Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím. 1492 Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance Kristýna Strouhalová.
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Renesance a humanismus
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Tereza Hodovská, Veronika Vitásková.  14. až 16. století v Itálii  Odklon od náboženství  Nově zaměření na člověka  Šíření vzdělanosti (antická vzdělanost)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Únor 2012 Ročník 7. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Křesťanství a středověká.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
RENESANCE Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_8_Renesance Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV:Počátky stavovského státu TÉMATICKÝ CELEK:Křesťanství.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
NOVOVĚK renesanční zámky v ČR
Úvod do umění renesance v Itálii
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Kultura středověku.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_249.DEJ.01 Renesance.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování č. 6 Vlastivěda 4. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
RENESANCE. RENESANCE * v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Středověká literatura
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_02
Životní cyklus.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Úvod do umění renesance v Itálii
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Renesance a humanismus
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Literatura období renesance
Renesance a humanismus
Renesance Mgr. Hana Šenková.
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Knihtisk.
Renesance.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Knihy ve středověku.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské (vznik nových vlivných vrstev), ekonomické (vznik manufaktur a námezdní práce), kulturní a náboženské (renesance, humanismus, reformace a protireformace)

Nejrozvinutější část Itálie – sever – 14. století – JANOV a BENÁTKY FLORENCIE – proslula bankovními domy značnou část – PAPEŽSKÝ STÁT – 1309 – Avignon jižní část Itálie – NEAPOLSKO – zaostalost, kterou se nepodařilo odstranit do dnešních dnů – morová epidemie – úbytek obyvatelstva

HUMANISMUS (humanus = lidský) – studium a napodobování starých antických děl – zájem o člověka; - ve středověku je člověk součást bezejmenného davu - novověk – oceňován jako jednotlivec, jehož práce je užitečná pro celou společnost RENESANCE – humanismus je chápán jako myšlenkový směr – ovlivnil vývoj společenských (humanitních) věd; - návrat k antice – renesance (=znovuzrození) – častější zpracování světských témat – porozumění pro radosti života

- 14. století – malíři objevují krajinu – rodí se perspektiva – 1420 – malíř Masaccio [mazačo] - stavitel perpektivy Filippo Brunelleschi [bruneleski] – florentský chrám Santa Maria del Fiore – napodobován i v Praze při stavbě chrámu sv. Mikuláše

malíři a sochaři je pozornost věnována lidskému tělu osobnosti jako Leonardo da Vinci – renesanční člověk

spisovatelé a básníci: Francesco Petrarka – básník – sonety Lauře Giovanni Boccacio – Dekameron malíři: Leonardo da Vinci – Mona Lisa, vynálezy letadla, vrtulníku,… Michelangelo Buonarotti – výzdoba Sixtinské kaple, Mojžíš Sandro Boticelli – Zrození Venuše asi 1450 – Johann Gutenberg – vynález tiskařského lisu – rychlé rozšíření v Evropě – kolem roku 1500 asi 260 tiskáren asi nejstarší česká tiskárna – Plzeň- Trojanská kronika

od II. poloviny 15. století se postupně začíná renesance šířit i do Evropy – např. významný malíř Albrecht Dürer - v Čechách nebylo renesanční umění přijímáno s takovým nadšením jako v okolních zemích – katolická Itálie – kališnické Čechy – velká podezíravost – 1490 – první stavby na Moravě

1492 – první dochovaný globus – Norimberk – MARTIN BEHAIM asi 1510 – MIKULÁŠ KOPERNÍK – objev, že Země obíhá kolem Slunce Shrnutí: po 1420 – znovuuplatnění perspektivy ve výtvarném umění asi 1450 – vynález knihtisku asi 1468 – první tištěná kniha v Čechách kolem 1510 – definována heliocentrická soustava