Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice Dějiny pedagogiky JEAN JACQUES ROUSSEAU Mgr. Irena Kudláčková
1712 – 1778 Narodil se v Ženevě (Švýcarsko) Matka zemřela při porodu, otec ho opustil v 7 letech – vychovávali ho příbuzní Nedostalo se mu vzdělání – samostudoval Miloval literaturu JEAN JACQUES ROUSSEAU
Odchází do Francie Na základě studia se řadí mezi příslušníky pokrokové skupiny, která se snaží změnit společnost, zejména katolickou církev
Nejvýznamnější díla SPOLEČENSKÁ SMLOUVA EMIL, ČILI O VÝCHOVĚ - Tato díla významně ovlivnila jeho život. - V obou dílech se objevuje kritika proti katolické církvi - Ve druhém díle Emil,…se snaží ochránit Emila právě před katolickou církví.
- Církev Rousseaua odsoudila za kacíře a knihy veřejně spálila. Rousseau uprchl do Švýcarska, později do Anglie. V roce 1770 se vrací zpět. - Pokrokoví lidé jeho díla přijali s nadšením. Rozšíření těchto myslitelů mu umožnilo návrat do vlasti umírá - zemřel na mozkovou mrtvici. Celý život ho sužoval zánět močového měchýře a trpěl maniodepresivní psychózou. - Nebyl ženatý, ale s jednou pokojskou měl 5 dětí, které postupně končily v nalezincích (sirotčincích). Měl z toho výčitky celý život.
Další díla Vyznání Nová Heliosa Bláznova moudrost – napsal Lion Feuchtwanger – O životě J.J. Rousseaua
NÁZORY J. J. ROUSSEAUA J.J.R. je považován za pedagoga romantika Názory na výchovu: – vychází z TEORIE PŘIROZENÉHO PRÁVA Obsah jeho výchovy – VŠICHNI JSME SI OD PŘÍRODY ROVNI. Nerovnost, která je způsobena majetkem, chápe jako hlavní zlo.
Výchova má být v souladu s přírodou a v přírodě (co nejdál od lidské společnosti) Výchova se má dít podle potřeb samotného dítětě – tedy mluvit jen o tom, na co se dítě zeptá, co ho zajímá – nic mu nepodsouvat. Celý jeho výchovný systém je obsažen v díle: Emil, čili o výchově
Dílo je rozděleno do 5-ti částí. PERIODIZACE VÝVOJE 1.díl: narození – 2 roky pojednává o VÝCHOVĚ TĚLESNÉ potřeba volnosti, pohybu utváření jemné a hrubé motoriky – „plácání nožiček, ručiček,... prostředkem jsou hračky – hra dítě je odmala otužováno EMIL, ČILI O VÝCHOVĚ
2.díl: 3 – 12 let možnost rozvíjet SMYSLY – SMYSLOVÁ VÝCHOVA (sen rozumu – rozum spí) probíhá v lůně přírody, kde dítě sahá, čichá, kouká, chutná,… nic není dáno dopředu – na co se narazí, o tom se povídá velká pozornost je věnována pozorování
V tomto období Rousseau zavrhuje všechny knihy. Je dovolena jen jedna a tou je Robinson Crusoe neuznává tělesné tresty - trestem je metoda přirozených následků (např. rozbije okno, bude mu zima, uvědomí si svůj nesprávný čin)
3.díl: 12 – 15 let - VÝCHOVA ROZUMU - PRACOVNÍ VÝCHOVA východiskem je příroda Rousseau je zastáncem metody názornosti - pozorování Dítě získává poznatky z přírodopisu, astronomie, zeměpisu, atd. Každý správný chlap by měl umět jedno řemeslo, aby se uplatnil v životě kdykoliv a ve všem. (Emil se učí truhlářem) Završení jeho výchovy
4.díl: 15 – 20 let VÝCHOVA SRDCE (mravní výchova) výchova citů prostřednictvím historie, ze života, vlastní zkušeností 5.díl: POJEDNÁNÍ O VÝCHOVĚ SOFIE Žena má být odmala vedena, aby zvládla vařit, šít, uklízet, prát a žehlit…. Vše má činit proto, aby byl Emil blažen. Jakékoliv rozumové vzdělání – nulové.
ZÁVĚR Pozitivní: - objevují se všechny složky výchovy, ale nesprávné je členění složek do věkových kategorií Negativní: - V praxi je jeho systém neuskutečnitelný výchova je určena těm dětem, které budou jednou vést společnost, opomíjí chudou vrstvu přeceňování výchovy – věří, že změní poměry ve společnosti jeho Emil je protknut obrovskou dávkou citu. Odsuzován za rozpor teorie a praxe.To, co on udělal (odložil děti do sirotčince) neodpovídá tomu, co psal.
Použité zdroje: Vlastní zápisky z dob studií (zdroj mi není znám) ROLLAND, R.: Živé myšlenky, nesmrtelné stránky J. J. Rousseaua. Nakl. F. Borový. Praha, Obrázek: