příběhu je silný citový vztah Markéty Lazarové k Mikuláši Kozlíkovi z nepřátelské rodiny ● - Vančura evokuje svět velkých skutků a citů jako protipól současnosti

● Podle románu byl natočený stejnojmenný film Markéta Lazarová ● Režie se v roce 1967 ujal František Vláčil ● Snímek byl označen za nejlepší český film

Ukázka z filmu: ● I I

● Útěk do Budína ● - román měl být oslavou současné lásky ● - zachycuje krizi a rozpad mladého manželství Češky a Slováka

● Koně a vůz ● - zamýšlená trilogie o vývoji české společnosti od začátku 20. století ● Vančura dokončil pouze první část Rodinu Horvatovu

5) Pomnichovská tvorba ● Obrazy z dějin národa českého ● - společností velmi očekávané dílo ● - zůstalo nedokončeno ● - nejznámější novela o kronikáři Kosmovi

Rysy Vančurových próz: Dílo obsahuje celou řadu experimentů – hledá nové způsoby vyjádření. Pro jeho díla je typický specifický jazyk a sloh, který napodobuje větnou stavbu staré češtiny, usiluje o zvukomalbu. Archaická slova a knižní výrazy spojuje s lidovou mluvou. Větná stavba je zastaralá, užívá složitá souvětí, zdůrazňuje jimi důležitost daného okamžiku. Tento jazyk dává dílům monumentální ráz.

Děj je potlačován, důležité místo má vypravěč, který vyjadřuje svůj názor k ději, přerušuje vyprávění a oslovuje čtenáře, hodnotí chování postav. Části příběhů připomínají filmové scénáře. Opěvuje život, zdůrazňuje prožitky, detailně vyjadřuje náladu, barevnost příběhu, city.

Vančura jako režisér ● Vladislav Vančura byl okouzlen novou kinematografií a jejími možnostmi ● Pronikl do světa filmu, psal scénáře a sám se pokoušel i režírovat

● Jeho nejznámějším režisérským počinem je film Márijka nevěrnice – baladický příběh prostých lidí z Podkarpatské Rusi

Setkání tzv. pátečníků u Karla Čapka Vladislav Vančura

● Vladislava Vančuru je možno považovat za jednoho z největších mistrů českého jazyka. ● Jeho světové proslulosti brání jen náročnost adekvátního překladu.

Úkoly: 1. K jednotlivým úryvkům přiřaďte název Vančurova díla:

● „Je chladno a můj dech, jakkoliv jsem nepozřel vody, je mrazivý. Který měsíc nám zbývá, jestliže ani červen není dost vhodný, abychom pečovali o zdraví a o tělesnou čistotu? ● Nuže, ať je podnebí příznivé čili nic, tyto věci nesnesou odkladu.“ ● Řka to, ujal se mistr řemene, svlékl svůj šat...a dodal: ● „Ach, plovárna a tato číška jsou prázdny.“ ● Dílo:

● „ Neuplyne ani hodina a loupežníci usínají, táborem procházejí stráže a z koňského stanu je slyšeti frkání. Tu přichází Mikoláš, přetne dívčino pouto a objímá ji. Jeho ruce jsou palčivé, pod jeho polibky tryská krev, dech pekelníkův žhne a mámí jako pára.“ Dílo:

2. Napište alespoň 3 charakteristické rysy Vančurovy experimentální prózy: nápověda

Zdroje: Soukal a kol.: Čítanka pro 3. ročník SOŠ, SPN Praha 2002 Panorama české literatury (Literární dějiny od počátků do současnosti), Rubico Olomouc

Proletářská literatura ● Objevuje se po 1. světové válce ● Chce bojovat za spravedlnost a zlidštění světa hlavně pro dělnické masy ● Odmítá sociální útlak ● Zobrazuje těžký život dělníků zpět

Poetismus ● Vzniká ve 20. letech 20. století ● Ryze český umělecký směr ● Vychází z lidové zábavy, cirkusu, varieté ● Zdůrazňuje lehkost, hravost ● Je to „umění života, umění žíti a užívati“ ● „Metoda, jak nazírati svět, aby byl básní“ zpět