Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Advertisements

K novověké filosofii 16.–17. století
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Metodologie historického výzkumu volného času
Durkheimovo pojetí času jako sociální kategorie Jiří Šubrt Katedra sociologie FF UK Praha
VY_32_INOVACE_28-03 Antická filosofie Hérakleitos z Efesu.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
6. Je dobro dáno povinností?
Friedrich Schelling Martin Mudruňka 7.AG.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Téma: Dějiny filozofie
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Husserlova teorie přirozeného světa
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Filosofie úvod do problému....
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Německá osvícenská filozofie
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Německá historická škola
VÝVOJ NOVODOBÉ FILOZOFIE
Husserl.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Paul Ricoeur Zuzana Svobodová. Paul Ricœur Valence – Châtenay-Malabry u Paříže Vyrůstá bez rodičů, u tety v Rennes, protestanté v.
Od epistemologického obratu k filosofii mysli
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Pythagoras př. n. l.
Platón & „objektivní idealismus“
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FILOsOFIE A VĚDA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Immanuel Kant Kritik čistého rozumu.
Německá filosofie 19. století – Kantovi žáci
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Úvod do filozofie.
Filosofická antropologie
Pokus. konec.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Novoplatonismus.
HELENISMUS prezentace.
Základní filozofické otázky
Francouzský materialismus I
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus

Německá klasická filosofie Johann Gottlieb Fichte ( ) Základní dílo: O pojmu vědosloví (1794) Základ všeho vědosloví (1795) Soustava mravouky (1798) Určení člověka (1800) - velký vliv Kanta (Pokus o kritiku všeho zjevení, 1792) - odmítnutí věci o sobě - subjektivní (resp. subjektální) idealismus

Co je počátkem filosofie? Myslící subjekt! Já klade sebe sama, své vlastní bytí. Rozum je sebevytvářející čin („Na počátku byl čin!“), zkušenost má svůj pramen v Já. Dialektický výklad: 1.) teze: Já klade sebe sama 2.) antiteze: Já proti sobě klade ne-Já 3.) syntéza: Já se klade skrze ne-Já (sebeuvědomění Já) Já → nekonečná činnost! Co je „radikálním zlem“? → lenost!

Friedrich Wilhelm Joseph Schelling ( ) aneb Všechno je stejné! Základní dílo: Ideje k filosofii přírody (1797) O světové duši (1798) Systém transcendentálního idealismu (1800) - pozice filosofie identity: - příroda není produktem ducha, duch je produktem přírody! (Příroda je ale původně také duchem!) - Já = ne-Já, tedy: duch = příroda (shoda subjektu s objektem) - příroda → nekonečná činnost!

Georg Wilhelm Friedrich Hegel ( ) aneb Konec dějin (i dějin filosofie)! Hlavní díla: Fenomenologie ducha (1806) Věda o logice (1812–1816) Encyklopedie filosofických věd (1817) Základy filosofie práva (1821) - od Fichta přebírá dialektickou metodu: teze – antiteze – syntéza - pomocí dialektiky popisuje vývoj absolutního ducha!

Schéma vývoje absolutního ducha 1. teze – duch ve stavu „bytí o sobě“ 2. antiteze – jinobytí (sebeodcizení) 3. syntéza – duch ve stavu „bytí pro sebe“ 1. Logika 2. Filosofie přírody 3. Filosofie ducha

Schéma vývoje absolutního ducha

Schéma Hegelovy Encyklopedie…

„Jedině v lásce jsme zajedno s objektem, neovládá a není ovládán. Láska sice zachovává odlišné, ale již nikoli jako odlišené, nýbrž jako něco jednotného, a živé pociťuje živé.“