Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Označení klíčové aktivity VY_32_INOVACE_31_EV_12 Předmět ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA Téma LIDSKÉ AKTIVITY A PROBLÉMY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ – odpady a hospodaření s odpady Autor Mgr. Monika Dvořáková AnotaceSeznámení s problémem hospodaření s odpady Očekávané výstupyOrientace a pochopení významu třídění odpadu Jazykčeština Druh učebního materiáluPOWER POINT Cílová skupina/ročníkžák Spec. ZŠ/ ročník Cíl prezentaceZískání nových informací a prohloubení znalostí žáků Časová dotace20 minut Vytvořeno (škola, dne)Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, p. o., Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace
Lidská společnost vyžaduje stále více zdrojů surovin a zároveň produkuje („vyrábí“) velké množství odpadů. Po zakoupení výrobku vyhodíme obal a nakonec se odpadem stane i zakoupený výrobek. ODPAD je vše, co ztratilo pro člověka hodnotu, co už nepotřebuje. Každý obyvatel České republiky za 1 rok vyprodukuje 300 kg komunálního odpadu (obaly, zakoupené výrobky, které již nepotřebujeme nebo se rozbily.) Další odpad, který po sobě člověk zanechává - odpadní voda (po mytí, použití WC, po mytí nádobí…) – odpad, který vzniká v zemědělství a průmyslu
SKLÁDKOVÁNÍ - odvoz odpadu na skládku. Nevýhody skládek – může dojít ke znečištění okolní vody a půdy – odpady na skládce mohou začít samy hořet pak do ovzduší unikají škodlivé látky. Velmi špatný způsob, jak se „zbavit“ odpadu je ukládání na divokých skládkách. SPALOVÁNÍ - spalování odpadu ve spalovnách. Výhoda – při spalování lze využít tepelnou energii získáme teplo pro domovy. Nevýhoda – při spalování mohou unikat do ovzduší škodlivé látky to se řeší umístěním filtrů na komínech. Skládkování a spalování je v dnešní době nejrozšířenější způsob, jak zlikvidovat odpad.
Potřeba člověka využít odpad a vyrobit z něj něco nového - to řeší RECYKLACE - opakované využití odpadů jako surovin pro novou výrobu. Nejprve musíme odpad VYTŘÍDIT - kontejnery na tříděný odpad. Recyklace šetří suroviny, šetří energie na výrobu nového výrobku. Příklad : chceme vyrobit papír - musíme pokácet strom - strom odvětvit - odvézt kmen stromu na pilu - z pily – do papírny výroba papíru, když budeme vyrábět papír z vytříděného papíru ušetříme: surovinu dřevo a ušetříme energii, kterou vynaloží člověk a stroje při zpracování dřeva.
Odpad organického původu zbytky ovoce, zeleniny, šlupky, posekaná tráva… KOMPOST Na vesnici je běžnou součástí zahrádek. Ve městě lidé využívají kompostéry. Využití zkompostovaný organický materiál je výborné přírodní hnojivo.
Nejúčinnější je vzniku odpadů předcházet! Jak?Výrobci – ti, kdo vyrábějí obaly na výrobky mohou omezit počet zbytečných obalů. Spotřebitelé – ti, kdo nakupují výrobky s obalem budou dávat přednost výrobkům bez zbytečných obalů nebo budou kupovat výrobky s obaly recyklovatelnými. Použít odpad k jinému účelu – kelímek od jogurtu květináč- stará duše od kola nastříhat na gumičky- skleničky od přesnídávek využijeme jako kořenky- PET lahve umění
PET lahev…………………. sáček od svačiny………. odstřižky látek………….. rozbitá sklenice……….. sáček od čaje………….. porcelánový hrnek…… láhev od piva…………… Vytřiď tyto odpadky (napiš správné číslo, kam patří) slupky z jablek…… tvrdé pečivo…………….. krabice od banánů…… shrabané listí…………… odřezky linolea………… použité pleny…………… skořápky od vajíček…. krabice od mléka………………. kelímek od tvarohu……………. mastný papír…………………….. plechovka od coca-coly……… vybitá baterie……………………. obal od čokolády papírový….. obal od čokolády hliníkový….
%29.jpg „Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání v všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.“ Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace