Projekt Sešlápni, ušetříš Recyklohrani.cz ZŠ Slavonice IČO:709 88 382 Listopad 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výpočet spotřeby materiálu z plných pálených cihel.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Hranoly Jaký je objem stanu? Kolik materiálu se spotřebuje na sloup?
Hustota látky Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkŠestý - prima Stručný.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
Výpočet hustoty látky Hustotu látky můžeme vypočítat, známe-li hmotnost a objem tělesa, které je z dané látky zhotoveno. Vzorec pro výpočet hustoty je:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Určení látek - prakticky Z jaké je to látky???
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Objem a povrch válce – použití v praxi Kolik litrů nafty je v plném sudu?
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Objem a povrch kvádru a krychle
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Matematika VIII. Rotační válec Creation by IP&RK.
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Určení měrných skupenských tepel vody
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Dynamika hmotného bodu
VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy
Gravitační síla a hmotnost
Krácení a rozšiřování poměru
1. Křížovka Věci, která má tvar, rozměr, říkáme
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vlastnosti látek − hustota
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Rybolov od udice na talíř
Matematika Komolý rotační kužel
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_20_FYZIKA
Hustota-výpočet objemu
Poměr v základním tvaru.
Věcné učení Ochrana přírody
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICÍ (o směsích)
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Přímá tělesa v úlohách z praxe
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měrná tepelná kapacita látky
Hustota-výpočet objemu
I.A Výpočet hmotnosti z hustoty
Přistáli jsme na neznámé planetě.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
Domácí úkol 1) Odvoďte z Hookova zákona vztah pro výpočet harmonického potenciálu. 2) Najděte na Internetu nějaký program pro výpočet Epot a vypočítejte.
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Cvičení Nauka o stavbách I. Část 1. Člověk v prostoru
Vlastnosti látek − hustota
I.A Výpočet hmotnosti z hustoty
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Projekt Sešlápni, ušetříš Recyklohrani.cz ZŠ Slavonice IČO: Listopad 2010

Zadání  Druhý stupeň ZŠ a SŠ Vypočtěte, o kolik kusů více sešlápnutých láhví se vejde do nádoby, než láhví nesešlápnutých. Vypočtěte, kolikrát více sešlápnutých PET láhví se vešlo do nádoby, než láhví nesešlápnutých. Vypočtěte, na základě Vašich měření, kolik nesešlápnutých PET a kolik sešlápnutých PET láhví by se vešlo do kontejneru objemu 1100 litrů.  Bonusový úkol Vypočtěte měrnou hmotnost (hustotu) nesešlápnutých a sešlápnutých PET láhví. Výsledek uveďte v kg/m³. Sešlápni, ušetříš

Postup  Zadaný úkol jsme provedli s PET- láhvemi o objemu dva litry. Našli si vhodnou nádobu, (domácí koš na plasty), u které se dal výhodně spočítat objem  V= a ∙ b ∙ c. Nádoba měla objem 22,4 l a vešlo se do ní 6 naskládaných dvoulitrových láhví (viz foto). Volně naházených však jen 4 ks. Následně jsme láhve sešlápli a provedli výpočty pro sešlápnuté PET- láhve. Matematickými výpočty jsme počty porovnali s velkoobjemovým kontejnerem na 1100 litrů a nafotili.  Řešili jsme navíc i bonusový úkol s hustotou plastu a následně přepočítali na čistou hmotnost obsahu kontejneru. Udělali k úkolu diskusi a vyvodili závěr. Sešlápni, ušetříš

Výpočty 6 PETek 2l ……………… v koši o rozměrech 20 x 32x 35 cm naskládaných, V= a x b x c 4 PETky 2l ………………… volně naházených V=Objem koše 22,4 l Kontejner objem 1100 l………. úměrou - vejde se tam asi 294 ks, dvou litrových PETek naskládaných, nenaskládaných pochopitelně ještě méně……úměrou 196 ks Sešlápni, ušetříš

Hmotnost jedné dvoulitrové PETky je 41 g hustota ρ = m/V = 41/2000 je 0,0205 g/cm 3 = 20, 5 kg/m 3 Kontejner nesešlápnutých naskládaných bude vážit netto asi 12 kg, výpočet mc= 294 ks x 41g =12054g = 12,054kg Kontejner volně naházených jen 8 kg mc=196ks x 41g =8036g neekonomické pro převoz!! Sešlápnuté 32 ks 2 litrových se vejde do objemu 22,4 l - domácí koš. Úměrou se vejde do kontejnerové žluté nádoby s objemem 1100 l …… ks Výpočty

Hmotnost jedné sešlápnuté 43 g /hraje roli vztlaková síla vzduchu /Archimédův zákon/- proto hmotnost sešlápnuté je nepatrně větší. Objem sešlápnuté PETky zjištěn v odměrné nádobě používané v kuchyni (viz. foto) 280cm 3 /možná se dá sešlápnout i více - ale brali jsme průměr co šlapou běžně lidi/ Hustota ρ=m/V=43/280=0,1535g/cm 3 = 153,5 kg/m 3 sešlápnuté PETky Pokud by se to nesešlapávalo, ale průmyslově lisovalo odhadujeme hustotu 200 – 220 kg/m 3 Celková hmotnost sešlápnutých mc= 1568 x 43= 67424g = 67,424 kg hmotnost netto PETek v plném kontejneru. Sešlápni, ušetříš

Závěr A/ o 26 ks PETek více se vejde do nádoby o objemu 22,4l sešlápnutých. B/ 5,33 krát více se vejde do nádoby sešlápnutých PETek o objemu 2 l. C/ do kontejneru o objemu 1100l se vejde 5,33 x více PETek dvoulitrových, sešlápnutých nebo o 1272 ks PETek více sešlápnutých. Bonus Hustota nesešlápnuté dvoulitrové PETky je 20, 5 kg/m 3 Hustota sešlápnuté dvoulitrové PETky 153,5 kg/m 3 Závěr : cca 7, 5 x větší hustotu má dvoulitrová PETka sešlápnutá. Sešlápni, ušetříš

Diskuse  Pokud by se PETky odváželi s nákladním automobilem o vytížení na 24t a objemu ložné plochy 80m 3 bylo by vytížení pro dopravu jen 3%, což je značně neekonomické. Proto doporučujeme sešlapávat PETky prvotně v domácnosti, či je doma už lisovat. Na sběrných dvorech je ještě dolisovávat, aby byl měl balík hustotu kolem 200 kg/m 3 a hmotnost 200kg a objem asi 1m 3, což pro manipulaci by bylo ideální a rovněž pro přepravu. Pak by vytíženost nákladních vozů byla 70 – 80 %.  Jednoznačný závěr je: Čím více sešlápneme, tím více ušetříme, nebo-li čím větší práce - energii /W/ vložíme do primární činnosti- sešlapávání – lisování, tím větší energii máme možnost získat. Účinnost bude větší, prostě zlaté pravidlo mechaniky platí i zde . Navíc doma skoncujeme s povalujícími se PET lahvemi, popelnice budou poloprázdné, ulevíme životnímu prostředí a v neposlední řadě ušetříme čas a tudíž i peníze ! Sešlápni, ušetříš

Fotografie Sešlápni, ušetříš