Peníze Z hlediska ekonomie jsou peníze takový statek, který slouží jako všeobecně přijímaný prostředek směny - platidlo, tedy statek, pro který platí,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bankovky Bankovka, neboli cenný papír s určitou peněžní částkou je bezúročný platební prostředek, vydávaný centrální bankou.
Advertisements

Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
PENÍZE říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Vznik, vývoj a formy peněz
Peníze Nejdůležitější funkcí peněz je bezesporu jejich služba jako všeobecný prostředek směny. peníze – prostředek směny - zákonné platidlo – měna.
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tato prezentace byla vytvořena
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C13 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníListopad.
Peníze v tržní ekonomice. Nejvýznamnější objev v dějinách V penězích vyjadřujeme ceny veškerého zboží – jsou všeobecným ekvivalentem Plní v tržní ekonomice.
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Funkce peněz Petr Machala.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Marcela Kubištová Materiál: VY_62_INOVACE_FG4.01 Téma: Vznik bankovek.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s problematikou peněz AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák dokáže hovořit.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
DUM - Digitální Učební Materiál
Vývoj peněz II. Petr Machala.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PENÍZE Božena Genrtová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_06 NázevBankovnictví v teorii Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Peníze a měny.
Finanční trh I. Peněžní trh
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Peníze a centrální banka
PRÁVNÍ REGULACE PENĚŽNÍHO SYSTÉMU
Finanční řízení pro nefinančníky Peníze Ing. Jaroslava Syrovátková
Účetní závěrka a zveřejňování informací1 Bankovní účetnictví Účty emisní banky.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička. Směna naturální Přímá naturální směna – zboží za zboží, Z - Z Zprostředkovaná, nepřímá naturální směna – směna zboží.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 1 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE OCHRANNÉ PRVKY BANKOVEK.
Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Miroslava Tomanová
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
FINANČNÍ GRAMOTNOST Platidla
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU_62_B_sada 1_05_M_Směna_Duch
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Peníze a centrální banka
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Peníze Z hlediska ekonomie jsou peníze takový statek, který slouží jako všeobecně přijímaný prostředek směny - platidlo, tedy statek, pro který platí, že velká většina nepřímých směn se realizuje jeho prostřednictvím. Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomie a ekonomika Téma: Peníze Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne: Anotace: Materiál seznamuje s historií,funkcí a formami peněz v ČR Klíčová slova: peníze, mince, bankovky, státovky Metodický popis: Podpora hodiny Ekonomie a ekonomika

Funkce peněz Nejdůležitější funkcí peněz je jejich služba jako všeobecný prostředek směny. Další výhodou peněz je možnost část směny odložit na neurčito. Peníze pak slouží jako dočasný uchovatel hodnoty.

Historie peněz První formou peněz se staly všeobecné ekvivalenty nebo také komoditní (zbožové) peníze, které byly různé pro různé části světa a různé epochy. Ve starověkém Babylóně to bylo obilí, v Číně mušličky, staří Slované používali plátno a také v současné době se lze v některých věznicích setkat s používáním cigaret jako platidla. Ovšem v průběhu historie se jako nejvhodnější pro tento účel ukázalo zlato. Bylo poměrně vzácné, dobře zpracovatelné, neomezeně trvanlivé a široce akceptované. Zlato bylo jako platidlo použitelné v jakémkoli stavu. Z praktických důvodů se časem rozšířily mince, jejichž ražba měla potvrzovat ryzost a hmotnost daného kusu zlatého kovu. Používání mincí se v průběhu věků stalo neefektivní pro manipulaci s většími částkami peněz a proto se začaly používat papírové peníze – bankovky.

Hodnota bankovek se odvozovala od množství zlata, které reprezentovala, bankovky byly tzv. kryté zlatem. Na rozdíl od dneška tedy měla každá banka právo emitovat své bankovky. V průběhu 20. století tak ekonomiky jednotlivých států upouštějí od používaní zlatého standardu. Jako peníze nadále neslouží kov, ale samotné bankovky tištěné centrální bankou, které původně představovaly pouhou poukázku na zlato. Proto někdy bývají označované jako nekryté peníze. Bankovky jsou tedy s tzv. nuceným oběhem.

Athénská tetradrachma, př. n. l., 17 g stříbra

Formy peněz Základní komoditou dnes sloužící jako peníze jsou papírové bankovky a mince vydávané jednotlivými státy, též se hovoří o oběživu. Centrální banka ( ČNB) disponuje tzv. emisním monopolem, což znamená, že zákon ji uděluje výhradní právo tisknout tyto bankovky, kdokoliv jiný by se stejným činem dopouštěl trestného činu padělání. Tyto peníze jsou označeny za zákonné platidlo, čímž je jejich faktická role peněz ukotvena v zákoně.

Bankovky a mince – nejčastější podoba peněz

Mince Mince jsou jedním z nejdéle trvajících prostředků směny, první zmínky se objevují již před 4500 lety, ovšem opravdový rozmach přišel s antickým Řeckem, kde se standardizovala váha a ryzost. V minulosti byly mince raženy především z drahých kovů (zlato, stříbro). V dnešní době jsou mince stále nepostradatelnou částí měnového systému, ovšem jejich úloha se podstatně změnila. Novodobá mince totiž sama o sobě nemá žádnou hodnotu a pokud by se za ni nezaručil stát.

Bankovky Bankovka neboli cenný papír s určitou peněžní částkou je bezúročný platební prostředek, vydávaný centrální bankou. Bankovkami se zabývají obory numismatika a notafilie. Roku 650 našeho letopočtu byly první papírové peníze vydány za císaře Kao Tsunga (Čína), ale za všeobecnou měnu jsou uznány až v 10. století. Marco Polo roku 1298 píše že bankovky jsou v oběhu i v Persii a Japonsku. Aby se nemusely vyměňovat pytlíky mincí, zavedli ve středověku evropští obchodníci takzvané úvěrové úpisy. Od 17. století vydávaly takové úpisy přímo banky. Banky začaly vykupovat směnky a vyměňovaly je za směnky vlastní – bankovky. Ty mohly být kryty vykoupenými směnkami nebo zlatem. Vzhledem k problémům s tímto systémem byl vytvořen monopol na vydávání bankovek, který byl svěřen centrální bance. V České republice tak smí bankovky vydávat pouze Česká národní banka. První "bankovky" na území rakouské monarchie se začaly vydávat na konci vlády Marie Terezie. Počeštěním vznikl název "bankocetle". První oficiální "bankovka", vydaná na státní náklady byla vydána v k 1. lednu Lidé však tehdy k novým kreditním, a tím pádem nehodnotným penězům neměli důvěru.

Ochranné prvky bankovek Na bankovkách se používá řada technických prvků, které mají zabránit jejich padělání. Prvky odvozené od materiálu platidla specifického složení: papír, plast, konfety, barevná vlákna, florescentní vlákna, zapracovaný ochranný proužek a vodotisk. Prvky odvozené od specifických vlastností tisku: soutisk, florescentní tisk, tisk metalickými barvami, hlubotiskový sklopný efekt-3D tisk. Ostatní prvky: hologram, kinegram, číslování bankovek.

Kurgyzská bankovka

První bankovka z 1. ledna 1800 Jednozlatníková

Použitá literatura a zdroje: kipedia.org/wiki/Pen%C3http://cs.wikipedia.org/wiki/Mincehttp://cs.wi kipedia.org/wiki/Pen%C3 kipedia.org/wiki/Pen%C3%ADzehttp://cs.wikipedia.org/wiki/Mincehttp://cs.wi kipedia.org/wiki/Pen%C3%ADze kipedia.org/wiki/Pen%C3%ADze