Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská škola Lipnice nad Sázavou Lipnice nad Sázavou Téma hodiny:Starověká Indie Doporučeno pro:6.ročník Předmět:Dějepis Autor:Marie Opršálová Kód:Inovace ICT -1D6 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Starověká Indie
Asie, poloostrov Přední Indie
Harappská civilizace nejstarší Harappská kultura, hl. město Harappa, okolo roku 2300 př. n. l., velmi vyspělá ve městech stály lázně, vodovody, kanalizace,... Harappa Další významné město Mohendžo-daro Harappské písmo – nebylo rozluštěno Tato civilizace zřejmě zanikla, podlehla nově příchozímu kmenu Árjů
Harappská civilizace se nacházela v povodí řek Indus
Příchod Árjů Na území vpadá kmen Árjů, podmaňuje si místní obyvatelstvo, vytváří novou kulturu Árjové původně kočovní pastevci, kteří přišli ze severu, usídlili se v povodí řeky Gangy Jejich společnost přísně rozdělena do skupin = kast, mluvíme o kastovním systému jsou tvůrci nejstarších indických písemných památek- eposy a védy
Indické literární památky Védy = sbírky oslavných zpěvů Eposy: psány sanskrtem = staroindický jazyk, dnes je mrtvý Mahábhárata – bratrovražedné boje dvou rodů Ramajáma – o životě krále Rámy, který bojuje o svou ženu Sítu, kterou mu unesl démon, pomáhá mu opičí král Hanuman
Náboženství Hinduismus – polyteistické, základem je učení o odplatě, neubližování, převtělování a vysvobození Nejvýznamnější bohové: Brahma – bůh stvořitel, Višnu – bůh udržovatel, Šiva – bůh ničitel a znovustvořitel Buddhismus – zakladatel Buddha, učení o utrpení, jeho překonání a dosažení nirvány = stav blaženosti a klidu, věří v převtělování = reinkarnace
Stúpa – stavba v Sánčí, jsou zde uloženy ostatky Buddhy, je považována za nejstarší budovu v Indii
Buddha – původní jméno Siddhártha Gautama, Buddha = probuzený, osvícený
Ašóka Nejvýznamnější panovník Sjednotil stát Společnost byla řízena zákony Rozvíjela se kultura a vzdělanost Po jeho smrti říše zanikla vpádem Húnů
Otázky pro opakování 1. Název nejstarší indické kultury? 2. Významná města? 3. Čím byla tato kultura významná? 4. Jak to s touto kulturou dopadlo a proč? 5. Kdo vytvořil kulturu, která následovala? 6. Čím se vyznačovala? 7. Jaké literární památky vznikly? 8. Jakým jazykem byly napsány? 9. Jaká náboženství jsou v Indii? 10. Co o nich víš?
Opakování pojmů Co je to? Harappa Ganga, Indus Přední Indie Hinduismus Nirvána Sanskrt Reinkarnace Védy Rámajáma Árjové Buddhismus Stúpa Ašóka Mohendžo-daro
Snad Vás povídání o Starověké Indii zaujalo! Příště vás čeká Starověká Čína! Tedy příští hodinu dějepisu NASHLEDANOU! Už se na Vás moc těším!
Zápis do sešitu Starověká Indie -poloostrov Přední Indie v Asii -v povodí řek Indus, Ganga Harappská civilizace -v povodí řeky Indus -vznikly městské státy Harappa, Mohendžo-daro -harappské písmo nerozluštěno -civilizace zanikla příchodem Árjů Indie po příchodu Árjů -jednotný stát v povodí řeky Gangy -kastovní systém= rozdělení lidí do skupin -rozvoj vzdělanosti -vznik eposů – Mahábhárata, Ramajáma, psány sanskrtem=staroindický jazyk, dnes již není Náboženství - Hinduismus –polyteistické náboženství, věří v převtělování´= reinkarnaci, bohové Brahma, Višnu, Šiva - Buddhismus –zakladatel Buddha( Probuzený),učení o utrpení, jeho překonáním se dosáhne nirvány = stav blaženosti a klidu, věří v převtělování Ašóka -významný panovník, sjednotil stát, po jeho smrti říše zanikla vpádem Hunů
Všechny objekty použité k vytvoření předváděcího sešitu jsou soušástí SW ActivStudio, ActivInspire, recourse pack nebo jsou vlastní tvorbou autora. Autorská práva, odkazy, soupis citací, zdroje jsou chránné dle zákona 121/2000Sb. Použitá literatura: Mendelová a kol., Dějiny pravěku a starověku, Dialog, Liberec 2001, ISBN
Použité prameny
Jméno autora práce: Mgr.Marie Opršálová Datum vytvoření:Říjen 2010 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:Člověk a společnost Vzdělávací obor:Dějepis Tematický okruh:Starověké civilizace Téma:Starověká Indie Metodický list (anotace): Výklad nového učiva