Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Advertisements

Prezentace k tématu fylogeneze člověka, obsahuje otázky
Nejdůležitější předchůdci člověka
SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Vývoj člověka Australopiték,Člověk zručný, Člověk vzpřímený, Člověk rozumný ; člověk neandrtálský, Člověk dnešního typu.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
Pravěk Vývoj člověka.
BRZDY Mgr. Martin Tichý. BRZDY Mgr. Martin Tichý.
„Řemesla s techniky začneme od píky“
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Vznik a vývoj člověka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Nejbližší předkové člověka Autor: Kamil Bujárek,
Tvar a pohyb těla Kostra.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název prezentace (DUMu):
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Vznik člověka.
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
2. Antropogeneze: trendy změna postavy – lokomoce; změny lebky – mozek, vizuální, čichový a čelistní aparát – dentice; končetiny – artefakty; chování.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Digitální učební materiál
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_09_Kostra horní
VY_32_INOVACE_5/15_ČLOVĚK A PŘÍRODA
HOMINIZACE.
Evoluce primátů Předpokládá se, že první primáti vznikli v křídě z řádu hmyzožravců, spekuluje se i o řádu tan nebo dokonce letuch. Předchůdcem primátů.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Základní škola, Hradec Králové
Opěrná soustava - kostra
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
Děti odsouzených rodičů
LIDSKÉ RASY.
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
VY_52_INOVACE_52_ Vývoj člověka – učební text
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Diferencované stravování
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Člověk v živočišném systému
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1 – před 11 mil. lety 2 – před 8 – 9 mil. lety 3 – před 6 – 7 mil. lety

Přehled vývoje člověka a hominidů Australopithecus afarensis (3,6 – 2,8 mil. let) Australopithecus africanus (3 – 2,2 mil. let) Parantropus robustus, Parantropus boisei (3 – 1 mil. let) Homo rudolfensis (2,5 – 1,8 mil. let) Homo habilis (2 – 1,6 mil let) někteří autoři spojují oba tyto druhy do jednoho (H. habilis) Homo ergaster (raný Homo erectus; 1,9 – 1,3 mil let) Homo erectus (1,9 – 0,4 mil let; některé populace pravděpodobně přežívaly mnohem déle) Homo heidelbergensis (700 – 100 tis. let) Homo neanderthalensis – neandrtálec (230 – 40/25/12 tis. let) Homo sapiens (200/100 tis. let – současnost)

Australopithecus afarensis

Přehled vývoje člověka a hominidů Australopithecus afarensis (3,6 – 2,8 mil. let) Australopithecus africanus (3 – 2,2 mil. let) Parantropus robustus, Parantropus boisei (3 – 1 mil. let) Homo rudolfensis (2,5 – 1,8 mil. let) Homo habilis (2 – 1,6 mil let) někteří autoři spojují oba tyto druhy do jednoho (H. habilis) Homo ergaster (raný Homo erectus; 1,9 – 1,3 mil let) Homo erectus (1,9 – 0,4 mil let; některé populace pravděpodobně přežívaly mnohem déle) Homo heidelbergensis (700 – 100 tis. let) Homo neanderthalensis – neandrtálec (230 – 40/25/12 tis. let) Homo sapiens (200/100 tis. let – současnost)

Parantropus robustus

Přehled vývoje člověka a hominidů Australopithecus afarensis (3,6 – 2,8 mil. let) Australopithecus africanus (3 – 2,2 mil. let) Parantropus robustus, Parantropus boisei (3 – 1 mil. let) Homo rudolfensis (2,5 – 1,8 mil. let) Homo habilis (2 – 1,6 mil let) někteří autoři spojují oba tyto druhy do jednoho (H. habilis) Homo ergaster (raný Homo erectus; 1,9 – 1,3 mil let) Homo erectus (1,9 – 0,4 mil let; některé populace pravděpodobně přežívaly mnohem déle) Homo heidelbergensis (700 – 100 tis. let) Homo neanderthalensis – neandrtálec (230 – 40/25/12 tis. let) Homo sapiens (200/100 tis. let – současnost)

Homo habilis

Mapa nálezů Homo habilis

Přehled vývoje člověka a hominidů Australopithecus afarensis (3,6 – 2,8 mil. let) Australopithecus africanus (3 – 2,2 mil. let) Parantropus robustus, Parantropus boisei (3 – 1 mil. let) Homo rudolfensis (2,5 – 1,8 mil. let) Homo habilis (2 – 1,6 mil let) někteří autoři spojují oba tyto druhy do jednoho (H. habilis) Homo ergaster (raný Homo erectus; 1,9 – 1,3 mil let) Homo erectus (1,9 – 0,4 mil let; některé populace pravděpodobně přežívaly mnohem déle) Homo heidelbergensis (700 – 100 tis. let) Homo neanderthalensis – neandrtálec (230 – 40/25/12 tis. let) Homo sapiens (200/100 tis. let – současnost)

Homo erectus

Přehled vývoje člověka a hominidů Australopithecus afarensis (3,6 – 2,8 mil. let) Australopithecus africanus (3 – 2,2 mil. let) Parantropus robustus, Parantropus boisei (3 – 1 mil. let) Homo rudolfensis (2,5 – 1,8 mil. let) Homo habilis (2 – 1,6 mil let) někteří autoři spojují oba tyto druhy do jednoho (H. habilis) Homo ergaster ( = raný Homo erectus; 1,9 – 1,3 mil let) Homo erectus (1,9 – 0,4 mil let; některé populace pravděpodobně přežívaly mnohem déle) Homo heidelbergensis (700 – 100 tis. let) Homo neanderthalensis – neandrtálec (230 – 40/25/12 tis. let) Homo sapiens (200/100 tis. let – současnost)

Mapa rozšíření Homo erectus

Mapa rozšíření Homo heidelbergensis

Přehled vývoje člověka a hominidů Australopithecus afarensis (3,6 – 2,8 mil. let) Australopithecus africanus (3 – 2,2 mil. let) Parantropus robustus, Parantropus boisei (3 – 1 mil. let) Homo rudolfensis (2,5 – 1,8 mil. let) Homo habilis (2 – 1,6 mil let) někteří autoři spojují oba tyto druhy do jednoho (H. habilis) Homo ergaster (raný Homo erectus; 1,9 – 1,3 mil let) Homo erectus (1,9 – 0,4 mil let; některé populace pravděpodobně přežívaly mnohem déle) Homo heidelbergensis (700 – 100 tis. let) Homo neanderthalensis – neandrtálec (230 – 40/25/12 tis. let) Homo sapiens (200/100 tis. let – současnost)

Neandrtálec

Mapa rozšíření neandrtálce

Lebka neandrtálce a archaického Homo sapiens

Přehled vývoje člověka a hominidů Australopithecus afarensis (3,6 – 2,8 mil. let) Australopithecus africanus (3 – 2,2 mil. let) Parantropus robustus, Parantropus boisei (3 – 1 mil. let) Homo rudolfensis (2,5 – 1,8 mil. let) Homo habilis (2 – 1,6 mil let) někteří autoři spojují oba tyto druhy do jednoho (H. habilis) Homo ergaster (raný Homo erectus; 1,9 – 1,3 mil let) Homo erectus (1,9 – 0,4 mil let; některé populace pravděpodobně přežívaly mnohem déle) Homo heidelbergensis (700 – 100 tis. let) Homo neanderthalensis – neandrtálec (230 – 40/25/12 tis. let) Homo sapiens (200/100 tis. let – současnost)

Mapa rozšíření archaického Homo sapiens

Proč vymřel neandrtálec několik desítek tisíc let žil v kontaktu s Homo sapiens (na Blízkém východě, v Evropě) podle velikosti mozkovny a charakteru kultury nebyl méně vyspělý roli hrála pravděpodobně větší míra specializace a usedlejší způsob života neandrtálce Homo sapiens byl méně specializován a pravděpodobně se snadněji přizpůsobil měnícím se podmínkám, neandrtálci konkuroval o zdroje potravy a o prostor otázkou zůstává, jaké byly kontakty mezi oběma druhy, existují různé hypotézy: –jednotlivé skupiny obou druhů žily pravděpodobně jako konkurenti, existovaly mezi nimi boje o území a zdroje potravy –některé doklady svědčí o mísení genetického materiálu neandrtálce a Homo sapiens, jiné výzkumy to nepotvrzují

Migrace Homo sapiens

Schéma evoluce člověka a jeho nejbližších příbuzných

Schéma evoluce rodu Homo

Charakteristické znaky člověka rotace v ramenním kloubu předozadní zploštění hrudníku vzpřímená postava –chůze po dvou, chodidlo, nožní klenba, pata –palec nohy přimknut k ostatním prstům –mísovitá pánev –nohy delší než paže ruka uzpůsobena k jemné činnosti, dokonalá opozice palce lebka –relativní zvětšování mozkovny –parabolický zubní oblouk –týlní otvor směřuje dolů (u opic dozadu) –menší a plošší obličej, brada, nos

Hominizace = vznik typicky lidských znaků 1.Vzpřímená postava, chůze po dvou –není úplně jasná příčina vývoje, různé hypotézy (orientace v křovinaté krajině, schopnost vytrvalého běhu, „vodní“ hypotéza, horko – lepší termoregulace, sociální význam) 2.Vývoj komplexu ruka - mozek –zručnost ruky se vyvíjí souběžně se schopností mozku ruku ovládat –uvolnění ruky od pohybu – možnost specializace na manipulaci s předměty 3.Tvorba a používání nástrojů 4.Řeč –typické pro člověka, náznaky obdobné komunikace u některých opic a lidoopů –význam pro sociální chování a vztahy ve skupině

Rozdíl ve stavbě kostry gorily a člověka

Rozdíl ve stavbě lebky gorily a člověka

Vývoj velikosti mozkovny