Obsah Modely penzijních systémů Demografická situace v Evropě Penzijní reforma a EU Britský penzijní systém Situace v ČR: Práce Bezděkovy komise a současný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Advertisements

Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Životní úroveň (II. část)
Systémy zabezpečení ve stáří
Do not put content on the brand signature area Jiří Rusnok Aktuální otázky důchodové reformy Prezident, APF ČR Předseda představenstva, ING Penzijní fond,a.s.
Komentář k důchodové reformě z pohledu VV 1. Dopad zvýšení DPH Sjednocení DPH na 20% (65 mld. Kč) pro financování důchodové reformy Zachování snížené.
Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku Tomáš Fiala katedra demografie Fakulta informatiky a statistiky VŠE Praha.
Úvod do systému důchodového pojištění v ČR Mgr. Terezie Pemová.
Kritéria, pilíře, spravedlnost MARTIN POTŮČEK PREZENTACE NA 4. JEDNÁNÍ ODBORNÉ KOMISE PRO DŮCHODOVOU REFORMU PRAHA, MPSV ČR, … a jak dál.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Milníky důchodové reformy
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
1 Některé mýty a bludy okolo české penzijní reformy Seminář na VŠFS 10. prosince 2007.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
PŘEDSTAVENÍ SATUM CZECH
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
Tomáš Rozsypal, A09N0169P, obor Finanční informatika a statistika.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Penzijní fondy – III. pilíř.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
ÚVOD DO PRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Důchodová reforma v ČR a vývojové tendence v evropských zemích 14. prosince 2006 J I Ř Í K R Á L.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Sociální zabezpečení (Veřejné finance – ekonomické souvislosti)
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Růst počtu lidí v poproduktivním věku jako zdroj ohrožení veřejných financí, formy penzijního připojištění v ČR a Evropě.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
1 Důchodové pojištění. 2 Důchodové pojištění v roce 2012 Důchodové pojištění musí mít každý občan ČR Sociální pojištění se skládá ze tří složek: - důchodové.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Makroekonomické aspekty demografického vývoje doc. Ing. Miroslav Kuře, CSC., Ing. Lucie Marková, Ph.D. SVŠES.
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příjmy a výdaje SR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Příjmová situace a zaměstnanost starších osob v evropském kontextu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kolektivní investování
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Obsah Modely penzijních systémů Demografická situace v Evropě Penzijní reforma a EU Britský penzijní systém Situace v ČR: Práce Bezděkovy komise a současný stav Návrhy politických stran Verdikt Ústavního soudu

Tři pilíře PS I.SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ Státní systém důchodového pojištění s průběžným vyplácením penzí ze státního rozpočtu II.PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ Kolektivně organizované penzijní fondy (např. ve firmách), zaměstnanci do nich ukládají část mzdy + státní příspěvek a shromažďují určitý objem dlouhodobého kapitálu III. INDIVIDUÁLNÍ SPOŘENÍ dobrovolná iniciativa jednotlivců ve formě privátních pojištění a spoření u komerčních společností

Dva modely PS Model průběžného financování – PAY AS YOU GO Bismarckovská tradice: ČR, Německo, Rakousko stát je hlavní garant sociálního zajištění penzistů dnešních pracující financují dnešní důchodce založeno na mezigenerační solidaritě systém nevytváří žádný kapitál pouze přerozděluje aktuální prostředky

Dva modely PS Model fondového financování Beveridgovksý model - VB, Irsko, Nizozemí kapitalizovaný systém – důraz na II. a III. pilíř výhoda kapitálové výnosnosti penzijních fondů vlastní zodpovědnost a iniciativa jednotlivce

Proč je nutná reforma PS ?? Stárnutí populace 1/3 obyvatel EU v roce 2050 nad 64 let, 10% obyvatel nad 80 let Růst výdajů a finanční náročnost – současný systém je dlouhodobě neudržitelný Nutnost skloubit: důstojnou životní úroveň ve stáří dlouhodobou stabilitu penzijního systému vyrovnanost veřejných financí

Index stárnutí populace v EU – podíl 65+/ EU15 EU25 EU10

Nárůst výdajů na důchody v ČR

Problémy s reformou Pension systems are like elephants: Large, grey, very popular but difficult to move! (Hinrichs 2000) Pension reform policy is a ”never-ending story” Reforma PS: evoluční x revoluční Chybí politická odvaha – vysoký volební potenciál obyvatel staršího věku

Obecné trendy Spíše parametrické změny Zvyšování důchodového věku Většinou 65 let (ČR – 63 od 2012) Norsko, Island 67 let Znevýhodňování předčasného odchodu do důchodu Výraznější krácení penzí Zvyšování potřebného počtu let pojištění V ČR nyní 25 let (od let) NL 45 let Zvyšování úlohy dobrovolného spoření příjmy z penzijního spoření = více než 50 % příjmů penzistů

Penzijní reforma a EU Podpora rozvoje II. a III. pilíře Zlepšit zaměstnanost starších pracovníků V EU zaměstnáno 43% starších pracovníků (55-64 let) Pobídky pro delší setrvání na pracovním trhu a pozdější odchod do důchodu Podpora porodnosti

