Halogenidy, sulfidy Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mineralogický systém.
Advertisements

Opakování učiva o nerostech I. část
Testík znalostí z mineralogie
RISK Minerály.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ MINERÁLY
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Nerosty Markéta Smetanová
Škola:. Základní škola Kladruby
MINERALOGIE 2 * Krystal a jeho podoby * Krystalová mřížka
Systematická mineralogie Sulfidy
Krystalové mřížky.
SULFIDY Ec.
Fyzikální vlastnosti nerostů
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
nejdůležitější minerály
Šablony GEOLOGIE 11. Sulfidy
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
- bez kyslíkaté sloučeniny síry s kovy- většinou mají kovový vzhled - při zvětrávání se lehce mění na oxidy a sírany.
4.B Vodnaté oxidy; 5.Uhličitany Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Prvky vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Mineralogie.
Kovy. Většina prvků Mají tzv. kovový vzhled Vedou teplo a el.proud Mají vysokou teplotu tání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1801_Přehled_nerostů_I._ prvky_halogenidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1802_Přehled_nerostů_II._ sulfidy_oxidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1803_Přehled_nerostů_III._ uhličitany_sírany_dusičnany Autor: RNDr. Josef Snopek.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s fyzikálními vlastnostmi nerostů. Materiál je plně funkční pouze s použitím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_10 SULFIDY.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Skupiny nerostů: 2. Halogenidy 3. Sulfidy Přírodopis 9. třída.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Sulfidy.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
SULFIDY.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Nerosty v zemské kůře Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Dělení nerostů Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ MINERÁLY
VY_32_INOVACE_P9-002 MINERALOGIE 2 - SULFIDY Název školy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_16 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová Využití.
: Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_ Pr.9.We.32_Krystalove_soustavy_nerostu.
Mineralogický systém II. Halogenidy
Poznávání nerostů.
Škola:. Základní škola Kladruby
část pevná, část polotekutá
Mineralogický systém III. Sulfidy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Jiřina Vlčková
Poznávačka minerály.
MINERALOGIE.
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Transkript prezentace:

Halogenidy, sulfidy Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

Opakování Co je to nerost? Minerál, základní jednotka neživé přírody. Vyjmenuj krystalové soustavy. jednoklonná, trojklonná, kosočtverečná, čtverečná, krychlová, klencová, šesterečná Vyjmenuj fyzikální vlastnosti nerostů. tvrdost, hustota, tvar, optické vlastnosti, štěpnost, lom Mohsova stupnice tvrdosti. mastek, halit, kalcit, fluorit, apatit, živec, křemen, topaz korund, diamant Řešení

Opakování Do kolika skupin třídíme nerosty? 10 Které nerosty z první skupiny Prvky znáš? C, S, Au, Ag, Cu, Pt V jakých formách se nachází uhlík a jakou má tvrdost? grafit T 1, diamant T 10 Vše co víš o prvku zlato (hustota, tvrdost, kde ho nacházíme, využití. T = 2,5 ρ = 19,3 g/cm 3 využití: klenotnictví, mincovnictví, zuby, platidlo v naplaveninách - rýžování zlata Řešení

2. Halogenidy

Sůl kamenná – halit - NaCl T = 2 ρ = 2,2 g/cm3 bezbarv ý nerost, soustava krychlová vzniká odpařením z vodných roztoků Obr. 1: Halit Obr. 2: Halit na jílovci

Fluorit – CaF 2 T = 4 ρ = 3,1 g/cm3 různé barevné odstíny využití: sklářský průmysl, výroba kyseliny flourovodíkové HF, sloučenin fluoru Obr. 3: Fluorit Obr. 4: Flu o rit, drahý kámen

3. Sulfidy bezkyslíkaté sloučeniny síry a kovu

Galenit - PbS T = 2,5 ρ = 7,5 g/cm3 kovový vzhled, těží se jako olovnatá ruda olovo – výroba desek akumulátorů, desky proti rentgenovému a radioaktivnímu záření Obr. 5: Galenit

Sfalerit, pyrit sfalerit, ZnS – T = 2; hlavní zinková ruda pyrit, FeS 2 – T = 6; nejhojnější, v hnědém uhlí Obr. 6: Sfalerit Obr. 7: Pyrit

Obr. 8: Pyrit

Antimonit, Chalkopyrit antimonit, Sb 2 S 3 – T = 2; ruda antimonu – zápalky, pyrotechnika, keramika chalkopyrit; CuFeS 2 – T = 4; měděná ruda Obr. 10: ChalkopyritObr. 9: Antimonit

Opakování Doplň vzorec k názvu nerostu. antimonit, pyrit, fluorit, galenit Sb 2 S 3, CaF 2, NaCl, PbS, CuFeS 2, FeS 2, ZnS chalkopyrit, halit, sfalerit

Použité zdroje CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha: Scientia, Obr. 1: URL Obr. 2: URL Obr. 3: URL Obr. 4: URL Obr. 5: URL Obr. 6: URL Obr. 7: URL Obr. 8: URL Obr. 9: URL Obr. 10: URL