VY_32_INOVACE_10_1_1.  ojedinělé humanistické projevy – již za vlády Karla IV. x nemají charakter programu  humanistický program s vazbou na evropskou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Renesanční umění v Čechách
Advertisements

HABSBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Renesance.
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Český humanismus a renezance
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Česká kultura v 16. století renesance
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Renesance a humanismus v českém království
Renesance a humanismus v Itálii
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Ve znamení gotického slohu
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Renesance a humanismus
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
Česká renesance Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
RENESANCE V ČECHÁCH U nás tento sloh nebyl nadlouho, pouze v 16.st za vlády Ferdinanda Habsburského, který povolal na přestavbu Pražského hradu italské.
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Přínos české kultury 1. část.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční a manýristické sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.
VY_32_INOVACE_1_ 1_1.  ojedinělé humanistické projevy – již za vlády Karla IV. x nemají charakter programu  humanistické myšlenky v literární tvorbě.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
HLAVNÍ PAMÁTKY ČESKÉ REPUBLIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Renesance v architektuře. Charakteristika na první pohled se liší od gotické na první pohled se liší od gotické nestaví se do výšky ale do šířky nestaví.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Literatura období humanismu a renesance
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Renesance a humanismus
Architektura do začátku 20. století.
Renesance Dějepis 7.ročník.
Středověk – Jagellonci
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_10_1_1

 ojedinělé humanistické projevy – již za vlády Karla IV. x nemají charakter programu  humanistický program s vazbou na evropskou renesanci-až doba vlády Jiřího z Poděbrad ( , čes. králem – 1458) (O1- jakým způsobem umožněn rozvoj poznání a renesanční kultury v této době?)  období renesančního humanismu v Čechách: 15. století – 20. léta 17.století (bitva na Bílé hoře, baroko)  charakteristika společenské situace- zápas šlechty a měst o hospodářská a politická privilegia (vláda Jagellonců-od 1471, Habsburků-od 1526), značný vliv názorových střetů různých náboženských skupin Počátky renesančního humanismu

 kulturní život – výrazný vliv měšťanstva→úsilí o rozvoj naučné literatury v národ. jazycích →důraz též na estetickou funkci literatury (O2 – z jakých aktivit- činností- měšťanstvo bohatlo? Který panovník měšťanstvo výrazně podporoval? )  velký význam – rozšíření knihtisku – údajně 1. vytištěnou knihou – Trojánská kronika – Plzeň x až 2. pol. 70. let (Plzeň -8. město v Čechách s tiskárnou)→rychlý rozvoj knihtisku-tisky do konce 15. stol.-inkunabule (= prvotisky, z lat.in cunabulis= v plenkách) (O3 – odhadněte, proč 1. tiskárna fungovala právě v Plzni)

 humanismus nejprve v dílech latinsky píšících autorů (od 80.let 15.stol.)  existence 2 proudů: 1. latinsky psaná literatura + 2.česky psaná literatura (O4 – která společenská vrstva používala v této době latinu a jaké pro tuto činnost měla předpoklady?)  periodizace: 1. období – raný humanismus (70. léta 15. stol. – 20. léta 16. stol.) 2. období – zobecněný h. (20. léta 16. stol léta 16. stol.) 3. období –popularizovaný h. (70. léta 16.stol. – 20. léta 17.stol.) nejvýznamnější osobnosti: Bohuslav Hasištejnský, Viktorin Kornel ze Všehrd, Hynek z Poděbrad, Jan Blahoslav, Daniel Adam z Veleslavína

č.1 výroba knihy-knihtiskč. 2 – stránka z Trojanské kroniky

Renesanční architektura v Čechách a na Moravě  patrné vlivy italské architektury, řada staveb- dílem italských architektů → snahy šlechty - reprezentace → výstavba zámků a paláců, zahrad (Praha – letohrádek královny Anny, Míčovna, Matyášova brána, letohrádek Hvězda; Český Krumlov, Bučovice,Jindřichův Hradec, Lobkovický palác aj.) Měšťanstvo – výstavní domy, radnice, náměstí (Telč, Slavonice, Brno, Prachatice). Církevní stavby – méně početné – českobratrský kostel – Mladá Boleslav  znaky: materiál - cihla s omítkou, trámové či kazetové stropy, arkády, bohatě zdobená průčelí - sgrafito, římsy, v interiérech výzdoba a antickými náměty  stavitelé: Benedikt Ried, Jacobo Strada, Baltazar Madgi (pro Rožmberky)

č.3 – letohrádek královny Anny č.4 – Matyášova brána-Hrad

č.5 – zámek v Litomyšli

č.6 – zámek v Třebíči

č.7 –náměstí v Telči č.8 – portál Edlmannova palace

Renesanční malířství v Čechách  z počátku- prvky italské renesanční tvorby, brzy vlastní pojetí  poč.16. stol.- na Pražský hrad pozváni italští malíři→výzdoba reprezentačních prostor  největší rozkvět za Rudolfa II.- Praha centrem vzdělanosti a umění, tzv. manýrismus  představitelé : Lucas Cranach st., Giuseppe Arcimboldo, Bartoloměj Spranger, Jan Bruegel, Hans de Vries aj.

č.9 –Archimboldo -Rudolf II.č.10 L. Cranach st. - sv. Antonín

Č.11 – Lucas Cranach st.-podpis Had

Renesanční hudba, životní styl  pronikání polyfonní hudby (vícehlasné)  šlechtická sídla, panovnický dvůr, církevní hudba→význam – Jednota bratrská - rozvoj duchovní písně – kancionály (Litoměřický, Ivančický aj.)  Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic – propagace polyfonie, komponuje - 5 prací Životní styl – celkové uvolnění, rozvoj vzdělanosti a poznání: matematika, geografie, zemědělství, lékařství atd. → preference praktického využití poznatků  důraz na pohodlí, plné užití života→ odraz v kultuře bydlení, stolování atd.

Slovníček pojmů arkády – řady oblouků, oddělení kostelních lodí, tzv. rajské zahrady, Saly terreny u šlechtických sídel inkunabule - prvotisky do konce 15. století, (z lat.in cunabulis= v plenkách) kancionál – soubor duchovních písní (pro bohoslužbu i soukromou modlitbu) kazetový strop – ozdobný prvek, vpadlý panel tvaru čtyřúhelníku sloužící k dekoraci stropu polyfonie – skladebná technika, skladbu vytváří 2 a více hlasů Trojanská kronika – 1. tištěná kniha v Čechách (uváděna též Statuta Arnošta z Pardubic) sgrafito - nástěnní výzdoba renesančních staveb, obrazce vyškrabávány do vlhké omítky sklípková klenba - tzv. diamantová, mizí žebra klenby, dekorativní prvkem kontrastní sestavení jednotlivých plošek stropu

Odpovědi na otázky : O1 –Jiří z Poděbrad byl znám svou náboženskou shovívavostí, úsilím o udržení míru v Evropě - vysílání tzv. mírových poselstev, vize společného řešení evropských problémů za přítomnosti významných evropských panovníků, poselstva tvořena vzdělanými příslušníky šlechty → zprávy o cestách O2 - měšťanstvo bohatlo z obchodu, zakládání rybníků, řemeslnická výroba, várečné právo a prodej piva →spory se šlechtou O3 – uváděn je zejména bližší vztah – kontakt s německými městy O4 –latinu ovládala šlechta - vzdělání součástí jejich výchovy, časté cesty po Evropě i dalších zemích, hlubší vzdělání- pouze minimální množství měšťanů→rychlý rozvoj měšťanských škol

Prameny: HORÁKOVÁ, Michaela. Literatura I.: Výklad.Interpretace. Literární teorie Praha: Scientia, ISBN obr.č.1: AMMAN, Jost. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Buchdrucker-1568.png. Dostupné z WWW:: ˂ ˃. Dostupný pod licencí public domain obr.č.2: autor neznámý. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Stránka z Kroniky trojanské 1468.gif. Dostupné z WWW: ˂ %A9_1468.gif ˃. Dostupný pod licencí public domainttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Str%C3%A1nka_z_Kroniky_trojansk%C3 %A9_1468.gif obr.č.3: BLAHA, Karen. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Pražský hrad, Letohrádek královny Anny 02.jpg. Dostupné z WWW: ˂ %A1dek_kr%C3%A1lovny_Anny_02.jpg ˃. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.0 Generic %A1dek_kr%C3%A1lovny_Anny_02.jpgCreative CommonsUveďte autora 2.0 Generic

obr.č.4: SILESIUS, Petrus. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Prager Burg Tor.jpg. Dostupné z WWW: ˂ ˃. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.5 Generic CommonsUveďte autora 2.5 Generic obr.č.5: VAVŘÍK, Martin. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Litomysl3.jpg. Dostupné z WWW: ˂ ˃. Dostupný pod licencí public domain obr.č.6 : FRETTIE. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Overview of Basilica of Saint Procopius in Třebíč, Czech Republic.jpg. Dostupné z WWW: ˂ s_in_T%C5%99eb%C3%AD%C4%8D,_Czech_Republic.jpg ˃. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported s_in_T%C5%99eb%C3%AD%C4%8D,_Czech_Republic.jpgCreative CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported obr.č.7 : WEINGARTZ, Hans. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Telc 109.jpg. Dostupné z WWW: ˂ ˃. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Německo Creative CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Německo

obr.č.8: MAŇAS, Michal. Commons. Wikipedia.org [online] [cit ]. Soubor: Edlmannuv palac portal.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.5 Generic CommonsUveďte autora 2.5 Generic obr.č.9: ARCIMBOLDO, Guiseppe. Commons. Wikipedia.org [online] [cit ]. Soubor: Arcimboldovertemnus.jpeg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domainhttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Arcimboldovertemnus.jpeg obr.č.10: CRANACH, Lucas. Commons. Wikipedia.org [online] [cit ]. Soubor: Hl-Antonius-1520.jpg ( _Praha).JPG. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domainhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hl-Antonius-1520.jpg obr.č.11: CRANACH, Lucas. Commons. Wikipedia.org [online] [cit ]. Soubor: Podpis had cranach starsi.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain

VY_32_INOVACE_10_1_1 Mgr. Irena Klementová Téma sady: Humanismus a renesance Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Průřezové téma: Estetická výchova. Tematický okruh:Renesanční humanismus v Čechách Anotace: Jedná se o prezentaci sloužící k výkladu nového učiva a zároveň k aktivizaci žáků. Materiál ozřejmuje základní pojmy a vede žáky k uvědomění si podmíněnosti rozvoje renesančního umění v českých a moravských zemích s hospodářským, společenských a kulturním rozvojem společnosti. Hlavním zdrojem informací je učebnice: HORÁKOVÁ, Michaela. Literatura I.: Výklad.Interpretace.Literární teorie Praha: Scientia, ISBN

Autorka:Irena Klementová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Renesanční humanismus v Čechách Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák si uvědomí předpoklady pro šíření nového světového názoru, dokáže uvést nastínit společensko- politickou situaci v českých zemích od 2. poloviny 15. století. Chápe nástup nového myšlenkového proudu jako důsledek sílící reformačního úsilí v českém a moravském prostředí, uvědomuje si spjatost humanistických názorů se sílícím postavením českého měšťanstva a šlechty, ale též s rychle pronikajícími vlivy evropskými, které jsou podmíněny nástupem Jagellonců a posléze Habsburků na český trůn. Uvědomuje si význam Jednoty bratrské na rozvoj vzdělanosti. Dovede uvést příklady rozšíření nového humanistického myšlení do české vědy, kultury i životní stylu obyvatelstva. Uvědomuje si základní proměnu lidského myšlení ve vztahu k člověku a společnosti.

Speciální vzděl. potřeby: žádné Klíčová slova: rozvoj výroby, zámořské plavby, nové představy o světě a jeho uspořádání, ad fontes, změna postavení církve, renesanční umění a renesance jako epocha, jednotlivé znaky renesančního umění, knihtisk Druh učebního materiálu: aktivizace žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Prezentaci lze též využít jako podnět pro individuální práci žáků (prezentace), která prohloubí znalosti této problematiky.