VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek
Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta? Teoreticky to možné je, možná by jste kousek ujeli, ale při jízdě by se zřejmě zničil motor, protože surová ropa obsahuje řadu nežádoucích příměsí.
Jaké nežádoucí příměsi najdeme v ropě, kterou vytěžíme z ložiska? Na počátku se musí z vytěžené ropy odstranit nečistoty, aby se mohla ropa transportovat. Tomuto procesu se říká stabilizace a provádí se v místě těžby. Odstraňuje se hlavně písek, hlína, voda a v ní rozpuštěné minerály a sloučeniny síry. Po transportu pomocí tankerů nebo ropovodů se ropa zpracovává v tzv. rafinériích. Každá rafinérie má svůj vlastní technologický postup. Na následujícím obrázku vidíte ropnou rafinerii firmy Shell v Kalifornii.
Obr. 1 Ropná rafinerie Shell v USA
Zkuste navrhnout způsob oddělování jednotlivých složek ropy. Na jakém principu je oddělování možné? Pro oddělování jednotlivých částí ropy se nejčastěji používá kombinace atmosférické a vakuové destilace. Základním technologickým zařízením je rektifikační kolona. Na následujícím snímku vidíte ukázku průmyslové frakční destilační kolony
Obr. 2: Průmyslová kolona
V základním procesu se používají tři rektifikační kolony: Předehřívací kolona, kde se z ropy zahřáté na 200 o C oddělují plynné uhlovodíky a lehký benzín.
Atmosférická kolona, kde se zbytek ropy z předehřívací kolony zahřeje na teplotu 360 o C a oddělují se frakce za normálního atmosférického tlaku. Zde získáváme těžký benzín, petrolej, plynový olej, olejové destiláty a mazut.
Obr.3: Petrolej neboli kerosin (kerosen)
Obr.4: Parafin (t.v. cca 300 st.C)
Vakuová kolona, kde se mazut zahřátý na 400 o C dělí za sníženého tlaku na vakuový plynový olej, směs lehkých, středních a těžkých olejů a asfalt. Vakuová destilace umožňuje dělení mazutu při teplotách, při kterých ještě nedochází ke štěpení oddělovaných uhlovodíků. Za normálního tlaku by byla k oddělení potřebná vyšší teplota a mohlo by docházet ke štěpení.
Obr.5: Asfalt Kabul-Kandahar_Highway_in_2003
Myslíte, že takto získané produkty je možné již použít? Ano, použití by bylo podstatně lepší než u surové ropy. Ale potřebné kvality by produkty ještě nedosahovaly. Například nafta by vám v automobilu tuhla při relativně mírné zimě. Proto jsou nutné ještě další kroky k úpravě kvality.
Jednotlivé frakce, které se z ropy získají, procházejí další potřebnou úpravou: Rafinace. Jedná se o odstraňování nežádoucích složek pomocí chemických činidel, rozpouštědel a absorbentů. Krakování. Zde dochází ke štěpení delších uhlíkatých řetězců na kratší. Je to tepelný rozklad uhlovodíků za přítomnosti katalyzátorů. Odparafinování. Odstraňují se pevné uhlovodíky, které zvyšují bod tuhnutí. Tyto uhlovodíky nejsou žádoucí například v motorové naftě nebo leteckém benzínu. K odparafinování se používají selektivní rozpouštědla.
Zdroj informací: McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně). VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN Obr.1: Ropná rafinerie Shell v USA Staženo: Obr. 2: Průmyslová kolona Autor: User:Luigi Chiesa, staženo: User:Luigi Chiesa Obr.3: Petrolej Autor: Longhair, staženo: Longhair Obr.4: Parafin Staženo: , autor: Martin Geisler Obr.5: Asfalt Staženo:
Téma sady: Úvodní studium organické chemie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Chemie Tematický okruh:Organická chemie Autor: Ing. Jan Voříšek Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Ropa a technologie zpracování. Jazyk:čeština Očekávaný výstup:Žák popíše technologii zpracování ropy a jednotlivé produkty rektifikace. Klíčová slova: organická chemie, ropa, rafinerie, rektifikační kolona. Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.