Mediální publika Zdroj:
Jaká známe mediální publika? Publikum jakožto množinu jedinců účastnících se sledování (výsledků) nějaké činnosti můžeme rozlišovat podle několika os, např.: veřejné soukromé občanské (politické) spotřební rozptýlené sdílející společný prostor iniciované sociálním kontextem mediální produkcí
Jaká známe mediální publika? sociálně X mediálně konstruovaná lokalizovaná X globalizovaná vnitřní X úhrnná potenciální X zasažená platící X neplatící heavy viewers X light viewers X nonviewers elitní X masová X specializovaná X interaktivní
Jaká známe mediální publika? sociálně X mediálně konstruovaná lokalizovaná X globalizovaná vnitřní X úhrnná potenciální X zasažená platící X neplatící heavy viewers X light viewers X nonviewers elitní X masová X specializovaná X interaktivní speciální typ: provinilá publika (D. Radway 1984)
Jak se proměnila publika? 1)nadbytek informací (abundance) 2)individualizace výběru M a chování
zdroj:
Jak se proměnila publika? 1)nadbytek informací (abundance) 2)individualizace výběru M a chování 3)interaktivita při užívání M a vznik nových kolektivit
zdroj:
Jak se proměnila publika? 1)nadbytek informací (abundance) 2)individualizace výběru M a chování 3)interaktivita při užívání M a vznik nových kolektivit 4)internacionalizace příjmu a přenosu
zdroj:
Jak se proměnila publika? roztříštěnější autonomnější spotřebnější sekularizovanější specializovanější pro výzkum neuchopitelnější publika
Klíčová otázka Vytvářejí publika aktivně mediální poptávku, nebo jenom svými vkusovými preferencemi odrážejí to, co je jim dlouhodobě, systematicky, od raného věku nabízeno?
zdroj: mediafort.wordpress. com
Jsme aktivní, nebo pasivní recipienti médií? Aktivita při užívání médií má několik složek (Biocca 1988): 1)selektivita (častost volby a rozlišování) 2)utilitarismus (uspokojení vlastních potřeb) 3)intencionalita (záměrnost užívání M) 4)rezistence (ne/schopnost být nad věcí) 5)vtažení (osa capture – detachment, kritičnost)
Aktivní užívání médií selektivní motivované soustředěné plánované odolné reagující
Dynamika publik Kategorie důležité pro analýzu publik: soc. a kulturní okolnosti (soc. vrstva, zázemí…) dostupnost médií z hlediska času a prostoru (práce, spánek…) zvyky a pevné stereotypy (zahrada, sobotní úklid…) vkusy (do jisté míry je vkus funkcí naší sociální pozice) povědomí o alternativách (jiných médiích či způsobech vyžití) kontext příjmu (individuální x kolektivní, doma x venku, v soukromí x na veřejnosti)
Dynamika médií Kategorie důležité pro analýzu publik: zacílení na socio-demografické skupiny (časopis Old&Poor?) žánrové zaměření (žánr je předpokladem pro „cílovku“) míra a druh propagace (promo, self-promo, synergie vlastníka) timing a scheduling (načasování a plánování pořadu / knihy…) model procesu vytváření publika a teorie očekávané hodnoty (Palmgren a Rayburn 1985: Individuum – Hledané požitky – Užití média – Dosažené požitky – Zpětná vazba buď uspokojení z užívání, nebo surfing a změna média či produktu
Jaká měříme mediální publika? share = podíl média/pořadu na sledovanosti / poslech. rating = procento těch, co sledovali daný pořad reach = procento těch, co sledovali danou stanici 3 min. ATS = průměrný čas strávený u média projekce = počet těch, co sledovali daný pořad meteoindex = index kvality počasí, od 0 do 99 prime time = v TV čas mezi hod, u rádií ráno GRP – gross rating point = součet sledovaností, například reklamního spotu
Průměrný prodaný náklad deníků v ČR zdroj: ABC ČR Titul Listopad 2009 Listopad 2008 Aha! Blesk Deník HN Lidovky MFDNES Právo Sport Celkem 1, ,
Průměrný prodaný náklad deníků v ČR zdroj: ABC ČR, leden 2015 Názevprodaný náklad Blesk MF Dnes Deník Právo Aha Lidové noviny Hospodářské noviny E tištěný náklad + Metro tištěný náklad + Haló novinycca tištěný náklad
Průměrný prodaný náklad týdeníků v ČR zdroj: ABC ČR, leden 2015 Sedmička stoupá Rytmus života Pestrý svět Blesk pro ženy Nedělní Blesk padá Čas pro hvězdy novinka TV Magazín Chvilka pro tebe Tina Reflex
Průměrný prodaný náklad 14deníků zdroj: ABC ČR, leden 2015 TV MAX stoupá TV mini TV expres stoupá TV Star TV Revue TV Plus Epocha padá Žena a život padá Nedělní Blesk Křížovky stoupá Napsáno životem
Průměrný prodaný náklad měsíčníků zdroj: ABC ČR, leden 2015 Blesk vaše recepty stoupá Svět ženy POŠLI RECEPT! Chvilka v kuchyni padá Receptář padá Svět ženy padá Sluníčko Moje zdraví stoupá Marianne padá Rytmus života Retro Chvilka pro luštění
Nejnavštěvovanější filmy roku 2013 zdroj: Unie filmových distributorů Babovřesky Hobit: Šmakova dračí poušť Šmoulové Příběh kmotra Čtyřlístek ve službách krále Iron man Já, padouch Revival Křídla Vánoc Gravitace
Nejnavštěvovanější filmy roku 2014 zdroj: Unie filmových distributorů Tři bratři Hobit: Bitva pěti armád Jak vycvičit draka Vlk z Wall Street Rio Babovřesky Něžné vlny Interstellar Tučňáci z Madagaskaru Transformers: Zánik
Tržní podíl film. distributorů 2013 zdroj: Unie filmových distributorů CinemArt29,5 % Falcon21,3 % Warner Bros16,4 % Bontonfilm 9,9 % Bioscop / AQS 7,1 % A-Company Czech 4,2 % Aerofilms 3,2 % Forum Film 3,1 % Hollywood 1,6 % Mirius FD 1,2 %
Zdroje statistik (sledovanost TV) (čtenost deníků a časopisů) (návštěvnost webů) (poslechovost rádií) (návštěvnost filmů)