Britský PS vznikl po II. světové válce zajišťuje rovnou minimální dávku - BSP Nejnižší podíl státních penzí v EU – 20% průměrné mzdy Odchod do důchodu muži 65 let / ženy 60 let Není možné jít do předčasného důchodu Výrazný podíl penzijních fondů – Britové si začínají spořit na důchod již v 28 letech ½ příjmů důchodců je vyplácena z penzijních fondů

Penzijní systém v ČR Počet důchodců: 1,6 mil. (každý rok ) Počet plátců penz.pojištění:4,95 mil. Průměrný důchod: Kč Sazba sociálního pojištění: 28 % Část státního rozpočtu:30 % Deficit PS v r. 2009:zhruba 30 miliard

Penzijní systém v ČR Rizika narůstání finanční zátěže snížení životní úrovně ekonomicky aktivního ob. možné zvyšování nákladů na pracovní sílu = snížení konkurence schopnosti ČR

Bezděkova komise Ustavena vládou v roce 2004 Tým oborníků v čele s Vladimírem Bezděkem + zástupci všech parlamentních stran Cíle: Vytvořit odbornou nestrannou studii PS v ČR Shrnout programy jednotlivých parlamentních stran a nezávisle analyzovat jejich dopady Vyvolat širší odbornou a politickou debatu o reformě Předložit vlastní analýzu a doporučení pro reformu PS

Závěrečná zpráva BK 2005 Rozhodnutí o podobě PS musí být učiněno politicky Klíčové otázky: Jak zajistit dlouhodobou finanční udržitelnost povinného důchodového systému? Zda diverzifikovat financování důchodového systému? Výrazná úprava dnešního PS je nutná Diverzifikace financování a podpora penzijních fondů Nutnost otevřené komunikace s veřejností

Poradní expertní sbor 2010 Iniciativa ministrů E. Janoty a P. Šimerky Řízením PES je opět pověřen V. Bezděk Cíle: navázat na činnost komise z roku 2005 analyzovat současný stav důchodové problematiky vypracovat odborné doporučení pro budoucí politickou vládu

Zachování PAY AS YOU GO modelu Odmítá koncept povinného penzijního připojištění Výdaje na důchodové pojištění zvyšovat tak, aby dosáhly v roce 2025 nejméně 10,6 % HDP Vytvořit Sociální pojišťovnu, která by spravovala financování důchodů nezávisle na státním rozpočtu Minimální důchod pro samostatně žijící důchodce ve výši 1,2 životního minima 13. důchod z výnosů ČEZ Pro náročné profese zavést povinné připojištění financované zaměstnavateli, pro možnost dřívějšího odchodu do důchodu bez jeho snížení

Požaduje zásadní reformu PS Nutnost široké politické shody Omezit závislost penzistů na státních penzích Zvýšit podíl penzijních fondů a soukromých prostředků Důsledný dohled nad penzijními fondy Dobrovolný převod 1 % z pojištění na zvýšení důchodu rodičům Podpora péče o seniory v rodině

Odmítá výraznější změny systému Nesnižovat náklady na PS, ale zvýšit příjmy Penzijní systém 100% řízený a financovaný státem Prosazuje vyšší a častější valorizace Důchody 55% hrubé průměrné mzdy Odmítá zvyšování hranice k odchodu do důchodu Stabilita systému: odbourání nezaměstnanosti zvýšení porodnosti pro-populační politikou

Zavedení vícesložkového PS – fondový model Podpora rodinné péče o seniory – stejné zvýhodnění jako při péči o děti Zavedení vyživovací povinnosti dětí vůči rodičům Reforma se nedotkne současných penzistů Postupné snižování odvodů do průběžného státního důchodového pojištění při zvyšování odvodů do osobních penzijních účtů Příklad: 4% ze mzdy do penzijního fondu - sníží se odvod na státní důchodové pojištění z 28 % na 24%.

Verdikt Ústavního soudu Do 30. září 2011 se má zrušit sporný paragraf zákona, podle kterého se počítá procentní výměra důchodů Vyšší příjmy = vyšší penze ve stáří Soud zkoumal příjmovou solidaritu Odůvodnění soudu - Současný PS nezohledňuje takzvaný zásluhový princip pojištěnce a odporuje zachování standardu životní úrovně lidí s vyššími příjmy. PS je „mezigeneračně i příjmově nespravedlivý a musí být parametricky upraven"

Nález ÚS „Ústavní soud shledal ustanovení § 15 zákona o důchodovém pojištění protiústavním, neboť ve svých důsledcích negarantuje ústavně zaručené právo na přiměřené hmotné zabezpečení dle Listiny základních práv a svobod a vede k neakceptovatelné nerovnosti mezi různými skupinami důchodových pojištěnců,"

Reakce E. Janota – nárůst výdajů o desítky miliard Kč Ohrožení státního rozpočtu a kolaps veřejných financí Nová vláda by měla najít legislativně-technické řešení J. Paroubek: „ÚS nepřísluší takové rozhodnutí. Svým verdiktem ovlivňuje bez politické odpovědnosti výši schodku státního rozpočtu“. P.Nečas: "Rozhodnutí ÚS jednoznačně ukazuje, že náš PS je ve stávající podobě neudržitelný“.