VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Frakce získané destilací ropy
Ropa nazývá se také surová nafta nebo zemní olej
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Reakce alkanů a cykloalkanů.
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Proč je ropa tak důležitá?
VY_32_INOVACE_14_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_08.
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VY_32_INOVACE_18_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_11_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je zemní plyn?  Odkud je?  A k čemu nám slouží?
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
VY_32_INOVACE_6_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách stále hovoříme o organických látkách. Odkud ale tyto látky jsou? Dokáže někdo říct, odkud.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
VY_32_INOVACE_18_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách jsme se zabývali názvoslovím uhlovodíků s jednoduchými vazbami. Alkeny jsou uhlovodíky,
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
VY_32_INOVACE_1_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je organická chemie? Odkud se vzalo pojmenování organická chemie?  Základy organické chemie sahají do poloviny.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co si představíte pod pojmem struktura?  Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Městec Králové
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
Příprava a izolace arenů.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Nejvýznamější sloučeniny s dvojnými vazbami.
13. Úvod do názvosloví organických sloučenin
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek

 Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je, možná by jste kousek ujeli, ale při jízdě by se zřejmě zničil motor, protože surová ropa obsahuje řadu nežádoucích příměsí.

 Jaké nežádoucí příměsi najdeme v ropě, kterou vytěžíme z ložiska?  Na počátku se musí z vytěžené ropy odstranit nečistoty, aby se mohla ropa transportovat. Tomuto procesu se říká stabilizace a provádí se v místě těžby. Odstraňuje se hlavně písek, hlína, voda a v ní rozpuštěné minerály a sloučeniny síry.  Po transportu pomocí tankerů nebo ropovodů se ropa zpracovává v tzv. rafinériích. Každá rafinérie má svůj vlastní technologický postup.  Na následujícím obrázku vidíte ropnou rafinerii firmy Shell v Kalifornii.

 Obr. 1 Ropná rafinerie Shell v USA

 Zkuste navrhnout způsob oddělování jednotlivých složek ropy. Na jakém principu je oddělování možné?  Pro oddělování jednotlivých částí ropy se nejčastěji používá kombinace atmosférické a vakuové destilace. Základním technologickým zařízením je rektifikační kolona.  Na následujícím snímku vidíte ukázku průmyslové frakční destilační kolony

 Obr. 2: Průmyslová kolona

 V základním procesu se používají tři rektifikační kolony:  Předehřívací kolona, kde se z ropy zahřáté na 200 o C oddělují plynné uhlovodíky a lehký benzín.

 Atmosférická kolona, kde se zbytek ropy z předehřívací kolony zahřeje na teplotu 360 o C a oddělují se frakce za normálního atmosférického tlaku. Zde získáváme těžký benzín, petrolej, plynový olej, olejové destiláty a mazut.

 Obr.3: Petrolej neboli kerosin (kerosen)

 Obr.4: Parafin (t.v. cca 300 st.C)

 Vakuová kolona, kde se mazut zahřátý na 400 o C dělí za sníženého tlaku na vakuový plynový olej, směs lehkých, středních a těžkých olejů a asfalt.  Vakuová destilace umožňuje dělení mazutu při teplotách, při kterých ještě nedochází ke štěpení oddělovaných uhlovodíků. Za normálního tlaku by byla k oddělení potřebná vyšší teplota a mohlo by docházet ke štěpení.

 Obr.5: Asfalt  Kabul-Kandahar_Highway_in_2003

 Myslíte, že takto získané produkty je možné již použít?  Ano, použití by bylo podstatně lepší než u surové ropy. Ale potřebné kvality by produkty ještě nedosahovaly. Například nafta by vám v automobilu tuhla při relativně mírné zimě.  Proto jsou nutné ještě další kroky k úpravě kvality.

 Jednotlivé frakce, které se z ropy získají, procházejí další potřebnou úpravou:  Rafinace. Jedná se o odstraňování nežádoucích složek pomocí chemických činidel, rozpouštědel a absorbentů.  Krakování. Zde dochází ke štěpení delších uhlíkatých řetězců na kratší. Je to tepelný rozklad uhlovodíků za přítomnosti katalyzátorů.  Odparafinování. Odstraňují se pevné uhlovodíky, které zvyšují bod tuhnutí. Tyto uhlovodíky nejsou žádoucí například v motorové naftě nebo leteckém benzínu. K odparafinování se používají selektivní rozpouštědla.

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN  Obr.1: Ropná rafinerie Shell v USA Staženo:  Obr. 2: Průmyslová kolona Autor: User:Luigi Chiesa, staženo: User:Luigi Chiesa  Obr.3: Petrolej Autor: Longhair, staženo: Longhair  Obr.4: Parafin Staženo: , autor: Martin Geisler  Obr.5: Asfalt Staženo:

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Ropa a technologie zpracování.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák popíše technologii zpracování ropy a jednotlivé produkty rektifikace.  Klíčová slova: organická chemie, ropa, rafinerie, rektifikační kolona.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.