Ing. Anna Cidlinová. Obsah webináře sociální sítě - co to je? rizika sociálních sítí škola a sociální sítě  na co je třeba žáky upozornit ve vztahu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Využití cloudových služeb ve školství
OLE-onlinelearning Studium odkudkoli a kdykoli
Sociální sítě Ondřej Herman.
Sociální sítě.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Cesta ke kvalitě v praxi
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
INTERNETOVÁ BEZPEČNOST
YOUTHPASS (Pas mládeže) Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro Vysílající a Hostitelské organizace)
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
Moderní vzdělávací systémy vyšších a vysokých škol neuniverzitního typu Ing. Daniel CHOC CCA Group a.s.
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
YOUTHPASS Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Využití internetu a sociálních sítí v lesní pedagogice Jiří Dolejší
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Zdravá škola.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Sociální sítě I Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Komunitní a otevřená škola
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
ETWINNING & COMENIUS PROJEKTY SPOLUPRÁCE NA DÁLKU.
METODICKÝ SEMINÁŘ ETWINNING. eTwinning eTwinning Partnerství škol v Evropě Projekty spolupráce na dálku Komunita evropský škol.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Spolupráce s rodiči a absolventy při tvorbě ŠVP RNDr. Jiří Herman, Ph.D. Gymnázium, Brno třída Kapitána Jaroše 14.
PAS MLÁDEŽE Youthpass Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro mentory)
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
Úvodní webinář pro ICT metodiky Mentoři: Ing. František Hůlka, Mgr. Miroslav Šucha.
Andrea Brožová Doubková
METODICKÝ SEMINÁŘ ETWINNING 2. eTwinning eTwinning Partnerství škol v Evropě Projekty spolupráce na dálku Komunita evropský škol.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
V YUŽÍVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ Loučková, Hrabinová, Jurášková.
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Adaptace on-line David Kunssberger Miroslav Lupač Agentura Koniklec, o. p. s.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Internet Internet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí („síť sítí“), ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny.
Využití ICT ve výuce jazyků. CílCíl Cílem školení je seznámit se s možností využití ICT ve výuce anglického jazyka. Důraz je kladen na osvojení a praktické.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
IKT SOCIÁLNÍ SÍTĚ Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Šablony OP VVV a podpora nadání
SOCIÁLNÍ SÍTĚ.
VY_32_INOVACE_SA4A_7 DUM 7. realizace aktivity pro 1
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
SOCIÁLNÍ SÍTĚ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Využití sociálních sítí v komunikaci organizace
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Andrea Brožová Doubková
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Ing. Anna Cidlinová

Obsah webináře sociální sítě - co to je? rizika sociálních sítí škola a sociální sítě  na co je třeba žáky upozornit ve vztahu k sociálním sítím  proč využívat sociální sítě ve školách  jak využívat sociální sítě ve školách konkrétní příklady využití sociálních sítí a vybraných aplikací pro vzdělávání

Co jsou sociální sítě? kombinace specializované webhostingové služby a specializovaného vyhledávače místo na internetu k setkávání lidí, sdílení zážitků, obsahu registrovaným uživatelům umožňují:  vytvoření osobního či firemního profilu,  komunikaci – soukromě (mezi dvěma uživateli) x hromadně ( mezi uživatelem a skupinou s ním propojených dalších uživatelů)  sdílení informací, fotografií, videí  vytváření skupin mnoho typů sociálních sítí nejznámější sociální sítě: Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Myspace, Linkedin, Spolužáci.cz

Sociální sítě zdroj:

Rizika sociálních sítí to, co o sobě či našich známých zveřejníme, už obvykle nelze vzít zpět zveřejněné informace mohou být využity k trestné činnosti  odjezd na dovolenou → vykradený byt  vydírání, manipulace dětí zakládání profilů pod falešným jménem zveřejněné fotografie dětí = cenný artikl pro pedofily snadné šíření nepravdivých informací (hoax) kyberšikana

Škola a sociální sítě

Na co je třeba žáky upozornit? možná rizika, která se vstupem do virtuálních sociálních sítí souvisejí  rady pro bezpečné používání sociálních sítí je třeba žákům zdůrazňovat, že počítač s internetem je z hlediska vzdělání především pracovní nástroj, který nám má umožnit řešení pracovních povinností a získávání informací

Proč využívat sociální sítě ve školách? žijeme v digitálním věku rozšíření obzorů žáků a studentů vyučovací hodiny odpovídající principům a standardům moderního vyučování získání a udržení pozornosti žáků znovu probuzení zájmu žáků o historii, politiku a kulturu použití moderních technologií učitelem → zvýšení respektu žáků k učiteli

Využití sociálních sítí sociální sítě je možné ve škole využívat v následujících oblastech: 1. ve výuce jako prostředek k mapování politické, ekonomické a kulturní situace, 2. v domácí přípravě jako nástroj doučování a konzultací mezi učitelem a žáky a mezi žáky navzájem, 3. v sociální oblasti jako nástroj pro zlepšení vztahů mezi spolužáky, 4. pro komunikaci mezi rodiči a školou a mezi rodiči navzájem.

Využití sociálních sítí ve výuce Twitter  získání nejnovějších informací ze světa  informace ve velmi koncentrované podobě → zadávání úkolů, zdroj informací pro projektovou výuku  informace často v AJ → využití ve výuce jazyků Facebook, Spolužáci.cz  umožňují vytvářet uzavřené skupiny → vytváření kolektivních projektů výhoda: možnost zachytit zájem žáků o nové technologie a využít ho pro rozšíření didaktických metod

Využití sociálních sítí v domácí přípravě sociální sítě umožňují komunikaci učitele s vytvořenými skupinami žáků či jednotlivými žáky poskytnutí rad rodičům, kteří se snaží dohlédnout na domácí přípravu žáků zvýšení efektivity výuky, větší dynamika prezenční výuky předpoklady:  skupiny v dané sociální síti vytvořené učitelem vhodným způsobem  závazná pravidla pro práci těchto skupin  využití tvořivosti žáků a jejich zkušeností z práce s internetem

Sociální sítě jako nástroj pro zlepšení vztahů mezi spolužáky propojení žáků ve třídě mezi sebou a propojení mezi žáky vyšších a nižších tříd → pocit sounáležitosti s danou školou aktivizace žáků k společným akcím v reálném světě  pomoc učitelů při hledání iniciátorů akce a adekvátní náplně realizace diskusí na různá společenská témata (drogy, rasismus,...)  analýza a úprava sociálních vztahů ve skupině

Sociální sítě jako nástroj pro komunikaci mezi rodiči a školou a mezi rodiči navzájem problémem současné školy je komunikace mezi školou a rodiči  změny interakce rodič – učitel  komunity rodičů jako oponentů školy řešení: heterogenní skupina žáků, rodičů a učitelů  využívání žáků, kteří umí objektivně popsat situaci ve třídě  zlepšení klimatu ve třídě i ve škole je vhodné kombinovat informace pro rodiče, žáky, zadávání domácích úkolů, jejich společné řešení a doučování v jedné síti → snížení napětí mezi školou a rodinou

Přínos využívání sociálních sítí ve školách využívání sociálních sítí vhodným způsobem snižuje riziko plynoucí z nekontrolované účasti mládeže v sociálních sítích používáním sociálních sítí žáky a rodiči vzniknou informovaní účastníci připravení čelit rizikům, která sociální sítě otevírají

Příklady praktického využití sociálních sítí a vybraných aplikací ve výuce

Inspirace pokud chcete využívat sociální sítě a další aplikace ve výuce inspiraci naleznete například na webových stránkách:  PEPOUŠův nápadník aneb Co by nemělo zmizet v propadlišti internetu (PEPOUŠ = PEdagog POsedlý Učitelským Šílenstvím) →  GEG ČR (Google EDU Group) je neformální společenství pro podporu využívání Google technologií ve vzdělávání →  Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů →   Metodický blog angličtináře Terryho Heicka z Louisville v Kentucky →

metodický blok nabízí podporu hlavně učitelům, kteří chtějí jít s dobou a přivést nové metody a trendy informuje o spoustě zajímavých výukových postupů, aplikací, evaluačních nástrojů využitelných ve výuce podstatu přístupu charakterizuje výzkum Jackie Gerstein, ze kterého vyplynulo 9 základních rolí, které studenti očekávají od pedagogů doporučeno využití videí ve výuce skutečné příklady práce studentů a ukázky nejlepších bezplatných aplikací

zdroj:

Doporučení počítejte s tím, že ne vždy musí vše 100% fungovat a při plánování tedy vždy mějte i nějaký záložní plán také se vždy předem pokuste ověřit funkčnost aplikací

Twitter - možnosti využití ve výuce „šeptání pro nesmělé“ - rychlé zjištění získaných znalostí  učitel položí zásadní otázku k učivu a žáci prostřednictvím svého účtu odpovídají  důležité je, aby byly všechny odpovědi propojeny jedním hashtagem (hashtag = slovo nebo fráze označená křížkem # )  ideální pro větší počet studentů  tato aktivita vyhovuje především studentům, kteří by se nedokázali mezi svými spolužáky prosadit - navíc takto mají možnost odpovědět všichni  doporučení: Učitel sleduje odpovědi na monitoru. Zobrazí je prostřednictvím dataprojektoru až poté, co všichni žáci (nebo většina) odpoví  k zobrazení streamu můžete využít například aplikaci

Twitter - možnosti využití ve výuce rozvoj komunikačních dovedností  v cizím jazyce - stačí pouze vyhledat třídu/učitele, který bude spolupracovat v zahraničí, komunikace o obecných nebo zadaných tématech  v mateřském jazyce - zaměření na argumentaci, spisovné vyjadřování apod.

Twitter - možnosti využití ve výuce zeměpis s Twitterem  podmínkou úspěšného využití jsou: profil učitele na Twitteru, dataprojektor nebo interaktivní tabule ve třídě, připojení na internet, mapa světa a špendlíky (nebo jiné pomůcky k označování míst na mapě).  žáci sledují odkud chodí odpovědi na jejich otázku a označují tato místa na mapě světa

Twitter - možnosti využití ve výuce sledování konkrétních účtů na Twitteru v souvislosti s tím, jaké učivo je zrovna probíráno  od učitele to tedy vyžaduje v závislosti na oblast výuky propátrat Twitter a vytipovat zajímavé účty, které jsou jednak živé, aby v potřebných intervalech přibyl alespoň jeden tweet, a jednak takové, které podávají informace, se kterými lze v hodině pracovat

Blog co je to blog? aplikace pro vytvoření blogu: Blogger, WordPress, EduBlogs, Kidblog nápady na třídní blog:  blog o četbě,  blog se studentskými pracemi,  blog s tipy na výlet,  blog k rozšíření obzorů spolužáků,  blog o hudbě,  blog pro komunikaci s rodiči, aj. příklad:dějepisný blok

Pinterest k čemu slouží Pinterest? příklad praktického využití Pinterestu ve výuce přírodopisu

Použité zdroje Cz.nic, © Rizika sociálních sítí. Jak na internet. [online] Dostupné z: [cit ]. GEG ČR. Učte s námi. [online] Dostupné z: [cit ]. HODÁL, Pavel, Přišpendlete si kopretinu na Pinterest. [online]. Dostupné z: [cit ]. KHAS, Miloslav, tipů pro výuku online. [online]. Dostupné z: [cit ]. KHAS, Miloslav, Mají sociální sítě ve škole své místo? [online] Dostupné z: [cit ]. PEPOUŠův nápadník, © Bloguji- bloguješ- blogujeme. [online] Dostupné z: [cit ]. PEPOUŠův nápadník, © Twitter (sociální sítě) na všech stupních vzdělávání a smysluplně. [online] Dostupné z: [cit ]. PEPOUŠův nápadník, © Vzdělávání s Twitterem (doplněno). [online] Dostupné z: [cit ]. RAMBOUSKOVÁ, Jitka, Jak celý rok dějepisně blogovali. [online] Dostupné z: [cit ]. STARÁ, Kristýna, – zdroj inspirace pro učitele. [online] Dostupné z: [cit ]. STRACH, Jiří, Sociální sítě a jejich vliv na změny použití internetu ve škole. Škola a zdraví pro 21. století: Výchova ke zdraví: souvislosti a inspirace. 1. vyd. Evžen Řehulka (ed.). Brno: MSD, 2010, s ISBN

Děkuji Vám za pozornost Anna Cidlinová: