Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

ŽAHAVCI kmen.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
KMEN: STRUNATCI Chordata
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Živočichové rybníka Žahavci.
POLYPOVCI.
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Adriana Janáčová Zš Ilji Hurníka 6.A 2009/2010
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Bezobratlí živočichové
Žahavci - Cnidaria HCl, BIGY, 2009.
Říše : Živočichové - Animalia
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Obr. 1 Obr. 2 Opakování Žahavci.
Třída: Korálnatci.
ŽAHAVCI Žijí ve sladké i slané vodě Většina žije trvale přisedle
Mnohobuněční živočichové.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Žahavci.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Živočišné houby.
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Živočišné houby = Porifera
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Žahavci Šablona:III/2.
Žahavci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př4
Žahavci.
BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ
zpracování ve dvojicích
kmen. Žahavci vodní mnohobuněční živočichové
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Diblastica – dvoulistí
ŽAHAVCI MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Mnohobuněčné organismy
Žahavci mořští – žahaví dravci
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově
HOUBY 28.září 2013 VY_52_INOVACE_210203
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Rozmnožování hub a žahavců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření.
Diblastica Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VY_32_INOVACE_32_Žahavci - 2.část Šablona Identifikátor školy:
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Žahavci - Cnidaria Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_32_INOVACE_31_Žahavci – 1.část Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_10_TEMA Houbovci TÉMA.
Žahavci – žahaví dravci
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přírodopis: ŽAHAVCI.
Žahavci.
zpracovaný v rámci projektu
6.ROČNÍK Žahavci VY_32_INOVACE_ Název školy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají dovnitř vodu → voda vypuzována vyvrhovacím otvorem (ovulem) na vrcholu těla  bez VS,DS,NS,CS

pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají dovnitř vodu → voda vypuzována vyvrhovacím otvorem (ovulem) na vrcholu těla

 2 vrstvy buněk, mezi nimi rosolovitá hmota s tělními buňkami  vnější vrstva z plochých buněk s krycí funkcí  vnitřní vrstva z límečkovitých buněk s trávicí funkcí  rosolovitá hmota mezi vrstvami obsahuje volné buňky: amébocyty – měňavkovitý tvar, roznáší živiny skleroblasty - vytváří pevné částice (sklerity) vystužující tělní stěnu spongoblasty – tvoří pružná vlákna vystužující tělní stěnu archeocyty – nespecializované buňky, z nichž se tvoří různé typy buněk pohlavní

Pohlavní soustava  Nepohlavní a) vnější – nový jedinci se neoddělují a vznikají kolonie b) vnitřní – sladkovodní jedinci, na podzim vytvoří houba v těle shluk  Pohlavní -hermafrodité - spermie vypustí ovulem a ty nasaje jiný jedinec - ve vývoji pohyblivá larva amfiblastula

Vápenatí  mořské  vyztužené jehlicemi z CaCO3 Houba voštinatá

Křemité  mořské  jehlice z SiO2 houba pletená

Rohovité  mořští i sladkovodní  tělo vyztuženo spodiovými vlákny (někdy křemičité jehlice)  houba pohárová, mycí, rybniční a říční

Stavba těla  paprsčitě souměrné tělo  2 vrstvy buněk, mezi nimi tenká rosolovitá hmota bez buněk  vnější vrstva (epidermis) – krycí buňky, smyslové, nervové, pohlavní a žahavé( uvnitř žahavé vlákno schopné se vymrštit, zabodnout do těla hostitele a injikovat do něj jed nebo se ovinout kolem kořisti)  vnitřní vrstva (gastrodermis) – žláznatá, vylučuje do vnitřní dutiny (láčky) trávicí látky

Tělní typy  polyp – přisedlé stádium

 medúza – volné, plovoucí stádium

 TS: trávící dutina (láčka) a přijímací i vyvrhovací otvor  NS: u polypa rozptýlená (propojená síť nervových buněk) u medúzy kruhová ( kruh spojující shluky nervových buněk)  nemají CS a DS (dýchají celým povrchem těla)

 rozmnožování: a) pouze stádium polypa – pohlavně i nepohlavně (pučením) b) střídání stádia polypa a medúzy – polyp nepohlavně pučením a medúza pohlavně ( má ve vývoji obrvenou larvu = planula)  výskyt: mořští i sladkovodní  význam: korálové útesy

Polypovci  a) nezmaři- celý život polyp, velká schopnost regenerace nezmar hnědý a zelený  b)medúzky – polyp i medúza medúzka sladkovodní  c) trubýši – mořští, tvoří kolonie se společnou láčkou nadnášena plynovým vakem (pneumatoforem) měchýřovka portugalská

medúzka sladkovodní nezmar hnědýměchýřovka portugalská

Medúzovci  gonochoristé, mořští  medúza→pohlavní buňky→po oplození larva planula→přisedá a mění se v polypa→nepohlavně odškrcuje nedospělé medúzky = strobilace→dospělé medúzy talířovka ušatá

Korálnatci  mořští, draví  pouze polyp, vytváří kostry z koralinu nebo CaCO3 Korál červený Sasanka plášťová

větevník mozkovník

 - 2 typy souměrnosti : paprsčitá a dvoustranná  stavba: průhledné gelovité tělo bočně zploštělé, k pohybu používají lupínky, k zachycení potravy tykadla s lepivými buňkami  TS: láčka  NS: rozptýlená  rozmnožování: hermafroditi – pohlavně

Tykadlovky  hruškovka obecná

Žebrovky  lepivé buňky mají kolel úst  žebrovka vejčitá