Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice Dějiny pedagogiky JEAN JACQUES ROUSSEAU Mgr. Irena Kudláčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Německá pedagogika.
Francouzská pedagogika
Friedrich Fröbel ( ).
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Osvícenství.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Zdravá škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Mravní výchova.
Tomáš Štítný ze Štítného
Charakter Pavel Šuranský.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Přetrvává stejný postoj k dítěti
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
ABSTRAKT příspěvku (sdělení) Název příspěvku: Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce Autor:
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
10. Proměny cílů předškolní výchovy
Postavení pedagogiky mezi vědami
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_14.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
FILOsOFIE A VĚDA.
Pedagogické disciplíny
Druh učebního materiálu
Filozofie osvícenství v Německu
Význam J.A. Komenského 5.část
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
OSVÍCENSTVÍ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Pedagogika jako vědecká disciplína
Mistr Jan Hus Michaela Tarabová.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Jan Ámos Komenský.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Filozofie osvícenství ve Francii
Dopravní prostředky.
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Co se přírodě nelíbí.
Tělovýchovné směry raného kapitalismu
Vzduch a jeho využití.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Bc. Miloslava Vavříková
Človíček a jeho tělo zdraví.
Transkript prezentace:

Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice Dějiny pedagogiky JEAN JACQUES ROUSSEAU Mgr. Irena Kudláčková

1712 – 1778 Narodil se v Ženevě (Švýcarsko) Matka zemřela při porodu, otec ho opustil v 7 letech – vychovávali ho příbuzní Nedostalo se mu vzdělání – samostudoval Miloval literaturu JEAN JACQUES ROUSSEAU

Odchází do Francie Na základě studia se řadí mezi příslušníky pokrokové skupiny, která se snaží změnit společnost, zejména katolickou církev

Nejvýznamnější díla SPOLEČENSKÁ SMLOUVA EMIL, ČILI O VÝCHOVĚ - Tato díla významně ovlivnila jeho život. - V obou dílech se objevuje kritika proti katolické církvi - Ve druhém díle Emil,…se snaží ochránit Emila právě před katolickou církví.

- Církev Rousseaua odsoudila za kacíře a knihy veřejně spálila. Rousseau uprchl do Švýcarska, později do Anglie. V roce 1770 se vrací zpět. - Pokrokoví lidé jeho díla přijali s nadšením. Rozšíření těchto myslitelů mu umožnilo návrat do vlasti umírá - zemřel na mozkovou mrtvici. Celý život ho sužoval zánět močového měchýře a trpěl maniodepresivní psychózou. - Nebyl ženatý, ale s jednou pokojskou měl 5 dětí, které postupně končily v nalezincích (sirotčincích). Měl z toho výčitky celý život.

Další díla Vyznání Nová Heliosa Bláznova moudrost – napsal Lion Feuchtwanger – O životě J.J. Rousseaua

NÁZORY J. J. ROUSSEAUA J.J.R. je považován za pedagoga romantika Názory na výchovu: – vychází z TEORIE PŘIROZENÉHO PRÁVA Obsah jeho výchovy – VŠICHNI JSME SI OD PŘÍRODY ROVNI. Nerovnost, která je způsobena majetkem, chápe jako hlavní zlo.

Výchova má být v souladu s přírodou a v přírodě (co nejdál od lidské společnosti) Výchova se má dít podle potřeb samotného dítětě – tedy mluvit jen o tom, na co se dítě zeptá, co ho zajímá – nic mu nepodsouvat. Celý jeho výchovný systém je obsažen v díle: Emil, čili o výchově

Dílo je rozděleno do 5-ti částí. PERIODIZACE VÝVOJE 1.díl: narození – 2 roky pojednává o VÝCHOVĚ TĚLESNÉ potřeba volnosti, pohybu utváření jemné a hrubé motoriky – „plácání nožiček, ručiček,... prostředkem jsou hračky – hra dítě je odmala otužováno EMIL, ČILI O VÝCHOVĚ

2.díl: 3 – 12 let možnost rozvíjet SMYSLY – SMYSLOVÁ VÝCHOVA (sen rozumu – rozum spí) probíhá v lůně přírody, kde dítě sahá, čichá, kouká, chutná,… nic není dáno dopředu – na co se narazí, o tom se povídá velká pozornost je věnována pozorování

V tomto období Rousseau zavrhuje všechny knihy. Je dovolena jen jedna a tou je Robinson Crusoe neuznává tělesné tresty - trestem je metoda přirozených následků (např. rozbije okno, bude mu zima, uvědomí si svůj nesprávný čin)

3.díl: 12 – 15 let - VÝCHOVA ROZUMU - PRACOVNÍ VÝCHOVA východiskem je příroda Rousseau je zastáncem metody názornosti - pozorování Dítě získává poznatky z přírodopisu, astronomie, zeměpisu, atd. Každý správný chlap by měl umět jedno řemeslo, aby se uplatnil v životě kdykoliv a ve všem. (Emil se učí truhlářem) Završení jeho výchovy

4.díl: 15 – 20 let VÝCHOVA SRDCE (mravní výchova) výchova citů prostřednictvím historie, ze života, vlastní zkušeností 5.díl: POJEDNÁNÍ O VÝCHOVĚ SOFIE Žena má být odmala vedena, aby zvládla vařit, šít, uklízet, prát a žehlit…. Vše má činit proto, aby byl Emil blažen. Jakékoliv rozumové vzdělání – nulové.

ZÁVĚR Pozitivní: - objevují se všechny složky výchovy, ale nesprávné je členění složek do věkových kategorií Negativní: - V praxi je jeho systém neuskutečnitelný výchova je určena těm dětem, které budou jednou vést společnost, opomíjí chudou vrstvu přeceňování výchovy – věří, že změní poměry ve společnosti jeho Emil je protknut obrovskou dávkou citu. Odsuzován za rozpor teorie a praxe.To, co on udělal (odložil děti do sirotčince) neodpovídá tomu, co psal.

Použité zdroje: Vlastní zápisky z dob studií (zdroj mi není znám) ROLLAND, R.: Živé myšlenky, nesmrtelné stránky J. J. Rousseaua. Nakl. F. Borový. Praha, Obrázek: